מבחינה סטטיסטית, הסיכוי להיפגע בתאונת דרכים או בתאונת עבודה גבוה באופן ניכר מאשר הסיכוי לפציעה במהלך טיסה, אם בשל תאונת טיסה או בעקבות נפילה, החלקה או כוויה ממשקה רותח. ואולם, ישנם מקרים שבהם נוסעים נפצעים במטוס, בין שמדובר בפגיעות קלות או חמורות ואף במוות, אם במהלך העלייה למטוס, במהלך הטיסה או אחרי הנחיתה כאשר יורדים מהמטוס.
לעתים מתרחשות אף תאונות קשות וטרגיות במהלך הטיסה. רק לאחרונה אירע אירוע קשה בעקבות פיצוץ במנועו של מטוס בחברת תעופה אמריקאית, כאשר אחת הנוסעות נשאבה מהחלון שנשבר בשל הפיצוץ ונהרגה כתוצאה מכך. חלק מהנוסעים בטיסה זו, אשר היו עדים לפציעתה הקשה של הנוסעת, קיבלו פיצויים מחברת התעופה בסכום של 5,000 דולר.
במקרה אחר שאירע לאחרונה בטיסת ישראייר במטוס שנחכר מחברת טרוול סרוויס, החל לחדור עשן מהמטוס אל קבינט הנוסעים, והם נאלצו להימלט מהמטוס העולה בעשן באמצעות מגלשות חירום. אחת הנוסעות שנמלטה מהמטוס נפגעה באורח קשה כתוצאה מכך.
במקרים שבהם נגרמים נזקי גוף כאלה ואחרים במטוס או במהלך הטיסה, ניתן לקבל פיצויים מחברת התעופה, אשר נתפסת על פי החוק כאחראית לנזקים פיזיים שנגרמים בטיסה. עם זאת, יש להוכיח את הנזקים שנגרמו ואף להוכיח כי הם נגרמו בעקבות תאונה על פי הגדרתה בחוק. באילו מקרים ניתן להגיש תביעה לפיצויים?
מתי ניתן לחייב חברת תעופה בפיצויים בעקבות פציעה שנגרמה לנוסע בטיסה?
בכל הנוגע לתביעות תעופה, קיימות אמנות בינלאומיות כגון אמנת מונטריאול ואמנת ורשה, אשר אומצה גם בחוק תובלה אווירית הישראלי. האמנות והחקיקה קובעות באילו מקרים חברת תעופה תחויב בפיצויים בעקבות תאונה שאירעה לנוסע או לנוסעים במהלך הטיסה.
על פי החוק, ה"מוביל" שהוא חברת התעופה אחראי לכל נזק גופני, פציעה, חבלה ואף פטירה שנגרמו בעקבות תאונה בתוך המטוס או כלי הטיס, וכן תוך כדי עלייה למטוס או ירידה ממנו. עוד קובע החוק כי במקרה כזה, הנפגע לא יוכל להגיש תביעה מכוח חוק אחר כגון פקודת הנזיקין.
תאונה מוגדרת בחוק ככל מאורע לא רגיל או שלא ניתן היה לחזות או לצפות מראש, אשר הוביל לפציעתו או אף למותו של נוסע. כלומר, תאונה שגורמת לנזקי גוף ומתרחשת בתוך המטוס ובמהלך הטיסה מטילה אחריות על חברת התעופה.
עם זאת, במקרים שבהם חברת התעופה תוכיח כי הנוסע הוא זה שגרם בהתנהלותו לפציעה, היא לא תחויב בפיצויים. כך גם במקרים שבהם תצליח להוכיח כי נקטה את כל אמצעי הזהירות והבטיחות הנדרשים כדי למנוע פציעות ותאונות.
באילו מקרים לא ניתן לתבוע את חברת התעופה בעקבות נזקים גופניים שנגרמו במהלך הטיסה?
לא בכל מקרה אפשר להגיש תביעה כנגד חברת התעופה. למשל, במקרים שבהם נגרם שבץ מוחי, התקף לב או כל נזק אחר כתוצאה ממחלה. כך גם אם התאונה מתרחשת בשטח שדה התעופה ולא בעת העלייה למטוס או הירידה ממנו, מאחר שתאונה כזו אינה נכנסת להגדרות האמנה והחוק. עם זאת, ניתן להגיש תביעה במקרים כאלה על פי פקודת הנזיקין.
האם נפילה במטוס שנגרמה במהלך ההמראה מזכה בפיצויים?
במקרה לדוגמה שבו נפסקו פיצויים בסכום של יותר מ-90 אלף שקלים לטובת נוסעת שנפצעה במטוס, מדובר היה בטיסה שיצאה מישראל לארצות הברית. הנוסעת נעמדה כדי לפנות מקום למעבר של נוסע אחר לפני שהמטוס ממריא. בתביעתה טענה כי המטוס החל לזוז באופן פתאומי ובעקבות זאת היא נפלה ונחבלה בברכה. רק כשהגיעה לארצות הברית פנתה לקבל טיפול רפואי, ואז התברר כי נקרעו לה רצועות בברך.
מצדו השני של המתרס טענה חברת התעופה כי יש להטיל את כל האשמה על כתפיה של הנוסעת, מאחר שלא הקשיבה להוראות הדיילים ולא ישבה במקומה. ואולם, בית המשפט דחה את גרסתה של חברת התעופה וקבע כי יש להחיל במקרה זה את אמנת ורשה. מאחר שצוות המטוס לא וידא שכל הנוסעים ישובים במקומותיהם לפני תזוזת המטוס, קבע בית המשפט כי חברת התעופה נהגה ברשלנות ועליה לפצות את הנוסעת על נזקיה.
יש לך שאלה?
מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה
לאור הצורך לעמוד בהגדרות אמנת ורשה ולהוכיח את הנזק שנגרם וכן את העובדה שהוא נגרם כתוצאה מתאונה, כלומר בעקבות מאורע פתאומי ולא צפוי במהלך הטיסה, תביעות בגין נזקי גוף שנגרמו במטוס מורכבות יותר מתביעות לפיצויים שמוגשות בעקבות עיכוב בטיסה או ביטול טיסה. מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום זה לפני הגשת התביעה.