רבים מאתנו אשר פתחו עסק חדש, בין אם מדובר בעסק קטן, עוסק מורשה או אף פטור, מכירים את החוויה הנוגעת לבחירת שמו של בית העסק שלנו או הסלוגן המלווה והמשמש אותנו לשם שיווק, פרסום ומכירת מוצרנו ושירותנו. כך, אנו נרצה כי שם בית עסקנו, הסלוגן שלנו, הלוגו או המותג אשר בבעלותנו, יהיה מעורר השראה, קליט ומעניין, ימתג אותנו נכון ויעביר מסר קולע, ברור, נכון אך גם שיווקי.


למרביתנו מוכרת אף החוויה בהשקעת משאבים כספיים רבים וחשיבה מרובה בשיווק בית עסקנו ברשת האינטרנט, בקידום האתר, בפרסום ועוד. למעשה, עסקים רבים מוצאים עצמם משלמים סכומי כסף רבים לגרפיקאים, מעצבים, חברות יחסי ציבור ופרסום, חברות בניית אתרי אינטרנט, חברות קידום אתרי אינטרנט ואף ייתכן שלקופירייטרים וזאת לשם החדרת שם בית עסקנו לתודעה הציבורית והצרכנית.


מאותן סיבות גם ברור למרביתנו כי למותג או לשם בית העסק חשיבות רבה ואנו נרצה לייחד את השימוש באלו, כך שיעשה רק על ידינו ולא על ידי המתחרים שלנו. ולכן יש לשאול כבר עתה, מה לגבי ההגנה המשפטית על אותו שם? האם הגנו עליו או שזו נשכחה בדרך?


איך מגנים על שם בית העסק?


מבחינה משפטית, דרך המלך להגנה על שם בית העסק המשמש אותו לעניין הטובין אשר הוא סוחר בהם או מייצר אותם או לעניין השירותים שהוא נותן ומעניק- הוא באמצעות תחום בעולם הקניין הרוחני, הקרוי סימני מסחר ושירות. בהתאם לדין, סימן מסחר יכול שיהיה דו-מימדי או תלת-מימדי ויכול שיהיה מורכב מאותיות, ספרות, מילים או אף דמויות.

 

מהי תכליתן של סימני המסחר בעבור הצרכן?

 

בעבור הצרכן, תכליתם של סימני המסחר הוא בזיהוי המקור לאותם השירותים או הסחורות אשר מגיעים לפתחו, בין כאלו המצויים על גבי האריזה שנמכרת על ידי בית העסק לצרכן, על גבי המוצר, ע"ג הוראות השימוש, באתר האינטרנט, בדברי דפוס ופרסום, בכרטיסי הביקור ועוד. משכך, במילים אחרות, ברור כי כל בית עסק יסכים כי השם או הסימן בבעלותו משמשים עבור קהל לקוחותיו הנוכחיים וגם הפוטנציאליים כאיתות על מקור הטובין או השירותים אותו הוא מעניק ללקוחותיו ולמעשה, ניתן לומר כי לשם בית העסק, למותג, מתנקז המוניטין הטוב.

 

רישום סימן המסחר ברשם סימני המסחר

 

כך, הלכה ולמעשה, ההגייה והיצירה של שם בית העסק או הסלוגן הוא רק שלב אחד בדרך, אמנם שלב חשוב מבחינה יצירתית אך אינו מספיק. זאת מאחר ובישראל, כמו במדינות רבות בעולם, תנאי להגנת מותג, שם מסחרי, סלוגן וסימני מסחר רבים אחרים - הוא ברישום סימן המסחר ברשם סימני המסחר. המדובר בתנאי הכרחי שכן ללא רישום סימן המסחר, ברוב המקרים, לא תינתן הגנת סימני המסחר לאותו מותג, סלוגן או שם מסחרי.

 

רישום סימן מסחר עבור חברות הפועלות גם בחו"ל

 

עם זאת, חשוב יהיה לציין כבר עתה כי ההגנה על סימן מסחר היא הגנה טריטוריאלית. כלומר, ולצורך הדוגמה, סימן מסחר אשר נרשם בישראל לא יהא מוגן באנגליה. ולכן בית עסק הפועל בישראל אך גם במספר מדינות נוספות, חשוב כי יבחן רישום סימן מסחר בכל אחת מהמדינות הללו. אציין, על קצה המזלג, כי בשנים האחרונות לאור הצטרפותה של ישראל לאמנה בינלאומית, נפתחה בפני לקוחות ישראלים הפועלים בישראל אך גם בחו"ל, אפשרות רישום סימן המסחר באופן בינלאומי, תוך חסכון משמעותי בעלויות.

 

מהו תוקפו של סימן המסחר?


בישראל, תוקפו של סימן מסחר שנרשם הינו עשר שנים מיום שהוגשה בקשת רישום סימן המסחר וניתן יהיה לחדש את תוקף הרישום בכפוף לתשלום אגרה לתקופות נוספות של עשר שנים כל אחת. חשוב יהיה לציין כי סימן מסחר ראוי לרישום בנוגע לטובין מסוימים או שירותים מסוימים. כלומר, תחום בו ניתן השירות או קטגוריה מסוימת אליה משתייך הטובין בו בית העסק סוחר או מייצר.


סימן מסחר בעל אופי מבחין כקריטריון מרכזי


נוסף על כן, חשוב לדעת כי קריטריון מרכזי לרישום סימן מסחר הוא שלסימן יהיה אופי מבחין. ולרוב, סימני מסחר מרמזים, שרירותיים או דמיוניים יהיו בעלי אופי מבחין מתאים לרישום להבדיל מסימני מסחר המתארים מפורשות את הטובין או השירותים.


אם כך, מדוע לבית עסק לרשום סימן מסחר?

 

רישום סימן מסחר, מקנה לבית העסק שנרשם כבעלי הסימן הגנה קניינית וזכות ייחודית להשתמש בסימן הרשום לצרכים המסחריים, העסקיים והשיווקיים שלהם, באופן בלעדי. וזאת, לגבי סוגי הטובין או השירותים בהם רשם בעלי הסימן את הסימן הרשום. בעבור סימן מסחר ישראלי שנרשם בישראל, שימוש מסחרי שאינו מורשה ע"י בעלי הסימן, בסימן המסחר הרשום או בסימן הדומה לו, יכול לעלות כדי הפרה של סימן המסחר הרשום. וזאת, כאשר השימוש נעשה לעניין טובין או שירותים שלגביהם נרשם הסימן.

 

נוסף על כן, סימן מסחר רשום מקנה לבעלי הסימן גם את היכולת להעביר את הזכויות בסימן הרשום לאחר (כגון במקרי מכירת בית העסק) וכן להעניק רשות לאחר לעשות שימוש בסימן (כגון, במקרי זכיינות).


אם כך, דרך המלך בעבור בעל בית עסק ישראלי המעוניין להגן על שם בית עסקו, סלוגן, מותג או שם מסחרי בישראל, היא רישום סימן מסחר בישראל. וזאת, מקום בו סימן המסחר או סימן השרות, נמצאים בשימוש בישראל או שיש כוונה לעשות בהם שימוש בישראל.


משרד עו"ד דור נחמן עוסק בתחום דיני האינטרנט, זכויות יוצרים, סימני מסחר, קניין רוחני, טכנולוגיה ומשפט מסחרי-עסקי. 

 

המאמר אינו ממצה את החומר המשפטי הקיים והמתפתח תדיר בנושא, ולפיכך מהווה סקירה משפטית תמציתית שייתכן שחלו בה טעויות. לכן, המאמר שנכתב על דעת המחבר, אינו מהווה המלצה, עצה מקצועית, יעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, ואף אינו יכול לשמש כתחליף להתייעצות עם עורך דין. כל שימוש או הסתמכות על המאמר הוא באחריות הבלעדית של המשתמש, ומהווה ויתור על כל טענה כלפי מחבר המאמר.