תושב/ת יהודה ושומרון, העונה לתבחינים שנקבעו על ידי השר לביטחון פנים, זכאי/ת לשם הגנתו והגנת בני משפחתו, לקבל רישיון להחזקת כלי ירייה פרטי. בדרך כלל מדובר בהליך פשוט הלוקח מספר חודשים מרגע הגשת הבקשה ועד לקבל הרישיון המיוחל.


בשנים האחרונות, מתברר כי גורמים במשטרת ישראל, מסיבות שונות, מונעים לעיתים מתושבי יהודה ושומרון לקבל רישיון להחזקת כלי ירייה פרטי, או מסרבים לחדש את הרישיון הקיים, כאשר סיבת הסירוב לא נמסרת תמיד למבקש שנשאר ללא יכולת לשנות את המצב.


בחודשים האחרונים, עקב המצב הביטחוני הקשה, גדל מספר הפניות של תושבי יו"ש, המתלוננים כי בקשותיהם לקבלת רישיון לאקדח נדחות, בנימוק סתמי של "אי המלצת משטרת ישראל".

 

הגשת ערר על החלטת הדחייה


תושב אשר סורבה פנייתו לקבל רישיון לאקדח, ולמיטב ידיעתו, אינו בעל עבר פלילי, ואין סיבה הנראית לעין שבגינה משטרת ישראל צריכה למנוע ממנו קבלת רישיון לאקדח, יכול בהליך די פשוט להגיש ערר על החלטת הדחייה, ערר שמגיע לוועדה בלתי תלויה במשרד לביטחון פנים, אשר יכולה לקבל את בקשתו, על אף "אי ההמלצה" של המשטרה.


לדוגמא נביא כאן מקרה של ש' תשוב אחד הישובים, אשר במשך שלוש שנים סירבה המשטרה להמליץ למשרד לביטחון פנים לאפשר לו להוציא רישיון לכלי ירייה. כל ניסיונותיו של ש' להבין מדוע המשטרה מסרבת לאשר לו את הרישיון לאקדח, לא נענו. ש' הוא קצין המשרת במילואים בתפקיד פיקודי, מחזיק נשק צבאי ברישיון כחבר בכיתת הכוננות, אזרח ללא עבר פלילי, שומר חוק, ולכן סירובה של המשטרה היה תמוהה.


ש' סיפר כי באחד הפעמים בהם ניסה לברר את הסיבה לסירוב המשטרה, נאמר לו כי מדובר בסירוב של "גורמי בטחון" שמסרבים לאשר את בקשתו וכי למשטרה ואין מה לעשות בנדון.


ש' שכבר היה נואש מאוד מהמצב, פנה למשרדנו לטיפול. לאחר שגם הפניה למשטרה נענתה באותם תשובות לא ברורות, ואף פניה נוספת למשרד לביטחון פנים, נענתה בתשובה, כי כל עוד משטרת ישראל לא תסיר את סירובה, לא יוכל המשרד לביטחון פנים להמשיך בהליך לצורך מתן רישיון לנשיאת כלי ירייה, הוחלט להגיש ערר מנומק על החלטת המשרד לביטחון פנים.


בערר נטענו כל הטענות המוכיחות כי המערער עומד בכל הקריטריונים הנדרשים, לערר צורפו המלצות רבות מגורמים שונים וכן הובהר כי המערער מתכוון להמשיך במאבקו עד הסוף, במקרה של דחיית הערר, גם אם הדבר ידרוש, עתירה לבית המשפט, על מנת שזה יסיר את סירובה של המשטרה להמליץ למשרד לביטחון פנים לאשר את בקשתו להחזיק בלי ירייה.


לאחר המתנה מורטת עצבים של שלושה חודשים נוספים, התקבלה תשובת וועדת הערר, אשר קבלה את הערר ואפשרה למבקש לקבל רישיון לכלי ירייה.

 

חשוב לדעת כי ברוב המקרים הליך הגשת הערר אינו מסובך כלל. על המערער למלא טופס פשוט עם פרטי המערער, הנמצא באתר של המשרד לביטחון פנים, לחתום על הטופס (יש להיעזר בעו"ד לאימות החתימה), מומלץ לצרף לערר מכתב אישי המסביר מדוע לדעתכם אין סיבה למנוע מכם את קבלת הרישיון, לצרף המלצות של גורמי בטחון (רבש"צ, מפקד במילואים וכו'), ולצרף כל מסמך אחר רלוונטי כדי לתמוך בערר שמוגש.


במקרים בהם למסורב יש רישום פלילי קודם או בעיה מורכבת יותר, מומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום. במקרים אלו ניתן גם להגיש עתירה לבית המשפט.