האם דייר יכול למנוע התקנת ביתן אשפה על קיר חיצוני של חנותו בטענה שיגרם לו נזק בשל קירבה בין חנותו לאשפה? מה עושים במצב שבו בכול מקום שרוצים לשים את הביתן יש טענה לפגיעה בדיירים. האם המפקח יכול להחליט על מיקום הביתן ולכפות זאת?
שלום ותודה על פנייתכם לפורום,
הנושא של הקמת מתקן אצירה לפסולת בניין כהגדרתה בחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984, הכולל, בין היתר, את התשתית להפרדת פסולת, מוסדר בתקנות התכנון והבנייה (תכן הבנייה) (אצירת אשפה), תש"ף-2019, וכפוף לרישוי.
מטרת התקנות הינה למזער מפגעים סביבתיים.
קיימים מספר פתרונות: חדר אשפה, דחיסה, מסתור/טמון קרקע בהתראם לנפח האשפה ושיטת איסוף האשפה.
כאשר מדובר בבניית בניין חדש, יש לבצע את פתרון האשפה בדיוק על פי נספח האשפה שאישר מכון הרישוי, והינו מהווה תנאי לקבלת אישור אכלוס ותעודת גמר.
סעיף 15 לתקנות מתייחס למיקום המתקן ביחס לפתח בניין, בהתאם לאישור מהנדס הועדה, בהתחשב בתכנון הבניין ובניינים גובלים.
כאשר מדובר בבניין קיים, דרישת העירייה מתושבים לשאת בעלויות הקמת מתקן לאצירת אשפה שנועד לייעול מערכת האיסוף הקיימת יכולה להוות העלאת ארנונה בדרך עקיפה וחשופה לתקיפה חוקתית.
יחד עם זאת, בניין שאין לו פתרון פינוי פסולת מתאים, יכול להיות חשוף לדרישה מצד הפיקוח העירוני אשר תחייב את בעלי הדירות, מכוח הסמכות בחוק עזר מקומי, ולקנסות בהתאם לסעיף 23 לצו העיריות (עבירות קנס)1971.
כאשר הפתרון המוצע דורש רישוי וקבלת היתר בנייה, לצד ההליך קיים מנגנון התנגדויות מסודר, למי שרואה עצמו נפגע מהוצאת ההיתר.
במקרים אחרים מדובר בהשמשה של ביתן אשפה או מסתור קיימים ללא צורך בהוצאת היתר חדש.
מכל מקום, כנגד הדייר המסרב לשאת בתשלום או מונע מבעלי הדירות האחרים לעמוד בחובה החוקית לקיום דרישת העירייה להקמת ביתן אשפה, ניתן לנקוט הליכים משפטיים באמצעות נציגות הבית אצל המפקח/ת על רישום המקרקעין המכונה גם המפקח על בתים משותפים.
כאן לרשותכם,
בברכה,
ראובן חייקין, עו"ד
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר