דמי פגיעה: תנאי זכאות
דמי פגיעה הם תשלום שהמוסד לביטוח לאומי משלם למבוטח שנפגע בעבודה וזאת כפיצוי על אובדן שכר או הכנסה.
תנאי בסיסי לתשלום דמי הפגיעה הוא שהמבוטח אינו מסוגל לעבוד, לא בעבודתו ולא בעבודה מתאימה אחרת כתוצאה מהתאונה.
תנאי נוסף לקבלת דמי פגיעה הוא שהמבוטח הגיש למוסד לביטוח לאומי תעודת "אי כושר" חתומה על ידי רופא.
מה צריך לעשות על מנת לקבל את דמי הפגיעה?
עובד שכיר: עליך לגשת למעסיק ולהחתימו על טופס הקרוי בל/250 "בקשה למתן טיפול רפואי לנפגע בעבודה".
יש להעביר לקופת החולים את הטופס הנ"ל על מנת לקבל "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה" בתעודה זו יהא רשום הימים שבהם העובד אינו יכול לחזור לעבודתו.
לאחר קבלת התעודה יש לצרפה ביחד עם מסמכים נוספים לתביעה למוסד לביטוח לאומי להכרה בפגיעה כפגיעה בעבודה ותשלום דמי פגיעה. ( בל/ 211)
עובד עצמאי:
התהליך זהה לתהליך שעובר עובד עצמאי אלא שבמקום טופס בל/250 על עובד עצמאי למלא טופס הקרוי בל/283 "בקשה לטיפול רפואי לנפגע עבודה- עצמאי". את הטופס יש להגיש לקופת חולים ולאחר הוצאת "תעודה ראשונית לנפגע בעבודה" יש להגיש את התביעה להכרה בפגיעה כפגיעה בעבודה ותשלום דמי פגיעה. (בל/211).
שיעור דמי הפגיעה
לעובד שכיר ולעובד עצמאי – 75% מהכנסתו החייבת של הנפגע. השכר מחושב על פי השכר בשלושת החודשים האחרונים לפני הפגיעה חלקי 90 יום.
הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה
עם סיום תשלום דמי הפגיעה ובמידה והנפגע סבור כי נותרה לו נכות זמנית/ נכות צמיתה בעקבות הפגיעה בעבודה, עליו להגיש למוסד לביטוח לאומי ( הסניף הקרוב לביתו) "תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה ( בל/ 200).
הנפגע יקבל זימון להופיע בפני ועדה רפואית אשר תבחן את מצבו הרפואי ואשר תקבע אם הפגיעה הותירה בו נכות ומה שיעורה.
עודכן ב: 06/01/2014