האם ניתן לכפות גט על בעל שאנס והתעלל בבתו במשך שנים? התשובה, לפי כל אדם סביר מהיישוב, היא כן. אולם בית הדין הרבני הפתיע וקבע כי ההלכה לא מאפשרת לבית הדין לכפות גט על בעל, גם אם ביצע מעשים מגונים בבשר מבשרו.
יש לכם שאלה?
פורום בית דין רבני
פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?
פורום דיני משפחה
הסיפור מתחיל ב-2011 אז הבעל, עובד במשרד הביטחון, הלך למשטרה ביוזמתו והודה כי התעלל מינית בבתו במשך שנים. המעצר התקבל אצל אשתו בהלם מוחלט, כשהגיעה לביתה מהעבודה ולפתע ראתה עם הבעל אזוק ואת ילדיה בוכים. תמונה, לדבריה, שמדירה שינה מעיניה עד היום.
בסוף שנת 2011 הגיע הבעל לעסקת טיעון בבית המשפט. בעסקה שנקבע כי הבעל ירצה שמונה שנות מאסר פועל ואף יפצה את הקטינה בסכום של 75 אלף ₪ במקביל הגישה נגדו אשתו תביעה לגירושין בבית הדין הרבני, בעוד הבעל הגיש מצידו בקשה לפירוק שיתוף הדירה של בני הזוג בבית הדין לענייני משפחה.
בבית הדין הרבני טענה האישה כי מעשי הבעל הרסו את חייה וחיי משפחה, והיא מבקשת להשתקם בלעדיו. הבעל עשה מעשים שלא יעשו וגרם לה ולילדיה נזק נפשי לכל החיים. לדבריה, מאז היא לא נותנת אמון בבני אדם וכל המשפחה נמצאת בטיפול פסיכולוגי.
הבעל, בצעד ערמומי, ביקש שלום בית ודרש מבית הדין לתאם פגישה בינו לבין אשתו על מנת לנסות לשנות את דעתה. אולם, כצפוי, הפגישה לא שינתה כלל את עמדת האישה והיא עמדה בתביעתה להתגרש. היא הדגישה בפני בית הדין את העוול שגרם בעלה לה ולילדיה.
הבעל לבסוף החליט להסכים לתביעת הגירושין, אך התנה זאת בכך שאשתו תוותר על סכום הכתובה והפיצויים.
בית הדין הרבני: לא ניתן לכפות גט על הבעל
הרכב השופטים המיוחד של בית הדין הרבני קבע כי יש לקבל את תביעת הגירושין. השופטים הביעו שאט נפש ממעשי הבעל וגינו אותו בכל דרך אפשרית. הבעל, כך נכתב, חילל את גופה וכבודה של בתו, מעשה שלא יסולח. בית הדין קבע שעל הבעל לשלם את סכום הכתובה ואף פיצויים נוספים לאשתו לשעבר.
אולם, בית הדין כתב בהחלטתו כי על פי ההלכה, לא ניתן לכפות גט על הבעל למרות מעשיו הנתעבים והזדוניים ועל כן פסק כי הבעל חייב בגט ובתשלום הכתובה. לפי הדין הרבני, חיוב בגט שונה מאוד מכפיית גט משום שהוא עדיין דורש את חתימתו של הבעל בהסכמה.
בית הדין הרבני קבע סייג נוסף לחיוב הגירושין ולתשלום הכתובה וקבע כי הבעל ישלם אותו רק לאחר הדיון בעניינו בבית הדין לענייני משפחתו. הסיבה היא, שעל פי הדין הרבני, לא ניתן לגבות תשלום עבור הכתובה וגם מחצית מהרכוש המשותף, אלא רק את הגבוה מבינם.