שלום, השארתי את רכבי בחניון בתל אביב בליל שבת. כשהגעתי לקחת את המכונית התברר לי שהחניון נעול . השלט שהתריע על נעילת החניון בסיום הפעילות היה קטן והאותיות קטנות יחסית, ואינן בולטות יותר מהכיתוב הסטנדרטי. כמו כן לא היה שום שלט המזהיר את החונים שהחניון ייפתח רק ביום ראשון בבוקר! כך שמיום שישי ועד יום ראשון נאלצתי להסתובב בתל אביב לחפש מקום ללון שכן אני סטודנט מבאר שבע. כדיברתי עם האיש שרשום בתחתית השלט הוא הודה שיש הרבה שלא שמים לב. האם יש עילה לדרוש פיצוי? האם יש לברר אם השלט הזה קיבל אישור כלשהו?
סופי שלום רב!
על מנת להשיב תשובה מוסמכת בנוגע לחניון הספציפי חשוב לדעת מי מנהל את החניון, איך ואיפה יש שילוט בנוגע לסגירת החניון (היה מצופה למשל שמידע כזה יופיע גם על כרטיס החנייה וכו'). ראוי לציין כי הפסיקה שיחררה באופן כללי בעלי חניונים מחובתם בנוגע לשמירת הרכב (סביר כי חניון לא יישא באחריות על גניבה מתוך רכב אלא במקרים ספציפיים שנקבעו בפסיקה). יחד עם זאת הפסיקה הכירה באחריות בעל החניון לעניין הסדרי החנייה - וזה הרי המקרה שלפנינו.
כתב על כך כבוד השופט בדימוס יצחק אנגלרד במאמר וקבע: "חניה במקום ציבורי פתוח שאין בו אחראי שוללת מראש את ההנחה כי בעל החניון התכוון לקבל על עצמו את חובת השמירה. נמצא, כי גם בעל המכונית לא יכול לצפות להפעלת שמירה מעין זאת. אחריותו של בעל החניון מצטמצמת לסדרי חניה נאותים..."
לא ברור גם מדוע, משנודע לבעלי החניון על התקלה לא מצאו דרך נאותה לפנים משורת הדין לפתוח את החניון ולהותיר אותך ללא רכב.
אלו שאלות שיש לבחון לעומק על סמך עובדות המקרה.
בברכה
גונן הן יצחק, עו"ד
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר