הזמנתי חבילה מסין דרך שירות הדואר המהיר EMS של דואר ישראל, החבילה הגיעה בזמן וכשהשליח הגיע לביתי נדרשתי לשלם סכום של 512 ש״ח מע״מ למכס החבילות בתל אביב, ביקשתי להגיש ערעור ואכן הוא התקבל בסופו של שבר והורידו לי מערך המע״מ. נסעתי לאסוף את החבילה עצמאית ממוקד דואר השליחים ב״עד הלום״ וכאשר פתחתי את החבילה לצערי רק שהגעתי הביתה לתדהמתי מצאתי בתיך החבילה רק את האריזות של המוצרים שהזמנתי אך התכולה שלהם, המוצרים עצמם כנראה שנגנבו. יש לציין שהחבילה הייתה סגורה עם דבק של דואר ישראל לכן בוודאי שהיא נפתחה בארץ לצורכי מכס. הגשתי מכתב תלונה בדואר ישראל והתקשרתי עשרות פעמים למכס, לדואר השליחים ולשירות המשלוחים EMS אך נתקלתי בדלת סגורה וכל מוקד הפנה אותי והאשים מוקד אחר. יש מה לעשות בעיניין או שלצערי אצטרך להשלים עם ההפסד? תודה.
סיני שלום!
ראשית, העיקרון המנחה הוא שאם אדם קיבל חבילה אשר תוכנה נגנב בעת שהיה ברשות הדואר הרי שאין סיבה לוותר.
אלה העקרונות המנחים את דואר ישראל בבואו לפצות לקוח:
6.1 פיצויים ישולמו בעד אובדן, גניבה או נזק לדברי דואר רשומים ולחבילות, בהתקיים אלה:
6.1.1 דבר הנזק הובא לידיעת פקיד הדואר בעת מסירת דבר הדואר לנמען, או בהזדמנות הסבירה הראשונה לאחר מכן, ומולא דו"ח נזק.
6.1.2 הנזק או האובדן לא נגרמו מחמת אריזה בלתי מספקת ובלתי מתאימה, או מחמת טיבו של דבר הדואר, או באשמתם של השולח או של גורמים שהם בגדר כח עליון.
6.2 פיצויים ישולמו אך ורק לדברי דואר רשומים וחבילות (כהגדרתם בחוק חברת דואר ישראל - דברי דואר שנתקבלו למשלוח תמורת אישור קבלה ומסירתם טעונה חתימה).
כן ישולמו פיצויים לדברי דואר רשומים במקרה בו הוכיח השולח כי בעת מסירת דבר הדואר למשלוח טיפל בו פקיד הדואר בצורה שיש בה משום רשלנות.
6.3 לא ישולמו פיצויים לנזק שנגרם בשל איחור במסירה או מסירה מוטעית של דבר דואר.
6.4 השולח או חליפו בלבד הם הזכאים לתבוע פיצויים שישולמו להם לפי האמור לעיל.
6.5 אין חברת דואר ישראל חייבת בפיצויים, כאמור, אלא כדי שווי הנזק שנגרם לדבר הדואר, או כדי ערכו של דבר הדואר אם אבד, אך לא למעלה מהסכום המפורט להלן בהתאם לסוג דבר הדואר ולמשקלו.
6.6 ההגבלות על גובה הפיצויים המפורטות בסעיף זה, חלות גם על דבר דואר הנשלח בשירות גוביינא ו/או באחד משירותי העזר האחרים.
6.7 סכום הפיצויים עבור דבר דואר רשום וחבילה לא יעלה על 701 ש"ח. סכום הפיצויים מתעדכן מעת לעת, על פי תקנות חברת דואר ישראל (היקף האחריות לדברי דואר פנים) תשנ"ה - 1995. האמור לעיל לא יחול על דבר דואר במשלוח מבוטח. במשלוח מבוטח יהיה סכום הפיצויים המרבי הסכום הקבוע בסעיף 10 בפרק ד' אך לא פחות מהסכום לעיל.
6.8 חברת דואר ישראל תודיע לשולח ולנמען על כל מקרה בו דבר דואר שאבד, נמצא לאחר ששולמו פיצויים בעדו. השולח או הנמען רשאים, תוך שלושה חודשים מיום שנשלחה להם ההודעה, לקבלו תמורת החזר סכום הפיצויים ששולם לשולח או לחליפו. עברו שלושה חודשים והשולח או הנמען לא פדו את דבר הדואר, ייחשב דבר הדואר כאילו הופקר. במקרה זה יטופל דבר הדואר בהתאם להוראות המנהל לרבות ביעורו.
6.9 אם יתגלה, לאחר תשלום הפיצויים, כי דבר הדואר נמסר לתעודתו, יהיה מקבל הפיצויים חייב להחזירם.
6.10 פיצויים בעד אובדן כספים במסגרת האחריות שהוזכרה לעיל, ישולמו רק במקרה שהכסף נשלח במכתב רשום; עם זאת מודגש, כי רצוי להשתמש בהמחאות כסף, המחאות דואר, או בהמחאות בנקאיות (ובכל מקרה- המחאות בלתי סחירות) לשם העברת כספים.
6.11 אין משלמים פיצויים בעד חבילות המכילות ביצים, פירות, ירקות, נוזלים וכד', שניזוקו או שנתקלקלו בהיותם ברשותה של חברת דואר ישראל, גם אם נארזו בהתאם להוראות מפני שהם אסורים במשלוח.
6.12 לא ישולמו פיצויים בעד דברי דואר רשומים וחבילות, וכן בעד דברי דואר בשירות דואר מהיר, שהושמדו באישורה של רשות מוסמכת.
ההמלצה שלי היא לבדוק כיתד המקרה שלך עומד בתנאים על מנת לקבל החלטה בנוגע להגשת תביעה לפיצויים.
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר