שלום, האם הפגנת יחיד בחצר ביתו (בית פרטי) באמצעות מגפון (ולא בשעות המנוחה) ביום שישי ב- 20:00 עלולה להוות עבירה? הפגנה כנגד כפייה דתית, שחיתות ויחסי הון שילטון בישוב קהילתי בשומרון שבו הדתיים ההלכתיים מתלוננים ומזמינים ניידת משטרה על הפרעה לרגשות דתיים ולפולחן דתי (ההפגנה מבוצעת במסלול דרכם לבית הכנסת). האם רשאי השוטר להזהיר שבפעם הבאה המפגין היחיד בשטח חצר ביתו הוא יעוכב/יעצר? או שהוא חורג מתפקידו וסמכויותיו? (כמובן הוא אומר זאת לאחר התייעצות טלפונית עם מפקדו הקצין משמרת). האם הוא רשאי להחרים את המגפון? השוטר טוען שאין לבצע רעש לא סביר (לפי שיקול דעתו) בשטח ציבורי וגם בשטח פרטי מתחת לכיפת השמיים, בתוך מבנה אם הרמקול על אדן החלון או מופנה החלון. אשמח לחוות דעתך....
לירון שלום,
אתגרת אותי בשאלה מעניינת... ממבט ראשון, הפיתוי הוא לכתוב לך שאין כל עבירה ושזכותו של היחיד לעשות בשטחו הפרטי כפי רצונו ולבטא את דעתו בחופשיות במסגרת חופש הביטוי (כל עוד אינו מסית לפגיעה/מאיים וכד׳).
מצד שני, אין מדובר בהשמעת מוסיקה שיש להתייחס אליה רק עפ״י קריטריונים של שעות מנוחה ולשאול האם הפעלת את המגאפון שלך בשעה שאינה שעת מנוחה או לא. המתח הזה בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי מזכיר לי עבירה אחרת, שונה מאוד, של מעשה מגונה בפומבי. והשאלה היא: האם בביתי שלי, בדלת אמותי, מותר לי להסתובב עירום או לגעת בגופי? על פניו, התשובה היא חיובית, שכן ביתי הוא מבצרי ואינני פוגע, לכאורה, באיש. אך התשובה תשתנה אם אעשה זאת מול מרפסת פתוחה ואנשים ברחוב יוכלו לראות אותי. במקרה כזה, הם יהיו קהל ״שבוי״ של מעשיי ואני אבצע, הלכה למעשה, עבירה של מעשה מגונה בפומבי. ״בפומבי״, כך פירש ביהמ״ש העליון את המעשה, משום שניתן לראות את המעשה ממקום ציבורי, גם אם בוצע, בפועל, במקום פרטי.
אני מניח שניתן לראות את המעשה שלך, בפרשנות משפטית סבירה, כעבירה של התנהגות פסולה במקום ציבורי לפי סעיף 216(א)(4) לחוק העונשין הקובע כי זו כוללת גם אדם ה״מתנהג במקום ציבורי באופן העלול להביא להפרת השלום״. לעניות דעתי, המבחן הוא לא היכן אמרת את הדברים שאמרת, אלא האם הם נקלטו במרחב הציבוריים או לא. אין ספק ש״אמירת״ הדברים באמצעות מגאפון נאמרה על ידך ע״מ שייקלטו במרחב הציבורי וכי הם, אכן, נקלטו במרחב הציבורי. האם הדברים שאמרת ״היו עלולים להביא להפרת השלום״? זו כבר שאלה של פרשנות, בהתאם לתוכן הדברים. אינני יודע מה אמרת. אני מניח שלו הייתי נכנס לשכונת מאה שערים בי-ם וצועק, בקולי קולות, דברים בעד גיוס חרדים לצה״ל-הדבר היה מביא, בוודאות, להפרת השלום (ולהוצאתי מהשכונה ע״י אמבולנס). לכן, כפוף לדברים שנאמרו על ידך, קיימת, בהחלט, אפשרות כי המשטרה פעלה, בעניינך, כדין (כולל החרמת המגאפון כאמצעי ששימש על ידך לביצוע העבירה). אני מקווה שתוכל להבין את הרציונאל של הדברים ולהימנע מלסכן את עצמך, בעתיד, בביצוע עבירות פליליות בעת מאבקך.
שאלו את מנהל/ת הפורום:
עו"ד שי שקד
053-8007583
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
עו"ד גיל באיער ראשית שמחתי להרים לך להנחתה ולאתגרך....
בסביבתי (שכונה חילונית בלבד!) יש קונסזיוס מלא בעדי - שמתירים לי לשאת את דבריי (ואף זה ערב לאוזנהם - מסכימים עם נושאי הדרשות שלי).
בית הכנסת החדש שנבנה בהחטף לפני כשנה וחצי (הדתיים הגיעו לפני פחות מ-3 שנים) במרכז הישוב (שלא בהסכמת התושבים החילוניים הוותיקים מזה עשרות שנים) - אנחנו הוותיקים לא מכירים כלל במקום הנ"ל כבית כנסת.
יש לדתיים מועדון ייעודי להם בתוך שכונתם - ששם הם יכולים לקיים את אמונתם ודתם (להלן בית כנסת חלופי). אך הם מתעקשים במפגיע ליצור ציר מתפללים המוני - אשר כאמור מביא להפרת שלום הציבור - שבעקבותיו גם מעשיי מחאה והתנגדויות לכפייה דתית.
לפי קו הפרשנות שהצגת, אזי אומר:
שאסור לי לערוך על האש בחצר ביתי (כי העשן מתפזר למרחב הציבורי ורואים את זה במרחב הציבורי - הדבר 'נקלט' במרחב הציבורי).
שאסור לי לבצע עבודות בית/שיפוץ/גינת חצר הבית (כי הרעש/ הריח/העשן נשמע/מתפזר למרחב הציבורי ורואים את זה במרחב הציבורי - הדבר 'נקלט' במרחב הציבורי).
שאסור לי לשמוע מוזיקה ברמקול (כי מקצב המוזיקה נשמע במרחב הציבורי - הדבר 'נקלט' במרחב הציבורי).
שאסור לי להתניע את הרכב ולנסוע / לשמוע מוזיקה ברכב (כי שומעים ורואים את זה במרחב הציבורי - הדבר 'נקלט' במרחב הציבורי).
כנ"ל גם לגבי לבוש / ספורט / בכלל להשמיע הגה מהפה וכו' וכו'.....
יש לציין שאצל הדתי-הילכתי רק ההלכות 'והמצוות' שלו קיימות מבחינתו, והוא אינו מכיר בחוקי יסוד מדינת ישראל: כבוד האדם וחירותו וכן בזכויות אדם.
אצלו אין מידתיות ואפשרות וויתור למען האחר - רק הוא קיים ודעתו שלו בלבד קובעת - כי הוא לטענתו בן/בת מלך.
ולכן, הוא מוביל "מסליל" את כל שאר האנשים 'היהודים החופשיים מהלכה' - לשלילת קיומם וכמובן אורח חייהם.
אבקשתך להמשך התייחסות לדבריי.
שאלו את מנהל/ת הפורום:
עו"ד שי שקד
053-8007583
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
לירון שלום,
בהחלט ייתכן שתבצע פעולות שגרתיות בדלת אמותיך והן ייחשבו לעבירה (גם אם, בסופו של דבר, לא יוגש כנגדך כתב אישום). אם תעשה בחצר ביתך שביישוב חרדי ברביקיו חזיר ותייחצן את הדבר בשלטים, שייתלו מחוץ לביתך והעשן ייצא החוצה, ייתכן שהדבר יהווה עבירה של מעשה במקום ציבורי העלול להפר את השלום, במידה שיתגודדו עשרות/מאות חרדים זועמים מחוץ לשער חצרך ויאיימו לפרוץ פנימה. אחד מתפקידיה של משטרת ישראל הוא למנוע הפרות סדר בתוך המדינה וכאשר יש פוטנציאל להפרת סדר בעקבות פרובוקציה-על המשטרה לעשות כל מאמץ ע״מ למנוע זאת. מבלי להיכנס לשאלה מי ״צודק״, הרי שבשעה בה קיים חשש להתלקחות אלימה-על המשטרה לנסות למנוע זאת. קח, לדוגמא, כריזה ביישוב שחלקו חילוני וחלקו דתי (מתוך ביתי החוצה או באמצע הרחוב. אינני מוצא הבדל) שתוכנה הוא זה: ״אנשים, תתעוררו. אין אלוהים. המושג אלוהים הוא יציר הדמיון של אנשים אינטרסנטים. כולכם חולים. אתם מבזבזים את הזמן שלכם על סגידה ליצור שלא קיים. כולכם פחדנים טפשים שחוששים לקחת אחריות מלאה על החיים שלכם ומתנחמים במחשבה הילדותית שיש עולם הבא ויש בו גמול ועונש״.
אם הייתי כורז (או צועק) טקסט כזה (בנסיבות שציינתי)-אין לי ספק שהדבר היה מביא להפרת השלום ולמהומה. אין בכלל טעם להיכנס לשאלה מי ״התחיל״ במאבק שאתה מתאר ביישוב שלך.
השאלה אם כרזת (או צעקת. המגאפון אינו רלבנטי) מהבית שלך גם היא אינה רלבנטית, לטעמי (אם כי, ייתכן שזה היה הנימוק המשפטי שעמד בבסיס ההחלטה של תחנת המשטרה שטיפלה באירוע. במקרה כזה, תוכל לברר זאת ע״י הגשת בקשה לביהמ״ש שבתחום שיפוט התחנה ל״החזרת תפוס״ ותוכל לציין שם שלא נאמר לך באיזו סמכות נתפס המגאפון ומכוח איזה חוק/תקנות וכי פעלת במסגרת חופש הביטוי שלך ובמסגרת שעות המנוחה המוגדרות בתקנות למניעת רעש).
השאלה היחידה הרלבנטית, לטעמי, היא האם היה בדבריך משום חשש להפרת השלום.
אם אתה רוצה לשתף-אשמח לדעת מה היה תוכן דבריך.
שאלו את מנהל/ת הפורום:
עו"ד שי שקד
053-8007583
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
אחיהו שלום רב, בעיקרון אין מניעה על הזהות האנשים שיכולים לבקר עצור בית אלא אם הדבר נקבע במפורש בהחלטת השחרור או ע"י ביהמ"ש אחר (בעניינך הדבר יכול להיות רלוונטי אם קיים הליך משפטי נפרד בעניין הילדים)...
המשך תשובה