אחד מכישורי זה נהג משאית. לפני חודשיים בערך התקבלתי לעבוד בתור נהג משאית (רמסע) בחברה לפינוי מכולות ודחסנים. כיוון שלא הייתי רגיל לשעות העבודה המוקדמות, הייתי חוזר הביתה עייף ותשוש וחסר כח למרות שחשבתי שאני אתרגל לאחר תקופה מסויימת אך נוכחתי לדעת רק לאחר שכבר התחלתי לעבוד שהעבודה הנ"ל לא בשבילי, כיוון שאפילו התנאים הבסיסיים כגון: מנוחה באמצע העבודה שמגיעה לי כחוק נשללו ממני (במיוחד בתור נהג משאית זה ממש חשוב כי צריך להיות ערני ומרוכז מאוד על הכביש) למרות שהמשכתי לעבוד וחיפשתי משהו אחר תוך כדי. לאחר שעבדתי תקופה של חודש וחצי עשיתי תאונה עם המשאית (זה קרה בתוך אתר מיחזור: נכנסתי בתוך מכולה אחרת כיוון שהכביש היה חלק וננעלו הברקסים). התקשרתי לסדרן להודיע על המקרה שלאחריו קיבלתי ישר טלפון מהמעסיק לבירור המקרה. לפני התאונה עצרתי בצד לא רחוק מהמקום בכדי לנוח כיוון שלא יכולתי להמשיך עוד לנהוג עקב עייפות ותשישות מצטברת בשל שעות נהיגה רצופות ללא מנוחה. בטלפון המעסיק אמר לי: "שחושד שאני עובד בעוד מקום עבודה בלילות כיוון שלא יכול להיות שאני כל הזמן כל כך עייף ושלא הגיוני שאני אעצור בצד לנוח ושהוא לא שמע דבר כזה בכל שנותיו בעסק" ((הוא חזר על זה עשרות פעמים). מובן שכל זה פרי דימיונו שאני עובד בעוד עבודה בלילה לאחר שהייתי קם כל יום ב-6:00 כולל שישי. לאחר שהחזרתי את המשאית למגרש, נסעתי למשרדים של החברה לחתום על דו"ח תאונה. שבוע למחרת נודע לי שפוטרתי שוב פעם בטענה חוזרת ונישנת "שלא מתאים לו בן אדם שעובד בשתי עבודות". במשך כל התקופה מהרגע שקיבלתי את המשאית היו בא ליקויים כגון: חלון הנהג לא נסגר, שני פלסטיקים מעל המנורות איתות הקידמיות שבורות, ג'ק אחורי כל הזמן יורד לריצפה תוך כדי הנהיגה (מין זרוע הידראולית קטנה מאחורי המשאית שניתן להוריד ושתיתן גיבוי מהריצפה תוך כדי העמסת משאות כבדים, מנורת חוסר לחץ אוויר בגלגלים דולקת, מנורת שחיקת רפידות הברקס מהעומס דולקת). כל התקופה שעבדתי פניתי גם לסדרן וגם למעסיק ש"ניפנפו" אותי בתירוצים בגון: "כן, עוד מעט נשלח לתיקון", "שבוע הבא", "לאחר שיסיימו במוסך עם המשאית הנוכחית" וכ"ו... לאחר שבדקתי את חשבוני, ראיתי שקיבלתי משכורת הרבה מאוד פחותה ממה שסוכם בהתחלה (במקום 7000 נטו, 1300). מבירור עם המעסיק ההורדה בגין השתתפות עצמית על התאונה. בתחילת העבודה חתמתי על הסכם עבודה אישי שבו יש סעיף על השתתפות עצמית (כנראה שלא קראתי לעומק את ההסכם וגם לא הוסבר לי בבירור על סעיפיו כולל הסעיפים ה"דרקוניים") האם ההסכם הזה חוקי ומי קובע את גובה השתתפות העצמית? באחד מסעיפיו של החוזה רשום כך: "הואיל ותפקיד העובד הנו תפקיד הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי, מוסכם כי לא תחולנה על העסקתו הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, והעובד לא יהיה זכאי לכל תשלום נוסף על המשכורת בגין עבודתו מעבר ליום העבודה הרגיל" האם סעיף זה חוקי מבחינת חוקים של מדינת ישראל? כיוון שלפי מה שידוע לי (יכול להיות שאני טועה) יש שעות מנוחה ועבודה ברורים? האם הסעיף הזה לא מראה על כך שהמעסיק מלכתחילה התכוון לשלול ממני את זכויותי הבסיסיים? אם עדיין לא אוכל לתבוע את החברה בגין הורדה לא חוקית כיוון שחתמתי על ההסכם האישי שכולל בתוכו סעיף על השתתפות עצמית בזמן תאונה האם אוכל לתבוע על הרעה בתנאי עבודה (שלילת שעות מנוחה) וסיכון חיי בגין מסירת ציוד מקולקל (משאית עם הרבה תקלות)? אודה אם תוכלו להפנותי לעורך דין שמטפל במקרים מהסוג. תודה מראש!
מעסיק רשאי לנכות משכרו של העובד רק ניכויים המותרים על פי הדין. הקבועים בסעיף 25 לחוק הגנת השכר. ככל שמדובר בחוב הוא צריך להיות בסכום קצוב ולא שנוי במחלוקת. ככלש קיימת מחלוקת מי אשם בתאונה ולא נקבע מראש גובה סכום השתתפות עצמית, אין מעסיק רשאי לנכות מהשכר של העובד. בעניין סעיף המוציא את העובד מתחולת חוק שעות עבודה ומנוחה, כל מקרה צריך להיבחן לגופו, יחד עם זאת בפסיקה נקבע כי לאור החידושים הטכנולוגיים יש אפשרות לפקח על כל עובד, לרבות על נהג משאית שעובד מחוץ לחצרי המעסיק. על העובד להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר