שלום, אני בעל חנות לתיקון מוצרי חשמל. לעיתים קורה שלקוחות מקבלים הצעת מחיר לתיקון מוצר חשמלי ואז הם "חושבים על זה" (על מחיר התיקון אם שווה להם או לא), בנתיים הם שוכחים מהמוצר עצמו עד לידי מצב של נטישת המוצר בחנות על ידי הלקוח. לעיתים המוצרים ננטשים 3-4 חודשים ואף היו מקרים שהגיעו לשנה-שלוש שנים. כמה זמן מבחינת החוק עלי להחזיק במוצר התקול עד שאוכל לזרוק את המוצר התקול לפח ללא חשש מצד הלקוח, חשש שאצטרך לדאוג למוצר חדש כ"פיצוי" ללקוח בדמות המוצר שנזרק לפח. הרי החנות לא משמשת כמאגר זמין של מקום אחסון חינמי למוצרים תקולים של לקוחת. ואם אשמור כל מוצר חשמלי לנצח אז החנות תתמלא בזבל בדמות מכשירי חשמל מקולקלים.. לכן מהו פרק הזמן המינימלי אשר לאחריו אם מוצר כלשהו ננטש בחנות ללא דרישה להשבה מצד הלקוח אז ניתן להעיף את המוצר ללא חשש פיצויים/תביעות?
שאלה מעניינת!
מאחר והינך מתייחס למצב בו אינך אחראי לתיקון המוצר, וכל עוד לא מתקיים בינך לבין הלקוח הסדר אחר הנוגע לשמירת חפצים, במפורש או באופן כללי, אזי לאור ברירת המחדל המשפטית המופיעה בחוק השומרים, הינך נחשב כשומר חינם ("שומר נכס שאין לו בשמירתו טובת הנאה לעצמו").
כל זמן היותך שומר חינם, הינך אחראי לאובדן המוצר או לנזקו, אם אלו נגרמו ברשלנותך. בעל המוצר חייב לשפות אותך על ההוצאות הסבירות שהוצאת עקב השמירה, ואם בעל הנכס לא משפה אותך, זכותך לעכב את המוצר (כל שיש דרישה להחזירו).
אם פנית לבעל המוצר וזה לא קיבל אותו בחזרה, אזי שתי חלופות עומדות בפניך - האחת, פניה לבית משפט לתביעות קטנות למתן הוראות מה לעשות במוצר הוראה שכזאת תפטור אותך מכל אחריות אודות המוצר. האפשרות השניה - לפנות בכתב לבעל החפץ.
החוק לא קובע פרק זמן מינימלי לאחריותך לשמור על המוצר. בכך החוק מניח שאם השמירה מסבה לך נזק, הרי שעליך לפעול בדרכים אותן מציע החוק, והן פניה לבעל המוצר או לבית המשפט כדי להכשיר את סיום השמירה כדין. בכך תסתיים אחריותך, ותהיה מוגן מתביעה נזיקית בגין רשלנות או הפרת חובה חקוקה.
להבא נמליץ כי תסדיר את אופן שמירת החפצים במסמך שמירת חפצים בכתב. למשל, הפקדת החפץ תותר רק לתקופה של שלושה חודשים, ובסופה תינתן התראה בכתב טרם ביעור החפץ וזאת ללא הודעה נוספת.
כדאי שתפנה לעו"ד הבקי במשפט מסחרי על מנת שינסח עבורך מסמך/הסכם שכזה או אף תתלה שילוט במיקום בולט עם הוראות מפורשות ברוח דברים אלו.
בברכה,
מור ושות', משרד עורכי דין
ירושלים
שאלו את מנהל/ת הפורום:
עו"ד גיא הרשקוביץ
053-9428571
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
היי אבידן, חשוב לבחון תחילה באיזה אופן העסק מאוגד: האם באמצעות חברה בע"מ או שותפות או עוסק מורשה וכיוב`. בכל אחת מהאפשרויות הנ"ל חלות הוראות אחרות ולכן חשוב להבין באיזה עסק מדובר ומהו אופן הרישום...
המשך תשובה