שלום, אני משווק משקפיים. רציתי לדעת האם מותר לי לעשות קמפיין בגוגל אדוורדס כאשר מישהו רושם שם של חברה כמו אופטיקנה, אשר מוכרת משקפיים - אני אופיע בקישור ממומן עם הכיתוב - משקפיים של חברת XXX במחיר הזול ביותר בישראל. 1. אני באמת הכי זול. 2. האם זה לא חוקי בגלל שאני מופיע כאשר מחפשים אופטיקנה ? ראיתי שיש פסק דין שיצא נגד גוגל על אדוורדס שמזכה רופא שעשו שימוש בשם הפרטי שלו בגוגל אדוורדס. תודה רבה, דניאל
שלום דניאל
פסק הדין שניתן לפני מספר ימים בעניין הרופא נגע לזכות השמירה על הפרטיות ועל צנעת הפרט, לרבות הזכות האישית לפרסום, כך שהוא איננו רלוונטי לעניין השימוש בשמות מסחריים כאלו או אחרים כחלק ממילות החיפוש של אתר האינטרנט.
בעת בניית אתר אינטרנט נהוג לרשום בדפי הניהול של האתר "מילות מפתח", המכונות בשפה המקצועית "Megatags", המיועדות לקידום האינטרסים המסחריים של בעל האתר. הזיהוי הפנימי והמדרג של אתר האינטרנט בעזרת מנועי החיפוש במתכונתם הנוכחית מורכב משני מכלולים. המכלול המזהה הראשון הנו "מילות המפתח" שהן הקישורים הפנימיים בטקסט החופשי שבדפי הניהול של אתר האינטרנט. המכלול השני התורם לזיהוי האתר באמצעות מנועי החיפוש הנו הקישוריות המצויות בדפיו הגלויים של אתר האינטרנט, שהן המילים העיקריות בתפריטי הניווט של אתר האינטרנט וקישורים לאתרי אינטרנט אחרים.
קישורים פנימיים ותפריטי ניווט טובים יותר מגבירים את שיעור ההמרה המתבצע באמצעות מנועי החיפוש ומשפרים את דירוג האתר במנועי החיפוש. מנועי החיפוש עוקבים אחרי הקישוריות הפנימיות של אתרי האינטרנט, המהווים גורם מרכזי ונכבד בשיטת הדירוג של אתרי האינטרנט בדפי תוצאות החיפוש.
בעת רישום מילות הקישור הפנימיות בדפי הניהול, אשר אינן גלויות למשתמש, ניתן לרשום כל מילה הרלוונטית לתחום המסחרי ואף את שמותיהם של המתחרים העיקריים. על מנת שתוצאת החיפוש תהיה אפקטיבית, יש לבנות את סדר החשיבות ואת אופן הופעת מילות המפתח בדרך הנכונה, כאשר ישנן תפיסות שיווקיות נרחבות בנושא בנייתן וכתיבתן הנכונה של מילות המפתח.
בהקשרנו עולה השאלה שהוכרעה בפסיקה בארצות הברית, בטרם הגעתה ארצה ב"מידות גדולות", האם רשאי בעל עסק לרשום סימני מסחר מוכרים היטב בתחום עיסוקו כמילות חיפוש פנימיות בדפי הניהול של אתר האינטרנט שבבעלותו. קולגה שאני מעריך ומכבד מאוד הסביר בעת חקירת בעל הדין מטעמי את המונח סימן מוכר היטב, בדרך הפשוטה הבאה; "למשל, בתחום עיסוקי אני מוכר היטב". בהתאם לכך, נשאלת השאלה האם אני רשאי לקדם את אתר האינטרנט של משרדי, על ידי רישום שמו של חברי המוכר היטב כמילת מפתח בדפי הניהול של אתר האינטרנט של משרדי.
התשובה לשאלה מהותית זו, כפי שיוצג בהמשך, הנה חיובית, שכן הרישום הפנימי של שם עמיתי המוכר היטב איננו גלוי לעיני הצרכן החפץ בשירותי משרדי ואיננו יוצר סכנת הטעיה.
מנועי החיפוש מספקים כיום, בין השאר, שירות בתשלום למבקשים לפרסם את עצמם בצד או בחלק העליון של שטח דף תוצאות החיפוש. המבקש לפרסם את אתר האינטרנט שלו באמצעות קישור ממומן, יכול לעשות זאת באמצעות מערכת המודעות המכונה "Google AdWords". שיטת פרסום זו, מאפשרת לבעלי עסקים להופיע בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש בעד תשלום צנוע, כאשר שיטה זו בנויה אף היא על יסוד מילות המפתח הקיימות בדפי הניהול של אתר האינטרנט.
מנועי החיפוש משרתים ככלי רב עזר באיתור מידע במרחבי רשת האינטרנט באמצעות "מילות חיפוש", כאשר המידע המתקבל בעת ביצוע החיפוש באמצעות מנוע החיפוש יהיה בחלקו מידע רלוונטי ובחלקו הרב מידע בעל רלוונטיות שולית. המשתמש מודע היטב לעובדה זו או לומד אותה על בשרו לאחר השימוש הראשון שלו במנוע החיפוש. יצרן חדש של מוצרי הנעלה יכול לרשום את מילות המפתח "Adidas", "Nike" ו-"Puma" כמילות המפתח של אתר האינטרנט שלו, באופן שבו צרכן המבקש לרכוש מותגים אלו ייחשף, בין השאר, לאתר האינטרנט של היצרן החדש ברשימת הקישורים הממומנים, אך ברור שהצרכן לא יוטעה מעצם קיומו של אתר אינטרנט זה ברשימת החיפוש. בעניין "מתאים לי", דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את הטענה, לפיה השימוש שנעשה על ידי מתחרה בשם המסחרי של העותרת כמילת מפתח פנימית, לצורך הגדלת כמות הגולשים המגיעים לעסקיו, מבססת הפרה של סימן מסחר. בית המשפט הסביר;
"בנסיבות השימוש שתוארו כאסטרטגיית פרסום אשר אינה יוצרת בקרב קהל הגולשים ברשת האינטרנט כל ספק שאין המדובר אלא בקישור ממומן של חברה מתחרה. מול הצורך בשמירה על קניינן הרוחני של המבקשות קיים צורך בשמירה על תחרות ונגישות הציבור למידע באשר הוא, צורך זה מטה הכף לקבוע כי היתרון האמור שלכאורה נוצר למשיבה, אינו עולה כדי יתרון פסול הבא בגדר הפרת סימן מסחר".
בניגוד למילות החיפוש הנסתרות שאינן מפרות סימני מסחר, גם אם הן נעזרות בסימנים קיימים ומוכרים לצורכי קידום מסחרי, הקישוריות הגלויות באתרי האינטרנט עלולות, במקרים המתאימים, להוביל לקיומה של סכנת הטעיה או של דילול סימנים מוכרים היטב. בעניין "Interactive", נקבע בארצות הברית ששימוש בדרגת הנחיצות הסבירה בשם מסחרי בחלק מדפיו הפנימיים של אתר אינטרנט המשרת יבואן מקביל, לצורך מכירת הטובין שיובאו בייבוא המקביל, הנו בגדר שימוש אמת הזכאי להגנה.
שאלו את מנהל/ת הפורום:
עו"ד מורן אריאלי
053-6240747
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
ראשית תודה רבה על המענה המקיף מאוד ! רשמתי את פרטיך אם אזדקק להגנה בעתיד :)
ממה שרשמת אני מסיק שאם אני ייבואן מקביל בוא נגיד בתחום המכשירים הניידים, (לא רוצה ללכת על תחום המשקפיים כדי לא לעורר שדים...) אז אני יכול להכניס למשל לאתר שלי, מאמר שהכותרת שלו:
ל'קוחות חברת סלולר XXX - עדיף לכם לרכוש את המכשיר שלכם אצלי
ולנמק בכתבה באתר מדוע זה נכון, מנוע החיפוש יתפוש את האתר שלי על השם של סלקום אבל עדיין זה תקין כי אני נותן מידע תחרותי, אף אחד לא סבור שאני סלקום, ההפך, אבל עדיין מגיעים לאתר שלי אם מחפשים אותם, על אותו תקן של אדוורדס.
האם הבנתי נכון ?
תודה !
שאלו את מנהל/ת הפורום:
עו"ד מורן אריאלי
053-6240747
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
שלומי שלום, בפקודת סימני המסחר נקבע שאדם לא יימנע מלהשתמש שימוש אמיתי בשמו או בשם העסק שלו. בנוסף, יש מילים נוספות בשם אשר גם הן יוצרות אבחנה והבדל בין השמות ולכן במקרים רבים רשם סימני המסחר יאשר את ה...
המשך תשובה