בית משפט השלום בירושלים פסק בשבוע שעבר לטובת תובעים נגד חברת אל על, לאחר שנאלצו לשבת רחוק מבנותיהם הקטנות לאורך הטיסה.


בני זוג ושתי בנותיהם ביקשו לצאת לחופשה לטורונטו, משם לטוס למיאמי ואז לטוס חזרה לארץ עם עצירת ביניים בפריז. מה שהם לא צפו זה שהטיסות הללו יהפכו לסיוט מתמשך עבורם.


בספטמבר 2012, עלו התובעים על הטיסה לקנדה, אלא שאז התברר כי המקומות שהוקצו להם במעברי החירום אינם מתאימים לילדים. במקום למצוא מקום חלופי למשפחה, הפרידו הדיילים את ההורים משתי הבנות הקטנות והם נאלצו במהלך כל הטיסה ללכת הלוך ושוב כדי לטפל בהן. 


לאחר שהות בקנדה ובמיאמי, הגיעו התובעים לשדה התעופה על מנת לעשות דרכם חזרה לישראל דרך פריז. אולם, שם גילו להפתעתם כי חברת אמריקן איירליינס דרכה ביקשו לטוס, ביטלה באופן חד צדדי את הטיסה שלהם מפריז לארץ. וכך, נאלצו התובעים לטוס ממיאמי לפריז באי וודאות לגבי המשך הטיסה לארץ. כאשר הגיעו לפריז נודע להם כי החברה תיקנה את הטעות, והם עלו כמתוכנן על הטיסה חזרה לישראל.

 

תביעה בסך 60 אלף שקל עבור עוגמת נפש עצומה 


בתביעתם, טענו התובעים כי חברות התעופה גרמו להם לעוגמת נפש עצומה. לטענתם, הם הודיעו לחברת אל על כי הם נוסעים עם שתי ילדות קטנות, וכי החברה היתה צריכה לדאוג להושיבם יחד, ובוודאי לא לשמור להן מקומות במקום אסור.


עוד טענו התובעים כי הם נאלצו להסתובב כל משך הטיסה הארוכה, על מנת להשגיח על הילדות. לטענתם, הם לא יכלו להתפצל ולשבת כל הורה עם ילדה מכיוון שההורים ישבו במעבר האסור לישיבה מתחת לגיל מסוים.


למרות הטיסה המפרכת עבורם מישראל לקנדה, טענו התובעים כי הטיסה בחזרה ממיאמי לפריז היתה הקשה ביותר, מפאת חוסר הוודאות והדאגה שחשו, כאשר לא ידעו כיצד יחזרו לישראל. מה גם שנאלצו בעקבות התקלה, לבצע הליך צ'ק אין למזוודות פעמיים.


בתביעתם, דרשו התובעים השבת סכום כרטיסי הטיסה במלואם בסך 24 אלף שקלים ופיצוי בגין עוגמת הנפש בסכום 50 אלף שקלים, אולם מטעמי אגרת ביהמ"ש, ביקשו התובעים סכום כולל של 60 אלף שקלים.


מנגד, טענה חברת אל על כי לא היתה כלל מודעת לעובדה כי מדובר בשתי ילדות קטנות, ורק כאשר הגיעו לדלפק הצ'ק אין נודע כי לא יוכלו הבנות לשבת לצד הוריהם. עוד הוסיפה החברה כי המרחק בין מקומות הישיבה ממילא לא היה משמעותי במיוחד, ולא נגרם נזק כבד לתובעים.


לגבי הטיסה שבוטלה, חברת אמריקן איירליינס טענה להגנתה כי לא יתכן שהכרטיס יבוטל באופן חד צדדי על ידה, אולם מנגד לא הביאה כל הסבר באשר לסיבת ביטול הטיסה מפריז לישראל.

 

פיצוי בסך 2,000 שקלים בלבד ונשיאה בהוצאות המשפט 


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבעה השופטת כי התובעים יפוצו ב-2,000 שקלים בלבד בעבור הושבתם בנפרד. בנימוקיה להחלטתה, קבעה השופטת כי היה על חברת אל על לדעת את גילן של הילדות לפני הגעתן, שכן הזמנת הכרטיסים נעשתה מראש באמצעות דרכון אשר מטבע הדברים מציין את גילם של הנוסעים. כמו כן, על החברה היה לפחות לנסות לצמצם את הנזקים ולעשות מאמצים להושיב את התובעים יחד במקום אחר. משלא עשתה כן, עליה לפצות את התובעים על עוגמת נפש, לפי 500 שקלים לאדם, ובסך הכל 2,000 שקלים.


טענותיהם האחרות של התובעים נדחו על ידי השופטת בשל העובדה כי, בסופו של יום, לא נגרם נזק ממשי, התובעים הגיעו ליעדם כמתוכנן וללא עיכובים, ולמעט העובדה כי נאלצו לבצע צ'ק אין פעמיים, לא נגרם להם כל נזק.

 

יש לך שאלה? 

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה


לבסוף, העירה השופטת כי לא בכל מצב בו מתקיימת עוגמת נפש ניתן לבקש פיצויים, ובמיוחד לא במקרה בו הטעות תוקנה מיד; התובעים הגיעו ליעדם בשלום ונראה כי חברות התעופה עשו ככל שביכולתם בכדי לתקן טעויות ולרצות את התובעים.


לאור הפער בין הסכום שביקשו התובעים לסכום שקיבלו, קבעה השופטת כי בשל הסכום המנופח והמוגזם, כל צד ישא בהוצאות המשפט שלו. 

 

תא"מ 2964-02-13