בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים דן החודש בתביעה נגד חברת בזק לאחר שזו ביקשה לחייב לקוח שביקש לבטל שירות פרסום עליו היה מנוי, בתשלום דמי יציאה, וכשסירב, ניתקה את שלושת קווי הטלפון שהיו ברשותו.
ביקש לבטל שירות פרסום וחויב בכ-800 שקלים
לפי תביעתו, בספטמבר 2012 הציע נציג מכירה טלפוני של בזק שירות פרסומי לתובע, שהינו בעל עסק להשכרת יחידות אירוח. התובע הסכים להצטרף לשירות, עבור קו אחד משלושת הקווים שברשותו. לאחר כחודשיים החליט התובע כי אין לו צורך בשירות והתקשר לנציג בזק בבקשה לביטולו.
אולם, למרבה הפתעתו של התובע, נציג השירות טען כי הוא מחויב לפי הסכם ההתקשרות, וכי במידה וירצה לבטל יצטרך לשלם קנס בסך 854.10 שקלים. התובע, שלא ידע על תנאי זה, סירב בתוקף לשלם. בתגובה, ניתקה חברת בזק את כל הקווים שברשותו.
עבר לחברה מתחרה והגיש תביעה נגד בזק
התובע לא נכנע לאיומי החברה ולפעולות שנקטה על מנת לדחוק אותו לפינה. לאחר ניתוק הקווים עבר התובע לחברה אחרת והגיש תביעתו כנגד בזק. במעבר לחברה המתחרה, ביקש התובע לשלם את חובו על קווי הטלפון מלבד הקנס, שצבר ריבית לאורך התקופה, אולם חברת בזק סירבה לקבל תשלום חלקי.
תביעה בסך 26 אלף שקל בגין הפסד הכנסות ועוגמת נפש
לפיכך, הגיש התובע תביעתו לבית המשפט לתביעות קטנות כאשר הוא מעמיד את תביעתו על סך כולל של 26 אלף שקלים, בגין הפסד הכנסות ואובדן לקוחות פוטנציאליים, ובגין עוגמת הנפש שנגרמה לו. טענתו העיקרית הייתה שלא ידע כלל על תנאי שמחייב אותו בקנס יציאה, וכי נציג המכירה לא ציין זאת כלל בשיחת הטלפון ביניהם.
הנתבעת: הצטרפות לשנה משמעותה התחייבות לשנה
מנגד, טענה החברה כי בעת ההתקשרות עמו הוסברו לתובע כל פרטי ההתקשרות, ותנאי העסקה. לתמיכה בטענה זו, הביאה הנתבעת את הקלטת השיחה, בה נשמע כי נציג המכירה אמנם פירט בפניו את תנאי העסקה באריכות ונגע כמעט בכל פרטי התשלום, אך למעשה לא אמר לו דבר לגבי קנס או תשלום דמי יציאה בגין התנתקות מהשירות.
להגנתה, טענה הנתבעת כי למרות שהנציג לא פירט סעיף זה, שהרי הוא שריר וקיים בפירוט הכתוב של העסקה אשר נשלח לביתו של התובע לאחר שיחת הטלפון. כמו כן, לטענתה, הצטרפות לשנה משמעה התחייבות לשנה, והרי כל התנתקות מהתחייבות גוררת בצידה קנס או תשלום דמי יציאה.
הסעיף לא הוסבר לתובע בשיחת הטלפון לכן אין הוא מחויב לשלם
לאחר שמיעת הצדדים קיבל השופט את התביעה. בנימוקיו להחלטתו טען השופט כי ברגע שלא הוסבר הסעיף בשיחת הטלפון בין הצדדים, דבר אשר הוכח בדיון, אזי אין החברה יכולה לחייב את הלקוח להישמע לסעיף זה. העובדה כי החברה שלחה לו את פירוט העסקה בדואר, וציינה את תנאי תשלום דמי יציאה, כמוה כעסקה חד צדדית אותה לא אישר הלקוח ועל כן היא מתבטלת. מה גם, שלא עלה בידי החברה להוכיח כי בכלל הגיע המכתב ליעדו, ולא הציגה ספח של דואר רשום.
יש לך שאלה?
פורום ייצוג משפטי בכתב תביעה וכתב הגנה
פורום דיני חוזים / הסכמים
פיצוי לתובע בסך 3,700 שקלים
בבואו לדון בסכום הפיצוי המגיע לתובע, צמצם השופט את גובה הסכום לכדי 2,500 שקלים בגין הנזקים אותם עלה בידו להוכיח, וכן פסק פיצוי בסך 1,200 שקלים בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו. ובסך הכל, חייב השופט את חברת בזק בתשלום בסך 3,700 שקלים לתובע.