תאונת דרכים מוגדרת בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה – 1975 (להלן: "החוק") כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה" .

 

כל מי שנפגע בתאונת דרכים, בין אם הוא נהג, נוסע, הולך רגל או רוכב אופניים, זכאי לפיצוי על פי החוק.

 

התנאי הראשון להיות התאונה "תאונת דרכים" על פי הגדרתה הבסיסית הינו דרישת השימוש ברכב. דרכי השימוש המוכרים בחוק הינם אלה - נסיעה ברכב, כניסה לרכב או ירידה ממנו, החנייה של הרכב, דחיפה או גרירה של הרכב, טיפול דרך או תיקון של הרכב בדרך, הידרדרות של הרכב, והתנתקות של חלק מהרכב או של המטען ובהתאם לפסיקת בית המשפט העליון מדובר ברשימה סגורה וממצה.

 

נסיעה ברכב - נסיעה ברכב היא שימוש מוכר ברכב וכל תאונה שאירעה במהלך או עקב נסיעה ברכב תהווה תאונת דרכים.

 

כך תוכר כתאונת דרכים תאונה שאירעה עקב התמוטטות גשר על רכב נוסע, וכך למשל, תוכר פגיעת נוסע באוטובוס או ברכבת שנפל ונחבל במהלך הנסיעה עקב בלימה.

 

החוק חל על תאונה של "פגע וברח" כאשר הרכב הפוגע נמלט מן המקום ולא השאיר את פרטיו, וכן על תאונה עצמית של רכב כאשר בתאונה לא היה מעורב רכב נוסף.

 

יותר מכך, פסיקת בתי המשפט החילה את החוק גם על מצב של בהלה או איבוד שליטה או מצב של "כמעט תאונה", כאשר לא נגרמה לנפגע חבלה ישירה מהרכב. במסגרת זו נפסק כי די בכך שהשימוש ברכב היווה גורם, ולו גורם משני, לקרות התאונה כדי לקבוע שמדובר ב"תאונת דרכים". מכח הלכה זו תוכר פגיעת רוכב אופניים או הולך רגל שנבהל מרכב חולף, וכתוצאה מכך נפל ונחבל, שכן פגיעתו אירעה עקב שימוש של נסיעה ברכב גם אם לא היה מגע פיסי בין הנפגע לבין הרכב.

 

כניסה לרכב או ירידה מרכב – כניסה לרכב או ירידה ממנו מהווה שימוש מוכר וכל תאונה שאירעה תוך כדי הכניסה לרכב או היציאה ממנו ובסמוך לרכב תחשב תאונת דרכים. במסגרת זו ניתן למנות פגיעה שאירעה תוך כדי הכניסה או היציאה לרכב עקב החלקה או נפילה, סגירת דלת על היד, תנועה לא נכונה במהלך הכניסה או היציאה, למשל, חבלה סיבובית של הברך או היתפסות של הגב. גם תאונה שאירעה במהלך ירידה או עליה לארגז משאית או לקבינה של משאית תחשב כתאונת דרכים.

 

תיקון או טיפול של הרכב בדרך - ככלל תיקון או טיפול מתייחס אל הרכב על חלקיו האינטגרליים ולפעולות המבוצעות ברכב מחמת תקלה, למשל, החלפת גלגל. גם תאונה שאירעה תוך כוונה לטפל ברכב או לבדוק תקלה שאירעה בו תחשב שימוש ברכב. למשל, פגיעה שאירעה תוך כדי הרמת מכסה המנוע כדי לבדוק רעש חריג שנשמע במהלך הנסיעה. יחד עם זאת, נדרש כי התיקון או הטיפול יהיה פתאומי ובלתי צפוי, יעשה אגב הנסיעה או לצורך המשכה המיידי, ותכליתו להקטין או למנוע סיכון תעבורתי. טיפול במוסך או על ידי מי שעיסוקו הוא תיקון של התקלה – לא ייחשבו כ"טיפול דרך".

 

דחיפה, גרירה, הידררדות או התהפכות – כל תאונה שאירעה במהלך דחיפה של הרכב או גרירתו או במהלך הידרדרות או התהפכות של הרכב תחשב ל"שימוש" ברכב.

 

הינתקות מטען או חלק מהרכב – תאונה שאירעה עקב התנתקות או נפילה של מטען מהרכב או של חלק אינטגרלי של הרכב (גלגל, דלת וכדומה) תחשב "תאונת דרכים" אלא אם התאונה אירעה במהלכה של פריקה או טעינה של הרכב אז התאונה לא תיחשב "תאונת דרכים".

 

חשוב לציין כי גם אם התאונה לא אירעה עקב שימוש ברכב, כהגדרתו בחוק, ישנם מצבים בהם התאונה תחשב לתאונת דרכים בהתאם להוראות אחרות בחוק.

 

במסגרת זו תוכר למשל תאונה שאירעה עקב ניצול הכח המכני של הרכב, תאונה בה מעורב רכב חונה בחניה אסורה וכן תאונה שאירעה עקב התפוצצות או התלקחות של רכב. מנגד, קיימות הוראות לפיהן לא יהיה הנפגע זכאי לפיצויים גם אם התאונה אירעה עקב שימוש ברכב, כהגדרתו בחוק. במסגרת זו לא תוכר תאונה שאירעה במתכוון מתוך כוונה לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם שנפגע (למשל, עקב חבלה מכוונת ברכב).

 

 

כאשר קיים ספק לגבי היות התאונה תאונת דרכים חברת הביטוח תנקוט בכל האמצעים שברשותה כדי לנסות ולהוכיח שהתאונה אירעה בנסיבות שאינן מזכות את הנפגע בפיצויים על פי החוק. לכן, בכל מקרה בו אירעה תאונה בה היה מעורב כלי רכב בצורה כזו או אחרת, מומלץ לפנות מבעוד מועד לעורך דין נזיקין המתמחה בתאונות דרכים ולקבל הדרכה וייעוץ מתאימים .


 

מאמר זה נכתב ע"י עו"ד אתי בן ניסים, מומחית לדיני נזיקין וביטוח. המידע המובא במאמר זה הוא מידע כללי וראשוני בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
 


עודכן ב: 25/07/2011