התובע בתיק הינו חייל בשירות סדיר אשר יצא לחופשה וראה בחנות "ג'נטלמן" בראשון לציון חרב. התובע התעניין ברכישת החרב , אך נאמר לו שהיא אזלה מהמלאי והיא תוזמן עבורו מחנות אחרת של הרשת. החייל הסכים ושילם בחנות 728 ₪ במזומן ועוד 285 ₪ בכרטיס אשראי. כעבור שבועיים אסף את החרב מהסניף הקרוב למקום מגוריו ושילם את היתרה על סך 200 ₪

 

יש לכם שאלה?
פורום צרכנות ותביעות קטנות


מאחר והתובע חשב כי עומדת לו הזכות לבטל את העסקה כעבור 14 ימים ממועד קבלת החרב, פנה אל החנות כעבור 13 ימים בבקשה לקבל את כספו בחזרה. אך החברה הנתבעת טרטרה את הלקוח ולבסוף סירבה להחזיר לו את כספו, בניגוד להוראות החוק.


לפי כתב התביעה, נציג החברה טען בפני הלקוח כי הוא פירש לא נכונה את הוראת החוק וזכות ביטול העסקה היא מיום רכישת המוצר ולא מיום קבלתו. גם אמו של התובע פנתה לנתבעת, א נאמר לה שהחברה הזונה במיוחד עבור התובע ולכן זה בלתי אפשרי לבטל את העסקה. לכן תבע את החברה על סך 1,800 ₪ , 1,200 החזר על העסקה והשאר בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו.


בכתב ההגנה נטען מנגד כי אכן מדובר בהזמנה מיוחדת שכן החרב לא הייתה במלאי והיו צריכים להזמינה מהחברה בחו"ל. במקרה כזה לא חלה עליה החובה להחזיר ללקוח את הכסף. עוד טענה החברה כי היא בכל זאת הלכה לקראת התובע והציעה לו פשרה בדמות זיכוי, אך הוא דחה את כל הצעותיה והחליט להגיע עם המקרה לבית המשפט.


בית המשפט: לא התקיימו התנאים להזמנה מיוחדת, יש להחזיר לתובע את כספו


השופט שדן בתיק כתב בפסק הדין כי הוא מקבל את טענות התובע במלואן. השופט קבע שהזמנת החרב ישירות מהחברה לא הופכת אותה להזמנה מיוחדת על פי החוק. שכן לפי החוק "הזמנה מיוחדת" נחשבת לכזאת כאשר נעשים במוצר שינויים לפי בקשתו ואי אפשר למכור אותו לאחר. במוצר שלפנינו לא נעשה שום שינוי והחרב פשוט הוזמנה ישירות מהחברה.


בנוגע לטענת ההגנה לפיה ניתן להחזיר את המוצר כעבור 14 ימים ממועד הרכישה, השופט הבהיר שזו לא לשון החוק. השופט קבע שעל פי החוק, במידה ולא נעשה שינוי או שימוש במוצר ניתן להחזירו 14 יום ממועד קבלתו, ולא ממועד רכישתו. על כן, משלא טענה הנתבעת כי נעשה שימוש במוצר- לתובע עומדת הזכות להחזירו לחנות ולקבל את כספו בחזרה. בהתאם לזאת, השופט פסק כי על החברה להחזיר לתובע את הכסף ששילם על החרב וכן 300 ₪ נוספים בגין הוצאות משפט


לסיכום, פסק דין זה יכול לחדד עבורנו את חוק החזרת המוצרים וביטולי עסקאות. החוקים חוקקו על מנת להגן על הצרכן בדיוק ממקרים כמו אלה, בהם החברה אינה מודעת לחוק או לחילופין מודעת אליו ודוחה את הלקוח ב"לך ושוב" עד שיתייאש וישכח מהעניין.


עודכן ב: 30/05/2013