בית המשפט המחוזי בחיפה נדרש השבוע (יום ג') לפסוק בעניינם של 35 עותרים, הורים לילדים בתיכון בדלית אל כרמל, אשר הגישו עתירה כנגד משרד החינוך במחוז חיפה וכנגד המועצה המקומית דלית אל כרמל בגין שליחתם של ילדיהם לתיכון אשר לטענתם לא עומד בציפיות החינוכיות הראויות לילדיהם. בית המשפט דחה את עתירתם וביקש מההורים לשלוח את ילדיהם לבית הספר במהירה.
מגמת עזיבה לבתי ספר אחרים
כבר שנים שהילדים נשלחים לשני בתי ספר ביישוב, כאשר האחד שימש כחטיבת ביניים והשני כחטיבה עליונה. במהלך השנים חלה מגמה של עזיבת תלמידים לבתי ספר אחרים בתקופת התיכון, והישגיהם של התלמידים שנשארו ביישוב היו נמוכים.
בכדי למנוע עזיבה כזו וכדי להעלות את ההישגים הלימודיים הוחלט על ידי מועצת היישוב בשיתוף משרד החינוך להקים בית ספר למדעים ולמנהיגות ביישוב ולהפוך את חטיבת הביניים ביישוב לבית ספר שש שנתי עם חטיבה עליונה.
השיבוץ לבתי הספר נעשה על פי השיגי התלמידים בבתי הספר היסודיים, כאשר בית הספר למדעים קיבל תלמידים עם הישגים גבוהים שהציון הממוצע שלהם עלה על 85, ושאר התלמידים שובצו לתיכון השש שנתי. בית הספר למדעים שם דגש על מקצועות מדעיים ועל לימודי מנהיגות, לעומת בית הספר השני אשר ביקש להתמקד במקצועות הומניים ובאומנות.
השיבוץ לפי ממוצע ציונים, הביא לפגיעה בתדמית התיכון השש שנתי. התלמידים שם נחשבו חלשים יותר והדבר יצר מעמדות בין התלמידים ביישוב. בעקבות חוסר השוויון, לטענתם, פנו הורי התלמידים ששובצו בבית הספר בעתירות למועצת היישוב ולמשרד החינוך על מנת שיפעלו לשינוי שיטת השיבוץ.
ניסיון נוסף לתיקון ושוויון
משרד החינוך הסכים עם טענות ההורים וקבע כי צריך לשמור על עקרון השוויון ובאפריל 2013 הוחלט על מתווה חדש וזמני לשיבוץ התלמידים. לפיו, ייפתחו מגמות ייחודיות בשני בתי הספר, כאשר שיבוץ התלמידים אליהן יוחלט על פי שני מבחנים, בערבית ובמתמטיקה. בבית הספר למדעים ייפתחו "מגמת מדעים" ו"מגמה מואצת" ובבית הספר השני ייפתחו "מגמת מצוינות" ו"מגמה דיגיטלית" כאשר שאר התלמידים ישובצו על פי הגרלה.
הדעות על המתווה החדש היו חלוקות, כאשר חלק חשבו שהוא בעצם מנציח את אי השוויון ואף מנוגד להוראות תקנות החינוך הממלכתי. לשיטתם, השיבוץ צריך להיעשות לפי אזורי רישום או לפי שיטת בחירה מבוקרת על פי תקנות הרישום.
וכך במאי 2013, לפני מועד המבחנים שנקבעו עבור השיבוץ, הגישו עתירה לבית המשפט לעצור את המתווה. לאחר דיונים רבים שנערכו בין המתנגדים למועצה ולמשרד החינוך הוחלט על פשרה זמנית, רק לשנת הלימודים הנוכחית, שבשני בתי הספר ייפתחו מגמות מואצות, בנוסף למגמות שהוחלטו, וכי הן יהיו זהות בתכנית הלימודים. עוד הוחלט כי השיבוץ ייערך על פי תוצאות המבחנים, וכי בין אלה שיעמדו בתוצאות תהיה הגרלה למי מבתי הספר הם ישובצו.
ביוני 2013 ניתן תוקף משפטי לפשרה, ולאחריה בוצעה ההגרלה ושובצו התלמידים.
אולם, ההורים לילדים אשר עברו את המבחנים ושובצו למגמה המואצת בתיכון, לא היו מרוצים מהשיבוץ ופנו לוועדת הערר של המועצה. בוועדה החליטו לקבל את העתירה, וקבעו כי כל תלמידי הכיתה המואצת בתיכון יועברו לבית הספר למדעים.
אך משהגיעו התלמידים, בפתיחת שנת הלימודים, לבית הספר למדעים, הם התבקשו לעזוב. לאחר בירור, נודע כי העותרים הראשונים אשר ניסחו את המתווה, הגישו צו לאכיפתו על פי פקודת ביזיון בית המשפט, מאחר ולמתווה היה תוקף משפטי והמועצה אינה רשאית להחליט על פתרון חלופי. ביהמ"ש קיבל את העתירה וקבע כי על בתי הספר וההורים לפעול לפי פקודת המתווה הראשוני, וכי על כל יום בו לא יכובד ההסכם תשלם המועצה קנס בסך 5,000 שקלים.
הילדים נשארו בבית בתחילת שנת הלימודים כמחאה
בתגובה, הפסיקו ההורים המתנגדים לשלוח את ילדיהם לבית הספר ועתרו לבית המשפט המחוזי בבקשה לביטול הצו ולהעברת ילדיהם לבית הספר למדעים לאלתר. בעתירתם, טענו ההורים והתלמידים כי לימודים בתיכון יגדעו את חלומם לעתיד טוב יותר, ואף יחבל בעתידם המקצועי והלימודי מאחר ובית הספר אינו מצויד במשאבים הדרושים לקיום לימודים ראויים במגמה מואצת.
משרד החינוך, דבק בעמדתו וטען כי המתווה הוגן לכל הצדדים וכי קיימים המשאבים המתאימים כדי לתת את החינוך הטוב ביותר לכל התלמידים.
השופט: ניתן לשנות אופיו של בית הספר מבפנים
השופט שדן בעתירתם, דחה את העתירה מפאת ההתנגדות המאוחרת של העותרים ומפאת אי קיום סיבה מספקת להתערבותו. לדבריו, יכלו המתנגדים למחות על המתווה חודשים רבים לפני תחילת הלימודים כפי שעשו אחרים בעניין. בכל שלב במהלך תכנון המתווה, אם לפני המבחנים ואחריהם, אם בעת ההגרלה ולאחריה יכלו המתנגדים להביע דעתם אך לא עשו זאת. במקום, הם בחרו שלא לשלוח את ילדיהם לבית הספר כלל ולפגוע בחינוכם ובמהלך התקין של פתיחת שנת הלימודים בשני בתי הספר.
כמו כן, באם יקבל עתירתם, ייווצר חוסר איזון חמור יותר, כאשר בתיכון השש שנתי תיפתח רק מגמה אחת מול שלוש מגמות בבית הספר למדעים. מה גם, שאחרי בדיקה קבע השופט כי בניגוד לטענותיהם, בית הספר ערוך ומוכן לקליטת התלמידים, ובעל יכולת לתת את החינוך הטוב ביותר וברמה גבוהה כנדרש.
יש לך שאלה?
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
לבסוף, פנה השופט אל הורי התלמידים וטען כי אם הם סבורים עדיין כי בית הספר אינו עומד בתנאים המתאימים, יש בידם, בתור הורים, לבצע שינוי בתוך בית הספר, ולדאוג שזכויותיהם של ילדיהם לא יקופחו. במקום למנוע מילדיהם להגיע לבית הספר, עליהם לפעול יחד לחיזוקו ולטובת כל תלמידיו.