אני מחנך בכיתה ו'. אני פרסמתי תמונות בפייסבוק בהגדרה "ציבורי" (כולם יכולים לראות). תלמיד בכיתתי העתיק את התמונות לקבוצת הווטסאפ הכיתתית, בה אני לא משתתף, ובנוסף העתיק תמונות (גם הן בהגדרה "ציבורי") של מורות אחרות. אף תמונה לא הייתה חושפנית או "ברשות היחיד", וכולן הועתקו, לא צולמו. התלמידים צחקו על התמונות. למחרת, שוחחתי עם התלמיד הנ"ל והשעיתי אותו ליום אחד. לשאלתי: האם הפרסום שאותו תלמיד עשה היה לשון הרע/עבירה אחרת? גיא
למצלם יש זכויות יוצרים בתמונה שצילם. משמעות זכות היוצרים היא כוחו של בעל הזכות למנוע מאחר להעתיקה.
לא צוין בשאלתך מי צילם את התמונות.
אינני בטוח שפרסום נוסף בווטסאפ של תמונה שפורסמה לראשונה בפייסבוק מהווה העתקה. זו שאלה טכנית שיש לבדוק ולהוכיח.
לכן, לכאורה, אדם שפירסם תמונה בשטח הציבורי באתר, כאשר האתר מזמין את הצופים לחלוק את התמונה עם אחרים ("share"), מתיר לפרסם את התמונה שוב. וכל שהתלמיד היה צריך לעשות כדי להיות "בסדר מגמור" הוא לציין שהתמונה פורסמה לראשונה על ידי גיא. אני חושב שהענשת את התלמיד שלא בצדק, ובמחילה, על עוולה שחשבת שהוא גרם לך באופן אישי. כך ששפטת נער בעניין שיש לך בו עניין אישי.
הנושא אינו פשוט ואני מעריך שהמגמה הכללית בדין, היום, היא להתיר חופש הפצת מידע ככל שהגבר אינו גורם נזק לאחר.
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
שלום רב ותודה על התשובה. האם ישנה עבירה על איסור לשון הרע, או על חוק הגנת הפרטיות, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו בפרסום התמונות? זכויות היוצרים אינן רלוונטיות במקרה הזה.
תודה מראש,
גיא
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
התמונות שבהן מדובר, לדבריך, פורסמו כבר על ידך. התלמידים לא יכלו לחשוב שפרסומן אסור, שהרי המורה שלהם פרסם אותם לציבור הרחב. לכן, אין כאן לשון הרע, כי אין כוונה לבזות. אין כאן פגיעה בפרטיות, כי יכלו הילדים להניח שהמצולמים הסכימו לפרסום, כיוון שפורסם לציבור. כך גם ההנמקה לגבי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. דווקא התלמידים אמורים ליהנות מהגנת החוק: הם פרסמו תמונות שהמורה שלהם פרסם ונענשו בהליך שרירותי שעניינו הפעלת סמכות עליהם על ידי בעל עניין.
תלמידים, גם קטינים, זכאים לכך שכולם יתייחסו אליהם כאנשים בעלי זכויות ודעות. על מורה מוטלות חובות מיוחדות ביחס לזכויות תלמידיו, לרבות החובה ללמדם להבדיל בין מעשה אסור לבין מעשה שובבות, התרסה, ולהבדיל ממעשה שלכאורה יש בו כדי לפגוע בדיסטאנס שבין מורה או מורים לתלמיד. ראוי שמורה יזכה לכבוד מצד תלמידיו. אבל בימינו, כאשר המורה עצמו מפרסם תמונות של חברותיו במרשתת, הדיסטאנס נמעומעם כי המורים נתפסים יותר ויותר כבני אדם ארציים, לא מורמים מעם, והדיסטאנס נראה מלאכותי וכפוי. וככל שיאכף בכוח, כך יעלה התנגדות ומרד. זה הגיל. מורדים בו. אני ממליץ לתעל את אנרגיות המרד לתפוקות חיוביות ולא ליצר זירת עימות. אבל זו רק דעתי.
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר