בית משפט השלום בחיפה ביטל היום (יום ג') את הרשעתה של מורה בתיכון אשר גרמה לדליפתן של תשובות לבחינת הבגרות במתמטיקה בשנת 2010.
מונתה לוועדה לעריכת שאלוני בגרות והוחתמה על כתב סודיות
לפי כתב האישום שהוגש נגדה, בשנת 2009 התבקשה מורה ותיקה, כבת 54, לחבר שאלות לבחינת הבגרות למתמטיקה במועד הקיץ. היא מונתה כחברה בוועדה לעריכת שאלונים ונדרשה לשמור בסוד את עובדת מינויה ומכאן גם את השאלונים עצמם. בעת מינויה, חתמה הנאשמת על התחייבותה לסודיות מוחלטת.
לאחר המינוי, פנתה הנאשמת לחבר למקצוע, גם הוא מורה למתמטיקה, בבקשה שיסייע לה בכתיבת השאלות. המורה הסכים, והבטיח לנאשמת כי הוא ישמור על סודיות ולא יספר על עובדת מינויה לוועדה ועל פנייתה אליו.
הנאשמת כתבה את השאלונים יחד עם אדם אחר למרות הבטחתה
בהמשך, העבירה הנאשמת את השאלות שכתבה יחד עם חברה, לרכזת הוועדה. לאחר בדיקת השאלונים וגיבוש טיוטה סופית, שלחה הוועדה את הטיוטה שוב לנאשמת בבקשה לעבור עליה ולהוסיף הערות כנדרש. שוב פנתה הנאשמת לחברה, והם ערכו יחד את הטיוטה הסופית והגישו לוועדה לאישור.
כמה חודשים לאחר מכן, ביקשה הנאשמת לנסוע לחו"ל, והעבירה טרם נסיעתה את השאלונים הסופיים בצירוף פתרונות, כפי שהתקבלו על ידי הוועדה, לחברה על מנת שיחזיק בהם בעת שהותה בחו"ל.
חבר הנאשמת מכר את השאלונים לתלמידים
אולם, שבועות ספורים לפני מועד הבחינה, הפר חברה הנאמן את הבטחתו, וסיפר למכר על הימצאות השאלונים ברשותו. מכאן, עברו השאלונים במהירות לאחיו של המכר, שעמד להיבחן במועד הקרוב, והוא אף הציע לכל המרבה במחיר את השאלונים והפתרונות.
במאי 2010, ימים ספורים לפני הבחינה נודע למשרד החינוך כי השאלונים הודלפו. משרד החינוך עצר את פיזור הבחינות ברגע האחרון והחליף את כל שאלוני הבחינה, פעולה שעלתה כסף רב למדינה.
לאור האישומים, הורשעה הנאשמת בעבירת הוצאת מסמך ממשמורת ובהפרת אמונים.
שירות המבחן ממליץ על אי הרשעה
לפני הטיעונים לעונש ובעקבות עברה הנקי של הנאשמת, והעובדה כי מדובר במורה ותיקה אשר ביצעה עבודתה שנים רבות ללא רבב, ביקש בית המשפט תסקיר שירות מבחן בעניינה.
שירות המבחן המליץ לבית המשפט שלא להרשיע את הנאשמת מאחר ומדובר באישה אשר כל עולמה חרב עליה ברגע הרשעתה, והיא אף נדרשה לטיפול פסיכולוגי עקב האירועים. גם מצבה הבריאותי הידרדר לאחר שהיא פוטרה לאלתר מעבודתה ונאלצה לצאת לפנסיה מוקדמת כשהיא בת 54 לאחר מסירות רבת שנים לעבודתה בתחום החינוך.
בא כוחה של הנאשמת הצטרף להמלצת שירות המבחן, והזכיר גם את השפעתה ההרסנית של הרשעת הנאשמת על בן זוגה וארבעת ילדיה. כמו כן, טען סנגורה כי הנאשמת הודתה מיד במיוחס לה, וכי לא התכוונה כלל להדליף את השאלונים אלא רק להיעזר בחבר למקצוע על מנת שתוכל לבצע היטב את שהוטל עליה.
מנגד, טענה המאשימה כי למרות עברה הנקי ונסיבות חייה של הנאשמת, עדיין מעשיה גרמו לנזקים רבים, והיא הפרה בצורה בוטה את האמון שניתן בה. כמו כן, לדבריה, הנאשמת לא הסתפקה בעזרתו של חברה למקצוע, אלא גם הפקידה את השאלונים בידיו כאילו מדובר ברכושה הפרטי, ולא בשאלונים סודיים ומאובטחים, ובכך למעשה העמידה אותם בסיכון ממשי להתגלות ולהתגלגל הלאה, מה שלבסוף אכן קרה.
המאשימה ביקשה להטיל על הנאשמת עונש שינוע בין 3 חודשי עבודות שירות ל-8 חודשי מאסר בפועל.
ביהמ"ש: תפקידו של המורה להוות דוגמא ומופת
בבואו לדון בעונש, ציין השופט את חומרת המעשים של הנאשמת, ואת העובדה כי היא פגעה בטוהר בחינת הבגרות, ובשוויון שבגישת התלמידים לבחינות, כמו גם במעמד המורה בעיני התלמידים והציבור בכלל.
עוד טען השופט כי תפקידו של המורה להיות מקור לדוגמא טובה לתלמידיו וכי מופקדת בידיו המלאכה החשובה, ואולי החשובה ביותר, של חינוך הדורות הבאים. לאור זאת, עליו לגלות יושר, ערכיות ומוסריות. מעשיה של הנאשמת, לא מייצגים דבר מאותם הערכים.
יחד עם זאת, קבע השופט כי הוא מאמין לנאשמת שטענה כי לא התכוונה להדליף את הבחינות וכי עשתה זאת במטרה להיעזר בחברה בלבד. כמו כן, התחשב השופט בהשפעה ההרסנית של הרשעתה, ובסבלה עד כה.
אי הרשעה וצו שירות לתועלת הציבור
לבסוף, החליט השופט להימנע מהרשעתה של הנאשמת, לאחר עריכת איזון בין האינטרס הציבורי לבין נסיבותיה האישיות. בנימוקיו להחלטתו, טען השופט כי שוכנע מעל לכל ספק כי לא פעלה בזדון וכי מדובר במעידה חד פעמית של מורה מכובדת ומסורה מזה שנים לתלמידיה. כמו כן, הביא השופט בחשבון את העובדה כי מאז הרשעתה בהליך פלילי סיימה את תפקידה בבושת פנים ונכשלה במציאת עבודה חלופית כשעדיין כוחה במותנה. כמו כן, ציין לטובה את החרטה הכנה של הנאשמת על המעשים.
יש לך שאלה?
פורום רישום פלילי
פורום אי הרשעה | קלון
לפי כל אלה, ביטל השופט את הרשעתה של המורה והעמיד אותה תחת צו שירות לתועלת הציבור למשך 250 שעות.