האם יש עילה משפטית לתביעה ייצוגית נגד חברת בזק?
אני בטוח שיש עוד אלפי אנשים , עם לא עשרות אלפי אנשים , שיצטרפו עם בעיה זהה לחלוטין.
להלן הסבר המדוייק (המקור נלקח מבלוג fofir.com)
בזק בינלאומי – כרוניקה של הונאה
אפשר להיות רעים ללקוחות, אפשר להתעלם מהם, אפשר להרוג אותם אפילו – אבל הכי גרוע מזה, אפשר להיות בזק בינלאומי.
הרשו לי לספר לכם סיפור קצר על הונאת הצרכן, בתקווה שלכם לא יקרה כזה דבר ושלא תעשו את הטעות שאני ביצעתי ברוב פזיזותי.
למי שלא יודע, זה מכבר עברתי דירה להרצליה. וכמו שכולכם יודעים, בדירה, מה לעשות, בימינו צריך חיבור לאינטרנט. הייתי שמח להמשיך לעשוק את השכנים אלמלא הייתי תלוי ברשת לצורכי עבודה (וכמובן גם בגלל שאני בן אדם אתי).
כיוון שכבר עשינו קו של בזק בבית, ומכיוון שאני מעדיף תשתית זו מטעמי ניסיון, החלטנו ללכת על תשתית ADSL של בזק במהירות 5 מגה (כלומר 5 מגה-ביט לשניה). סקר שוק קצר ושיחה עם מספר נציגים טלפוניים מספקיות האינטרנט השונות הוביל אותי לעיסקה מול בזק בינ"ל. ע"פ העסקה, אני מקבל מהם שירות של ספקית אינטרנט במהירות הורדה של 5 מ"ב לשניה. בתמורה, אני מתחייב לשנה. בשנה זו, אני לא משלם דמי מנוי במשך חצי השנה הראשונה, ובחצי השנה השנייה אני משלם 59.90 לחודש.
כפי שאומרת הקלישאה, "עד כאן הכל טוב ויפה". הלכתי שמח וטוב לב לבזקסטור לאסוף מודם-ראוטר NETGEAR חדש, מלא בתקוות לקו אינטרנט חדש בדירה החדשה, אשר יספק את צרכי העבודה והפנאי שלי. לבזק בינלאומי היו תוכניות אחרות עבורי. ביצעתי חיבור זריז של המודם-ראוטר לקו הטלפון, ומשם למחשב באופן קווי לצורך הגדרת הרשת.
לאחר הגדרת הרשת בהצלחה, פרשתי לחדרי הסמןך למקום שהיית המודם, והתחלתי לגלוש. מהירות טעינת הדפים הייתה זעומה. לצורך העניין, את תיבת ה-Gmail שלי בקושי הצלחתי לטעון, עד ששקלתי לפתוח אותה בפורמט HTML. גם עם דפים אחרים לא היה לי מזל רב, ובכללם דפים בארץ לרבות Ynet ו-One.
על מנת לבדוק שאני אכן מקבל את מה שמגיע לי, שזה למיטב נסיוני, מהירות הורדה שנעה סביב ה-300 ק"ב לשנייה, שמתי פעמיי אל עבר שירות ההורדות האהוב עליי, Rapidshare, שם אני מחזיק גם בחשבון פרימיום בתשלום, והצרכים לשמם אני משתמש בשירות זה אינם רלוונטיים לדיון. עכשיו כבר באמת הרגשתי מרומה וחסר אונים. המהירות נעה בכל ההורות שניסיתי בין בייטים (!!!!!!!) ספורים לשניה, למספר קילובייטים בודדים.
יש לי ניסיון רב בגלישה, ומול סוגי רשתות שונים, ספקים שונים ומהירויות שונות. מהירות נמוכה שכזו לא יצא לי לחוות, אבל בכל זאת נתתי לשירות צ'אנס של מספר שבועות, בהן ניסיתי בעל כורחי לגלוש במהירויות מגוחכות אלה. הבעיה הכי גדולה היא שאני עובד בתחום בניית האתרים, וזקוק לחיבור מהיר להעברת קבצים גדולים, טיפול וניהול אתרים, ופשוט לא יכולתי לעבוד בבזבוז זמן נוראי שכזה.
היה נדמה אפילו לעתים שהמחשב שלי מתנתק מהרשת שלי ומתחבר לשכנים, כאילו רוצה לומר לי "עזוב אותך אחי, לא טובה לי העצירות הזו, שחרר, שחרר". על מנת לנסות ולהתגבר בעצמי על הבעיה, שכן אני שונא תמיכה טכנית, ניסיתי בעצמי לחבר ראוטר אחר, לחבר קווית, אלחוטית, ניסיתי מספר מחשבים, ואפילו ניתקתי וחיברתי את הראוטר לחשמל ולקו – עד שהתייאשתי.
התקשרתי לבזק בינלאומי. קול מוקלט אמר לי שעמוס מאד (ואני לא מתפלא) אז כדאי לי לנסות במועד מאוחר יותר. החלטתי להשתמש בקצת ניו-מדיה, והשארתי להם הודעה המביעה אכזה רבה בטוויטר. מסבתר שההימור על הניו-מדיה השתלם בצורה מסויימת. לאחר ארבע שעות קיבלתי טוויט חזרה ובו כתובת מייל שבאמצעותה אוכל להעביר את תלונתי, וכך עשיתי.
[Munched]
[Munched]
לאחר כארבעים דקרות לערך קיבלתי מייל חזרה המודיע לי כי הפנייה הועברה למוקד להמשך טיפול. והם באמת המשיכו טיפול. בעשר וחצי בלילה קיבלתי טלפון מבחור חביב דווקא במוקד, אשר התחיל לוודא איתי כל העובדות בקשר ל"בעיית איטיות גלישה חמורה" כפי שהגדיר זאת בעצמו. סיפרתי לו על כל נסיונותיי לשפר את המצב, ובכך הוא הבין למעשה ששללתי את כל ההסברים ההגיוניים האחרים לבעיית האיטיות.
ביום שלפני השיחה, יצא לי לקרוא קצת על מהירויות ההורדה המגוחכות של בזק בינלאומי בשירותי הורדות דוגמת Rapidsahre. בפורומים השונים בהם הלינו לקוחות בנושא, ענו לא אחת נציגי השירות בצורה הבאה:
ֿ
כלומר, אני הזמנתי מהירות של 5 מגה-ביט, אבל רק לאתרים בארץ? מישהו דאג לומר לי זאת? זו תשובה לא מתקבלת על הדעת, המעידה על הונאה ברורה של צרכנים כאות הוכחה לכך שמדובר בהונאה, הוסיפו בבזק בינלאומי חטא על פשע הצעה המעידה על כוונת תחילה להונות את לקוחותיהם:
היום התקשר אליי שוב נציג השירות, וציין שלאחר שיחה עם מנהליו יתכן ומצא פיתרון, בדמות חבילה מיוחדת וקסומה הנקראת "חבילת גיימר". לדבריו, באמצעות חבילה זו יש סיכוי גדול מאד שתגיע למהירויות אליהן אתה אמור להגיע" – שימו לב, גם הוא יודע שאני אמור להגיע למהירויות האלה בחבילה שכבר רכשתי. הוא כמובן ציין בפני שעל מנת לבדוק שאכן אגיע בחבילה זו למהירויות גבוהות ומספקות, הוא יפתח לי את הגלישה בחבילה זו ליומיים-שלושה לצורך בדיקה.
והנה אני יושב בבית, מוריד קבצים ברפידשר במהירות של 250 ק"ב לשניה ומעלה. איזה קסם! חבילת הגיימרים המופלאה הצילה אותי!
אז זהו, שהנציג החביב השחיל על הדרך, שחבילה שכזו כרוכה בתשלום נוסף, כמה נוח, של 15.90 (אם אני זוכר נכון) לחודש. הרצחתם וגם ירשתם בזק בינלאומי? זו הונאה מכוונת נגד לקוחות! הטריק הוא פשוט: מוכרים ללקוחות חבילת גלישה של 5 מגה-ביט לשניה. בפועל, הם מקבלים הרבה פחות, ואז באים בזק בינלאומי, האבירים על סוס הפוני הלבן, ומציעים את שיקוי הפלא, כפפת הקסם – חבילת הגיימר! כמובן תוך סחיטת תשלום נוסף מהלקוחות, שמפחדים להתנתק עכשיו ולשלם קנס בלתי משתלם. הרי הלקוח יאמר לעצמו: "וואלה, עכשיו זה מהיר, שיחקו אותה הבזק בינלאומי האלה, מה אכפת לי לשלם עוד 15 שקל ולקבל אחלה מהירות?".
ובתהליך שוכח הלקוח שהוא למעשה שילם על מהירות זו מראש, ואינו מבחין כי בזק בינלאומי שנוררה ממנו זה עתה סכום כסף נוסף בעבור אותו המוצר עליו כבר שילם. דמיינו לעצמכם שאתם קונים מילקי עם פצפוצי שוקולד. אתם מגיעים הביתה ומגלים כי למילקי עם פצפוצי שוקולד שקניתם, אין פצפוצי שוקולד. אתם חוזר לסופרמרקט יום אחרי ומבקשים את הפצפוצים שכל כך חסרים לכם ולמילקי שלכם. בסופר מציינים שאין בעיה, אבל בתוספת כמה שקלים תוכלו לקבל את הפצפוצים הכה אהובים עליכם. ואתם, שאוהבים כל כך את המילקי שלכם עם פצפוצים, קונים אפילו שכבר שילמתם עליהם בעבר, ומבסוטים.
לא עוד חברים. לא עוד נשלם על הפצפוצים עליהם כבר שילמנו. אני מתכוון לדרוש מבזק בינלאומי את המהירות הנוכחית באותו המחיר. ואם לא אקבל זאת, אדרוש להתנתק ללא תשלום נוסף. אני קורא מכאן לכל לקוחות בזק בינלאומי הסובלים מהבעיה לפעול בנושא, בין אם באופן פרטני ובין אם באופן מרוכז. הונאת הצרכנים המכוונת הזו אינה יכולה להמשך. זו שערוריה בכל קנה מידה.
בשורה התחתונה, אני פשוט מרגיש חוסר אונים, ומקווה שלא תעשו את אותה הטעות שאני עשיתי ותתחברו לספקית האינטרנט בזק בינלאומי, המבצעת שוד לאור היום של לקוחותיה.
שלום רב,
תודה עלח הסיפור המרגש.
במידה ותהיה לך שאלה משפטית הפורום יהיה המקום הראוי לשאול.
בברכה,
עו"ד אבירם גולדשטיין
• אין בתוכן האמור משום המלצה, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; ואין להסתמך על האמור, לבחינת העניין באופן מעמיק ומקיף מומלץ לפנות לעו"ד לצורך קבלת ייעוץ משפטי.
לחצ/י למידע על מנהל הפורום: עו"ד ורו"ח גלעד פינקלשטיין 053-6247704
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר