סיפור מעניין התגלגל לפתחו של בית הדין הרבני בחיפה בראשות אב בית דין הגאון הרב מימון נהרי, ולאורו ביטל את נישואיהם של בני זוג והכריז על האשה ועל הבעל כפנוי ופנויה, על אף שהם התחתנו כדת משה וישראל ולא נמצא שום דבר הפוגם בהליך נישואיהם כדי להתירה לאחרים.


לפי כתב התביעה, אשה תבעה לבטל את נישואיה מחמת מקח טעות. לטענתה, הכירה את בעלה על ידי שידוך, ורק לאחר נישואיה נודע לה שהוא לוקה בנפשו ואף נוטל כדורים המטפלים בסכיזופרניה.


לאחר גילוי מחלת הנפש, עזבה האשה את הבית יחד עם בתם המשותפת, והגישה תביעה לבית הדין לגירושין ולכתובה עשרה חודשים מיום נישואיה.


יומיים ממועד הגשת הבקשה, ניסה הבעל להתאבד באמצעות כריכת חבל סביב צווארו. הוא נמצא ללא דופק ונשימה במצב קריטי, כאשר בעקבות החייאה וטיפול הצליח הצוות הרפואי לייצב את מצבו למצב הנקרא "צמח", או "קומה" בלשון רפואית, בו הוא מצוי עד היום.


לאור מצבו והעובדה כי הוא אינו בר הבנה, אין לו תקשורת עם הסובב ולהערכת הצוות הרפואי עולה שניתן רק לשמור על מצבו הסטטי, נוצר מצב בו הוא אינו מסוגל כלל לתת גט לאישה.


לפיכך, הגישה האשה בקשה לביטול נישואיה מחמת מקח טעות לבית הדין.

 

מחלת הבעל הוסתרה במכוון על ידי משפחתו והשדכנית 


בתביעתה, טענה האשה כי לא ידעה על מחלת הנפש ממנה סובל הבעל, וכי בני משפחתו והשדכנית הסתירו ממנה את המידע הזה.


בית הדין בחן בעיון ובדקדוק את הטענות על מצבו הבריאותי של הבעל לפני הנישואין, ומינה שלושה מומחים אשר הסיקו כי הבעל סבל ממחלת הסכיזופרניה טרם נישואיו.


על פי נתונים סטטיסטיים וחוות דעתם של שלושת המומחים בתחום מחלות הנפש, מחלה זו קשה במיוחד ואחוזי השיקום שלה שואפים לאפס.


עוד פירטו המומחים כי כאחוז מהאוכלוסייה הכללית לוקה במחלה קשה זו, אחוזי הנשואים מהם קטן ביותר, וכי לא ניתן לקיים כמעט מערכת יחסים נורמטיבית במסגרת נישואין. כמו כן, ברוב המקרים קיימות בעיות קשות בתקשורת זוגית, ואף יש לכך השלכות קשות גם ביחסי אישות.


עוד עולה מדברי המומחים כי למעלה מארבעים אחוז מהחולים הללו מבצעים ניסיונות אובדניים שחלקם מסתיימים במוות.


לפיכך, הסיק בית הדין כי מחלה זו היא מום גדול המקשה על קיום תקין של מערכת נישואין עם אדם הלוקה בו.


לאחר משא ומתן מפורט וארוך במיוחד בדברי הפוסקים בדין מקח טעות בנישואין, הכריע בית הדין כי במקרה בו הבעל ומשפחתו הסתירו את מומו מהאשה, והיא התחתנה אתו בלא ידיעה על מצבו, ניתן לבטל את הנישואין מחמת מקח טעות, וממילא היא כלל לא הייתה נשואה לבעל זה ולכן היא רווקה ומותרת לכל אדם.


הדיינים מחפשים מזור לרפואת הנשים העגונות 


מקובל לחשוב בקרב הציבור הרחב, ובטעות, כי יש דיינים מחמירים אשר בעיניהם אין להתפשר ולהתחשב בעגונות המסכנות המוצאות את עצמן קשורות לבעל שלא יכול או לא מעוניין לגרשן. אולם, מפסק דין זה שניתן על ידי הדיינים המחמירים ביותר, נראה כי הם מחפשים מזור לרפואתן, ולא מעוניינים להשאירן בעגינותן.


הגאון הרב נהרי, אב בית הדין בחיפה, שלפניו הגיע מקרה קשה זה הוא מהמחמירים בכל הנוגע לרצון הבעל במתן גט, ולכן חלק בכל תוקף על פסק דין אחר של בית הדין בטבריה בראשות הגאון הרב לביא, שעלה לכותרות לאחרונה, לזכות גט לבעל שהוא צמח ובצורה זו להתיר ולשחרר את אשתו מעגינותה. ובכל זאת, במקרה זה, התיר את האשה הבאה לפתחו בטענת מקח טעות.


וכך כתב בפסק הדין "ומאידך, חזקו עלי דברי מהר"י הכהן "שחובה עלינו לעשות כל התירוצים והאפשרויות ולבקש היתרים מתחת האדמה, וממעל לרקיע, אשר יהיה להם יסוד ושורש בתורתינו הקדושה, למען יקרא דרור להאשה האומללה הזאת".


ועוד כתב הגאון הרב נהרי "עסקינן במקרה קשה של עגינות אשה מזה כשלוש שנים שנסיבותיו הטרגיות של מקרה שכזה לא נדונו בעבר, ומפאת נדירות המקרה הספציפי הזה לא הועלתה שאלה מעין זו במפורש על שולחנם של הפוסקים, כך שאנו מוצאים עצמנו מגששים בשבילי ההלכה לדעת מה עמדתה ולחפש מזור לפתרון עגינות האשה במסגרת ההלכה". 


הרי שעשה כל מה שיכול היה לעשות כדי למצוא מזור לעגינותה של האשה שבאה לפתחו.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


לפסק דין זה, שהוא נדיר בחדשנותו, הצטרפו כמה וכמה מחשובי הדיינים בימינו, בדימוס, והם גדולי וזקני הדיינים שבדורנו. כך יוצא שפסק הדין קיבל גושפנקה ואישור של חשובי הדיינים ואינו שנוי במחלוקת אף על חדשנותו הרבה.


פסק דין זה פותח פתח להתרת חלק מהנשים העגונות, גם כאשר אין באפשרותו של הבעל להעניק את הגט לאשתו.