שלום רב, חברה שלי עובדת במוקד שירות לקוחות של חברת סלולר מוכרת, שמספקת גם שירותי טלויזיה "חמים". תנאי העסקתה מחפירים והם בעיניי לא פחות מעבדות מודרנית. כלל העובדים מחתימים כרטיס נוכחות בכניסה לחברה אך בפועל, חישוב שעות העבודה נעשה נטו על בסיס השעות בהן העובדים מחוברים לתוכנת השירות ונמצאים מול המחשב. העובדים יושבים עם אוזניה ואין להם שום שליטה על השיחות הנכנסות- ברגע שנכנסת שיחה מלקוח, השיחה מועברת אוטומטית לעובד, ללא בקרה מצידו. אסור לעובד בשום פנים לנתק בעצמו את השיחה, פעולה כזאת היא עילה לפיטורין. כל פעולה שמבצע העובד,שאינה קשורה באופן ישיר לניהול שיחות מול הלקוח או המתנה לשיחה נכנסת(בכלל זה גם יציאה לשירותים) מגדירה את העובד כ"נמצא במצב ניירת" וגורמת לסנקציות מצד מנהלי המשמרת, כמו גם פגיעה בסיכוי לקבלת "בונוסים". האכילה אסורה במהלך כל המשמרת, למעט הפסקות מדודות (5 דק לשעה), שאינן משולמות. כל חריגה מהשגרה המזעזעת הזאת היא עילה לצעקות/נזיפות/פיטורים. מלבד זאת, קיים מערך בונוסים שמתבסס על הספקו של העובד, ועל אי המצאותו ב"מצב ניירת". המשכורות הן מינימום לשעה והבונוסים הם תמריצים עלובים (בסביבות שקל-שניים תוספת לשעה) שנועדו לבלבל את העובדים ולדרבן אותם לעשות את הבלתי אפשרי ולהמנע מללכת לשירותים בזמן משמרת. בנוסף, בתחילת ההעסקה, עוברים העובדים הכשרה שאינה שימושית לשום מקום מלבד התפקיד שאותו ימלאו בחברה המדוברת, ובכל זאת, כל עובד שמחליט לעזוב לפני שסיים 9 חודשי עבודה, מחוייב לשלם מאות שקלים "פיצויים" על הזמן וההכשרה שמהעסיק השקיע בו. לסיום, מספר שאלות, השתדלתי לפרט את כל הדברים המקוממים שנתקלתי בהם: האם יש עילה לתבוע את מקום העבודה? האם הדברים הם בתחום האפור או מעבר לכך? האם אני כאזרח מהצד, שאינו מועסק בחברה, יכול לתבוע? איך אפשר לנהל הליך משפטי כנגד תאגיד? תודה מראש.
שלום רועי,
במענה לשאלותיך, נראה כי כל ההתנהלות הנוכחית אינה תקינה בלשון המעטה. אני ממליצה לך לפנות לקבלת יעוץ משפטי בנושאים אותם העלית בשאלתך כי מדובר בתחומים נרחבים מאוד.
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר