שני חברים שטסו במחלקת עסקים מתל אביב ללונדון, הגישו תביעה נגד חברת בריטיש אירוויס בגין לשון הרע בסך 3 מיליון שקלים. ביהמ"ש המחוזי בתל אביב קיבל באופן חלקי את תביעתם, וחייב את חברת התעופה הבריטית ב – 100 אלף שקלים.


בשנת 2009, עלו שני החברים על הטיסה ללונדון, והתיישבו במחלקת עסקים. במהלך הטיסה התפרעו השניים, ביקשו עוד ועוד כוסות אלכוהול, כאשר אחד מהם סגר עצמו בשירותים והחל לבכות, והשני הסתבך בקטטה עם נוסע אחר שהעיר לו על שכרותו. כתוצאה מהתנהלותם, הוציאו להם צוות דיילי המטוס, הוראת אזהרה והפסיקו להגיש להם משקאות אלכוהולים.


התובעים מובלים למעצר בנמל התעופה הבריטי


כאשר התפרעות התובעים לא שככה, הגיש צוות המטוס תלונה במשטרה בעודם באוויר. עם הגעתם לנמל התעופה בלונדון, המתינו להם ניידות משטרה והם נלקחו לחקירה. לאחר החקירה, הובאו השניים בשעות הבוקר בפני שופט אשר הורה על מעצרם, כאשר התובע הראשון נעצר לשלושה ימים, והשני לחמישה ימים עד לשחרורם בערבות.


נגד התובעים הוגש כתב אישום אשר בוטל לבסוף על ידי שלטונות התביעה, והוצאותיהם הושבו להם במלואם, כמו גם המזוודות שאבדו במהלך האירועים.


עם הגיעם חזרה לארץ, לא הצליחו החברים להשתחרר מתחושת ההשפלה שחוו, ומהעובדה כי נכלאו בארץ זרה, והובאו בפני בית משפט. לפיכך, הגישו תביעה נגד חברת התעופה בביהמ"ש המחוזי בת"א. בתביעתם, טענו כי חברת התעופה אחראית לכל האירועים החל מאלו שאירעו על הטיסה, וכלה במעצרם והגשת כתב האישום נגדם.


לטענתם, צוות הטיסה הוציא דיבתם רעה בכך שהציג אותם כשיכורים ואף טען זאת בפניהם ובפני כל יושבי הטיסה, בקול רם. כמו כן, טענו התובעים כי צוות הדיילים פגעו בצנעת הפרט של התובע השני כאשר ביקשו להוציאו מתא השירותים ולבסוף נעזרו בחברו אשר שכנע אותו לצאת לאחר לא מעט זמן. לפיהם, התלונה שהוגשה למשטרה הינה תלונה כוזבת, ובבחינת שקר מפגיע, אשר הוביל למעצרם ולהגשת כתב האישום נגדם, שבוטל לבסוף.


בנוסף, טענו התובעים כי נגרמו להם נזקים כספיים כבדים, כאשר בעקבות האירועים נאלצו לבטל את טיסת ההמשך לניו יורק שתוכננה מבעוד מועד. את נזקיהם העמידו על סך כולל של 3 מיליון שקלים, בין היתר בגין פגיעה בפרטיות ופרסום לשון הרע.


מנגד, טענה הנתבעת כי מרגע עלייתם למטוס, התנהגו התובעים בבריונות, ובגסות כאשר הם דורשים משקאות אלכוהוליים, מסרבים להישמע להוראות צוות הטיסה ופוגעים בשלוותם ובביטחונם של נוסעים אחרים במטוס. כמו כן, טענה כי בעוד אחד מהם נראה שיכור לחלוטין, השני נראה מבולבל, והחל במהלך הטיסה לקלל ולהתנהג באגרסיביות עד שנכנס לתא השירותים שם מרר בבכי.


לטענת הנתבעת, כל אזהרותיהם לא הועילו והם נאלצו להגיש תלונה במשטרה. עוד טענה חברת התעופה כי לא השפילה אותם ולא הוציאה דיבתם ובסך הכל ניסה צוות המטוס לרסן את התנהגותם. לבסוף, טענה הנתבעת כי ממילא היא אינה אחראית על שלטונות החוק, ומרגע שנלקחו הנוסעים בניידת המשטרה תמה אחריותם, וכן אחריותם לאירוע כולו מוטלת בספק לאור חסינותם מכוח חוק הטיס (עבירות ושיפוט).


ביהמ"ש: החברה לא אחראית למעצרם של השניים


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבעה השופטת כי יש לקבל את התביעה בחלקה הנוגע ללשון הרע. לפיה, עלה בידי התובעים להוכיח כי צוות המטוס האשים אותם בשכרות בפני כל יושבי המטוס, למרות שלא יכלו לדעת זאת בביטחון מלא, שכן לנוסעים הוגשו כשלוש כוסות שמפניה בסך הכל, ולא סביר כי הם יגיעו לדרגת שכרות בה הואשמו משלוש כוסות בלבד.


לפיכך, קבעה השופטת כי התנהגות צוות המטוס עלתה לכדי עוולת לשון הרע. יחד עם זאת, טענותיהם האחרות של התובעים נדחו, כאשר השופטת מצינת כי לא היתה פגיעה בצנעת הפרט מאחר והתובע סגר עצמו בשירותים וסירב לצאת, עד להגעתו של חברו שהצליח להוציאו מהתא. לדבריה, צוות המטוס פעל כשורה במקרה זה, ובהתאם לנהלים הבטיחותיים.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה


בנוסף, קבעה השופטת כי חברת התעופה אינה אחראית לאירועים שהתרחשו לאחר ירידתם מהמטוס, וכי היא הגישה תלונה למשטרה אשר התבססה על אירועים אמיתים ועל התנהגותם הבלתי נאותה של התובעים.


לפיכך, חייבה השופטת את חברת התעופה הבריטית בתשלום 50 אלף שקלים לכל תובע. בעקבות הפער בין סכום התביעה לסכום שנפסק, חויבה הנתבעת רק בעשירית מסכום אגרת ביהמ"ש ומשכר טרחת עו"ד בסך 35 אלף שקלים.


ת"א 54369-05-11