חיי העבודה בימינו דורשים איזון מתמיד של העובד בין חייו הפרטיים לחיי העבודה. לעתים, צרכי החיים מחייבים את הפסקת העבודה לתקופה מסוימת – לעתים בנסיבות מצערות, לצורך טיפול בבן משפחה חולה, ולעתים בנסיבות משמחות יותר, כמו רילוקיישן של בן הזוג לתקופת עבודה בחו"ל, או הגשמת חלום של טיול מסביב לעולם.

 

מצב כזה אינו מחייב התפטרות בהכרח. יציאה לחופשה ללא תשלום ממקום העבודה עשויה להוות את הפתרון האידאלי. חופשה ללא תשלום היא היעדרות מהעבודה לפרק זמן מסוים, ללא תשלום, כאשר בתום תקופה זו ישוב העובד למקום העבודה. החוק הישראלי מכיר בשני מצבים בלבד בהם יציאה לחופשה ללא תשלום אינה מותנית בהסכמת המעביד. ביתר המקרים, עובדים רשאים להגיע להסכמה עם המעביד בדבר יציאה לחופשה ללא תשלום.

 

המצבים המוכרים בחוק לפיהם חייב המעביד לאשר חופשה ללא תשלום:


יציאה לחופשה ללא תשלום לאחר חופשת לידה

 

החל מתום חופשת הלידה, מותר לעובדת לצאת לחל"ת במשך תקופה של עד רבע ממספר החודשים בהם עבדה אצל המעביד (כך שאם עבדה אצל העובד במשך שנתיים – 24 חודשי – תוכל היא לצרת לחל"ת של חצי שנה), ולא יותר משנה מעת הלידה. במידה והעובדת מעוניינת לחזור לעבודה טרם נסתיימה תקופת החל"ת, המעביד חייב יהיה להחזירה לעבודה תוך ארבעה שבועות מעת בקשתה לחזור לעבודה.

 

גם עובד יכול לצאת לחל"ת לאחר לידת בת זוגו, במידה והיא לא מנצלת את זכותה ליציאה לחל"ת או אם היא מנצלת רק חלק ממנה. עובד יכול לצאת לחל"ת בהתקיים אחד משני מקרים: בת זוגו עבדה במשך חצי שנה רצופה לפני תחילת היעדרותו מהעבודה, או אם הילד נמצא בהחזקתו או בטיפולו הבלעדי מחמת מחלה או נכות בת זוגו.

 

יציאה לחופשה ללא תשלום לצורך שהייה במקלט לנשים מוכות

 

עובדת אשר עבדה באותו מקום עבודה במשך ששה חודשים ומעלה, השוהה במקלט לנשים מוכות באישור לשכת הסעד או משרד העבודה והרווחה, רשאית להיעדר מעבודתה לתקופה של עד 6 חודשים. תקופה זו יכולה להתפרס על עד שנה מתחילת שהייתה במקלט לנשים מוכות. היעדרות כאמור תיחשב לחופשה ללא תשלום.

 

ביתר המצבים, נדרשת הסכמת המעביד במידה והעובד מעוניין לצאת לחופשה ללא תשלום, אלא אם מוסדר העניין בהסכם עבודה קיבוצי או אישי.

 

מהן השלכות היציאה לחופשה ללא תשלום?

 

בתקופת החל"ת, נמשכים למעשה יחסי העבודה בין העובד למעביד. המשמעות היא כי העובד עדיין חב למעבידו חובן נאמנות (אסור לו לפתוח עסק מתחרה למשל). כמו כן, במידה והמעביד אינו מקבל את העובד בחזרה למקום העבודה עם תום החל"ת, יחשב הדבר לפיטורים והעובד יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים. עם זאת, המעביד אינו חייב לשמור לעובד שיצא לחל"ת את משרתו ויכול הוא להחזירו למשרה אחרת.

 

מלבד זאת, ישנם מספר עניינים שחשוב לשים לב אליהם בעת יציאה לחל"ת:

 

הפרשות לקרן פנסיה וקרן השתלמות – על המעביד לא חלה כל חובה להפריש תשלומים לקרנות הפנסיה וההשתלמות בתקופת החל"ת. עם זאת, יתכן וקיימת זכות לכך בחוזה העבודה האישי או הקיבוצי.

 

ביטוח לאומי וביטוח בריאות – על המעביד לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בראיות במהלך החודשיים הראשונים לחל"ת, ורשאי הוא לנכות סכומים אלה מחובותיו לעובד. לאחר תקופה זו, על העובד לשלם את דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות.

 

מס הכנסה – מכיוון שמס ההכנסה מחושב באופן שנתי, הפסקת העבודה במשך מספר חודשים בשנה עשויה ליצור זכאות להחזר מס משמעותי. כדאי לבדוק את העניין מול פקיד שומה.

 

ותק – תקופת החל"ת אינה נחשבת לחישוב ותק. לצורך חישוב פיצויי פיטורים, תקופת חל"ת תחושב לצורך ותק עד גבול של 14 יום לכל שנת עבודה.

 

חופשה כפויה ללא תשלום

 

מעסיקים רבים החווים קשיים כלכליים מבקשים להוציא את עובדיהם לחופשה ללא תשלום, באופן חד פעמי או למשך מספר פעמים לאורך תקופה. כפי שלא ניתן לצאת לחופשה ללא תשלום ללא הסכמת המעביד – לא ניתן להוציא את העובד לחופשה כפויה ללא תשלום ללא הסכמתו. עם זאת, עובדים רבים מסכימים לצאת לחופשה ללא תשלום משום שיודעים הם כי החלופה לכך עשויה להיות פיטורים והם מעדיפים לעזור למעביד על מנת שבהמשך, כאשר ייחלץ מהמצב הכלכלי הקשה, יוכל להמשיך להעסיקם במשרה מלאה. ישנם מעבידים אשר מבקשים להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום מסיבות אחרות.

 

תהיה הסיבה אשר תהיה, עובד אינו חייב להסכים לצאת לחל"ת כפויה. במצב בו מבקש המעביד להוציא עובד לחופשה כפויה ללא תשלום, נחשב המצב להרעה בתנאי העבודה ולכן התפטרות העובד המצב זה היא התפטרות בדין מפוטר, כך שהעובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

דמי אבטלה בעת חופשה ללא תשלום

 

כאשר עובדים יוצאים לחופשה כפויה ללא תשלום, עולה השאלה האם זכאים הם לדמי אבטלה. מצד אחד, הם עדיין ביחסי עבודה עם המעביד, מצד שני אין לעובדים אלה הכנסות והם לא יכולים להיענות להצעות עבודה מלשכת התעסוקה. העניין נדון בפסיקה, וכיום עובד אשר יצא לחופשה כפויה ללא תשלום, זכאי יהיה לדמי אבטלה לאחר חודש, בדומה לעובד אשר פוטר מעבודתו, אלא אם הוא מחויב להגיע לעבודה לפי קריאה.