קיבלתי ירושה הכוללת דירה גדולה במרכז מגורים וחשבתי להשכיר אותה. מי שעומד לשכור את הדירה רוצה להסב שני חדרים ממנה לעסק שהוא מפעיל. מי צריך לדאוג לאישורים מהרשויות? המשכיר או השוכר?
שלום רב,
הפעלתו של בית עסק מחייבת קבלת רישיון עסק (למעט סוגי עסקים פטורים), בהתאם לחוק רישוי עסקים והתקנות שחוקקו מכוחו. ככלל, בעליו או מפעילו של עסק בנכס שכור הוא שחייב לפעול לקבלת הרישיון.
מבחינת השימוש בנכס שנועד למגורים לצרכי מסחר - יש לבדוק בתכנית בניין העיר ובהיתר הבנייה מכוחו הוקם הבניין/הנכס בכדי לוודא באם יש שימוש שלא לצרכי מגורים מותר. ככל והשימוש הוגדר למגורים, הרי שהפעלת בית העסק אסורה לפי דין ומחייבת קבלת היתר לשימוש חורג מהיתר או מהתב"ע, או שינוי ייעוד למגורים משולב במסחר. קרוב לוודאי שיהיה צורך בקבלת הסכמת השכנים, ככל וכלל ניתן לקבל אישור לבקשות כאמור.
שינוי ייעוד כאמור, ככל והוא אפשרי, כרוך בעלויות לא מעטות, עשוי לארוך זמן לא מועט, וישפיע על השימוש בנכס שלך לאורך זמן, על המס שיחול עליך כמשכיר (השכרה לשימוש מסחרי מחויבת במס שולי ואין לגביה פטור עד סכום מסוים, בניגוד לדירת מגורים) וכבעל נכס (לדוגמא, מס שבח בעת מכירתו), כמו גם על שוויו של הנכס. ככל ומדובר בשכירות לזמן מוגבל יחסית, ככל הנראה שינוי ייעוד לצורך השכרה אינו צעד כלכלי, אך יש לבחון את המקרה לעומק לפי נתוניו ונסיבותיו.
השאלה מי יישא בעלויות ויבצע את ההליך היא מהותית, ולעניינך, להבנתי, מדובר בשאלה מסחרית גרידא. אין כללים אבסולוטיים, אם כי הנוהג החוזי הוא כי שוכר המפעיל עסק הוא האחראי לקבלת כל הרישיונות והאישורים הנדרשים לשם הפעלת בית העסק, כאשר בעל הנכס מחויב, על פי רוב, לסייע לו כפי יכולתו. יחד עם זאת, צדדים לחוזה יכולים להגיע להסכמה שונה, בהתאם לתועלת הכלכלית הצומחת להם.
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר