בית משפט השלום לנוער בנצרת, גזר בשבוע שעבר 250 שעות לשירות הציבור על נער כבן 16 שהשפיל מורה בכיתה בה למד והפשיט את מכנסיו.
לפי כתב האישום, בפברואר 2013, כאשר למד הנער בכיתה ט', ניגש במהלך שיעור לעבר המורה והוריד לו את מכנסיו לפני כל תלמידי הכיתה. המורה ההמום התקשה זמן רב להשתחרר מן הטראומה הנפשית שנגרמה לו על ידי עמידה מול כיתה שלמה, כאשר מכנסיו מופשלים כלפי מטה, ועזב את עבודתו בבית הספר, כשהוא פונה לסיוע נפשי.
עקב גילו הצעיר של הנער, שהיה כבן 15 בעת ביצוע העבירה, הורה בית המשפט לערוך תסקיר שירות מבחן בעניינו. מהתסקיר שהוגש עלתה תמונה עגומה של משבר הסתגלות שעבר הנער בעת המעבר לחטיבת הביניים, עד כדי דיכאון. בהמלצת גורמים שונים הוא הועבר בשנית לבית הספר בו ביצע את העבירה.
יחד עם זאת, תואר הנער על ידי צוות בית הספר כנבון, מקבל מרות, פעיל חברתי, לוקח חלק בטקסים ובהדרכה של תלמידים. עוד ציין שירות המבחן כי הנער הביע חרטה, כנה ועמוקה, על מעשיו וכי נראה שהבין את חומרת המעשה ואת העובדה שהיה יכול להשיג את תשומת לב המורה בדרך אחרת ומקובלת יותר.
הנאשם אף כתב שני מכתבי התנצלות למורה וציין כי לא הייתה לו כוונה להביך אותו עד כדי כך ולגרום לו לנזק נפשי, ולא שיער בנפשו כי המכנסיים יופשלו בקלות כזו.
המדינה: על בית המשפט להילחם בתופעת האלימות נגד מורים
בטיעוניה לעונש, ציינה ראשית המאשימה כי מדובר במגיפה של ממש הפושטת בארץ, כאשר האלימות, הן המילולית והן הפיזית, כלפי מורים בבתי ספר הפכה עניין שבשגרה. לטענתה, על בית המשפט להילחם בתופעה בכל הכוח, ולהטיל עונש מרתיע על הנאשם.
המאשימה אף הדגישה כי לולא הודה הנער והביע חרטה על מעשיו, ואילולא היה קטין, היתה דורשת עונש ממשי בנוסף להרשעתו בדין. אולם, בהתייחס לכך כי בכל זאת מדובר בנער ללא עבר פלילי, המגיע ממשפחה נורמטיבית, יש להרשיע אותו בעבירה ולהשית עליו מאסר על תנאי ועבודות לשירות הציבור.
מנגד, טען בא כוחו של הנאשם, כי מדובר במקרה חריג ביותר, שאינו מתאים כלל לאופיו של הנער, כפי שאף ניתן לראות מתסקיר המבחן שהוגש בעניינו. כמו כן, הנער ביקש להתנצל מיד על המעשה, כתב מכתבי התנצלות, ואף לקח אחריות על מעשיו.
בנוסף, ציין הסנגור כי לאחר שהפשיל את מכנסיו, תקף אותו המורה והנער אף הגיש על כך תלונה במשטרה. לבסוף, עתר לאי הרשעתו של הנאשם, מפאת גילו והשלכות ההרשעה על עתידו, וביקש להתחשב בהמלצת שירות המבחן ולבחון ענישה בדרך של טיפול, וכן לחייבו בפיצוי למורה.
בראשית דבריה, הדגישה השופטת כי מדובר במעשה מבזה ביותר, המעלה את הצורך של בתי המשפט להגן על מורים בישראל. השופטת ציינה את עדותו של המורה בפניה, כאשר בעקבות מקרה זה ביקש מבית המשפט לצאת להגנת מעמד המורים המצוי בסכנה, מעבר להגנה עליו כנפגע עבירה.
בית המשפט: פער בלתי מוסבר בין גרסת הנער לבין כתב האישום
עוד הצביעה השופטת על הפער בין גרסתו של הנאשם לבין כתב האישום שהוגש נגדו. בגרסתו, טען הנער כי בסך הכל נגע בעדינות במכנסי המורה כדי להסב את תשומת לבו, בעוד בכתב האישום מתואר הנער כמי שקם מכסאו, ניגש למורה והפשיל את מכנסיו מול כל הכיתה.
לדברי השופטת מדובר בפער מהותי המרמז על מידת לקיחת האחריות של הנער על מעשיו.
כמו כן, קבעה השופטת כי תסקיר המבחן לא הביא הסבר לפער שבין נסיבותיו האישיות של הנער ובין יכולותיו ונתוניו האישיים לבין המעשה הנבזה שעשה. השירות אף לא העניק תשובות בנוגע למניע לביצוע עבירה מעין זו. בעניין זה קבעה השופטת כי אמנם יש לנער תקנה, והינו בר שיקום, אולם את הנזק שנגרם מהמעשה שעשה לא ניתן לתקן.
יחד עם זאת, התחשב בית המשפט בתסקיר המבחן החיובי שהוגש בעניינו, בעובדה כי מדובר בנער צעיר אשר הודה במעשים וביקש להתנצל בפני המורה.
יש לך שאלה?
פורום עבריינות נוער
פורום כתב אישום במשפט הפלילי
על מנת להדגיש את חשיבותו של המחנך, וכיצד צריך לנהוג כלפיו, ציטטה השופטת מספרו של המשורר חליל ג'ובראן "הנביא" אשר מתאר את תפקידו הרם והנעלה של המורה, וכן ציטטה מספרו של דה אמיצ'יס "הלב" קטע המתייחס אף הוא לחשיבות כיבוד המורה, והאהבה והערכה שיש לרכוש אליו.
לפי כל אלה, הרשיע בית המשפט את הנאשם לפי חוק הנוער וגזרה עליו 250 שעות לשירות הציבור, פיצוי למתלונן בסך 10,000 שקלים וכן התחייבות כספית בסך 2,500 שקלים להימנע מביצוע עבירה דומה במשך שנתיים.
ת"פ 20462-11-13