עו"ד דורון ויגלר שלום, לפי הוראה של אגף הרישוי, מבקשי רישיונות נהיגה נדרשים לבצע בדיקות רפואיות חוזרות כל שנתיים ובדיקה חוזרת במכון הרפואי לבטיחות בדרכים כל שלוש שנים, (עלות הבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים עומד היום על 973 ₪), בדיקה אצל רופא משפחה עולה 95 ש"ח ובדיקת אופטומטריסט 50 ש"ח. בוחני הנהיגה נדרשים לבטל מבחני נהיגה לנבחנים שמגיעים למבחני הנהיגה כאשר תוקף הבדיקות הרפואיות שלהם פג לפי הנחייה זו. בתקנת תעבורה 196ב' הדנה בבדיקות רפואיות חוזרות לבעלי רישיונות נהיגה כתוב: בעל רישיון נהיגה נדרש לבדיקה רפואית חוזרת רק כאשר מלאו לו 70 שנה ולאחר מכן כול חמש שנים....... לא מובן כיצד משפיעה העובדה שלאדם יש רישיון נהיגה או אין רישיון נהיגה על מצב בריאותו. לא מובן מדוע אדם קשיש בעל רישיון נהיגה נדרש לעבור בדיקה רפואית חוזרת בפעם הראשונה, רק כאשר הגיע לגיל 70 ונער בן 17 נדרש לבצע בדיקה רפואית חוזרת כבר בגיל 19, רק בגלל שהוא טרם סיים הליך הוצאת רישיון נהיגה. רשות מוסמכת לפעול רק מכוח הסמכה מפורשת בחוק או מכוחו, וכל מה שאינו מותר לה על פי הדין - אסור לה. פעולה של הרשות השלטונית ללא הסמכה מפורשת בחוק היא חריגה מסמכות ולדעתי פעולה לא חוקית. אני בוחן נהגה במשרד התחבורה ואני נדרש לבטל מבחני נהיגה כאשר מגיע נבחן עם בדיקות רפואיות שבוצעו לפני יותר משנתיים או שלוש כאשר מדובר בבדיקה במכון הרפואי. היות וכך, הדבר פוגע בשכרי שמשולם לפי מספר המבחנים שאני מבצע. האם לדעתך המלומדת, ההוראה הנ"ל חוקית? דרך אגב היא קיימת עשרות שנים ולדעתי ניתן לתבוע תביעה ייצוגית. בברכה, תומי בנדק
תומי שלום,
1- אכן ישנה הנחיה (הוראת נוהל) שלא לצאת עם נבחן נהיגה שטופס הבדיקות הרפואיות (רש"ל 18) שלו פג כפי שציינת. [ אם כי ידוע לי כי במקרה שמדובר בחריגה בת כמה ימים לעיתים ניתן לצאת עם אישור של רב"ר].
2- הדרישה היא עפ"י רוב ממבקש רישיון נהיגה שלא אחז ברישיון נהיגה ולכן לא חלה עליו תקנה 13(ב) בתקנות התעבורה - "חובת יידוע של נהג" בעל רישיון נהיגה על שינוי בריאותי שעלול להשפיע על כושר הנהיגה.
3- סכום האגרה לבדיקת כשירות ראשונה -623 ש"ח, בדיקה מחודשת -320 ש"ח ועיון במסמכים -116 ש"ח.
4-הוראת נוהל/מינהל הן בסמכות שר התחבורה שיכול להאציל על מנהל אגף הרישוי. (ראה גם ס' 15 בחוק הפרשנות).
ראה גם: בג"צ 267/76 מגן נגד שר החקלאות; בג"צ 10/79 הורמן נגד ראש עיריית תל-אביב-יפו ; בבג"צ 596/75 מכבי ת"א נגד רשות השידור.
5- להערכתי צריך "לחנך" את מורי הנהיגה כך שיבדקו את הטופס הירוק יום לפני הגשת התלמיד למבחן המעשי וכך יחסך בזבוז במבחנים מעשיים, בזמנו של הבוחן וכפי שהבהרת גם במשכורתו.
6 - לסיכום מהנימוקים שהובאו לעיל לעניות דעתי ההוראה חוקית וכן מידתית מאחר ופז"מ של שנתיים הוא די והותר לקבלת רישיון הלא כן?
בברכה,
מנהל פורום דיני תעבורה,
ומנהל פורום המכון הרפואי,
דורון ויגלר-עו"ד
שאלו את מנהל/ת הפורום:
עו"ד דורון ויגלר
053-9428813
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
גידי שלום, 1- ישנם מספר תנאי סף לבקשה. ֿ2- אתייחס רק לעניין הפסילה על תנאי - תנאי הסף הוא שתקופת התנאי חלפה (לרוב ותקופת התנאי הארוכה ביותר היא 3 שנים) 3- לפי הנתונים שמסרת אתה עומד בתנאי הסף. ב ה...
המשך תשובה