שלום, אני ועוד שכן מהבניין מנסים לקדם פרויקט של פינוי בינוי בבניין שלי (זכויות תמ"א 38 בתוספת הרבה זכויות מהתב"ע - פרויקט מורכב) ועוד לפני שהתחלנו עם חתימות והסכמים אני כבר רואה כמה עבודה זה (כבר 3 שנים של שכנועים ונסיונות לעניין קבלנים, פגישות, ישיבות וכו'). כרגע עושה רושם שהעניין מתחמם ומתקדם, אבל אני מהסס אם להמשיך בתפקיד כי אני רואה כמה זמן והשקעה זה מצריך עכשיו ומשער שאח"כ זה רק ילך ויחמיר, ובמיוחד בהתחשב בכך שהכל נעשה בהתנדבות ואין לי עודף זמן פנוי. רציתי לדעת האם ישנם פרויקטים של פינוי בינוי שבהם ניתנים תמריצים מסוימים לחברי הנציגות, כאשר הדבר נעשה בצורה שקופה לחלוטין ומעוגן בחוזה (למשל תמריץ של הנחה גבוהה יותר בשדרוג הדירה לחבר נציגות ולא בהכרח כסף לכיס). לכאורה התמורה זה שיהיה פרויקט ועושים לטובת הכלל והכל צריך להיות "שוויוני" ולכן יש נימוקים נגד התמריץ. מצד שני, להיות חבר בנציגות ולהניע את הפרויקט זו עבודה לא פשוטה כלל, של מאות שעות ואולי אף יותר, שנמשכת מספר רב של שנים (יתכן שאפילו 10 שנים מיום תחילת קידום הנושא ושכנוע דיירים/קבלנים ועד קבלת המפתח), שכרוכה בטיפול בעניינים רבים במקביל, קשר עם דיירים, עם היזם, עם הקבלן, עם העו"ד עם האדריכל וכו' וכו'. במיוחד בפרויקטים עם דירות רבות (30 ומעלה) קיים עומס רב שנופל על כתפי הנציגות המארגנת, וזאת להבדיל מפרויקטים של מספר דירות בודד שבהם ניתן לחלק פחות או יותר את הנטל בין הבעלים (למרות שזה גם בעייתי ולא תמיד קורה). לכן אפילו תמריץ של הנחה גבוהה יותר על שדרוג לא באמת יכסה את השווי של הזמן שהושקע, אבל לפחות זה עדיף מכלום. ולכל אלה שטוענים כנגד תגמול בשם "שוויוניות" - אם רוצים שהכל יהיה שוויוני אז שכל בעלי הדירות ישקיעו את אותו זמן כמו חברי הנציגות בקידום הפרויקט, קשר שוטף עם קבלנים, דיירים וכו'. מדובר בכמויות זמן מטורפות שלפעמים משתוות לחצי משרה בייחוד בחלקים הקריטיים של הפרויקט. לכן לדעתי לא לאשר תמריץ כלשהו לנציגות זו צרות עין לשמה, וזה למעשה בפועל חוסר שוויון כלפי חברי הנציגות ולא כלפי בעלי הדירות האחרים. ולגבי נימוקים בסגנון של "אם לא מתאים לך אז אל תארגן או תהיה חבר בנציגות" ושהמארגן מקבל תמורה ע"י הגדלת דירתו כמו כולם - לדעתי זה נימוק גרוע. הרי ברור שבלי מישהו שיארגן את הפרויקט וידחוף אותו שום דבר לא יזוז, ולפעמים המארגן עושה את זה מחוסר ברירה פשוט כי אין אף אחד שיעשה את זה, ומרגיש די פראייר כי הוא משקיע הרבה יותר מכולם ומקבל בדיוק כמו כולם. אשמח לשמוע האם נתקלתם בתגמול/תמריץ לחברי נציגות כאמור. חשוב להדגיש שעוד לא העלנו כלל את הנושא בפני הדיירים, ובסה"כ הדיירים מאוד מעריכים את מה שאנחנו מנסים לקדם, אנחנו מעוניינים לבדוק קודם לכן מה מקובל ואם ניתן לעגן את הנושא בצורה ברורה ושקופה. תודה מראש.
זה לא הכרחי שחברי הנציגות יפעלו ללא קבלת תמורה. יש פרוייקטים שחברי הנציגות פועלים ללא קבלת תמורה אך גם יש פרוייקטים בהם חברי הנציגות מקבלים תמורה. שווי התמורה משתנה, כמובן. החל מכיסוי הוצאות ועד לתמורות של מאות אלפי ש"ח ואף יותר. תלוי בהרבה משתנים כגון גודל הפרוייקט, כמות הדיירים ומהות העבודה שהנציגות מבצעת. חשוב שהדיירים ידעו ויאשרו את העובדה שידוע להם שאתם מקבלים תמורה עבור השקעת הזמן והמשאבים מצידכם. ראוי לעשות את זה מראש בכתב ההרשאה עליו חותמים הדיירים אבל אם לא עשיתם את זה אז אפשר וצריך להכניס שורה מתאימה בהסכם הפו"ב. כדי לא להלאות את יתר החברים, נוכל ונשמח לסייע בהרחבת התשובה באופן פרטני
בברכה,
נריה כהן, עו"ד- ראש מחלקת התחדשות עירונית, פלס, מוזר, כהן ושות'
שאלו את מנהל/ת הפורום:
עו"ד נריה כהן
053-9386043
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
אם אין תב"ע מאושרת, הרי שבין שלב ההתארגנות והמו"מ מול הרשות המקומית ועד לתחילת בניה , סדר גודל של כ- 10 שנים. היתר בניה בתמ"א 38 לוקח הרבה פחות ונע בין שנה לבין מספר שנים, תלוי ברשות המקומית ורמת המ...
המשך תשובה