בית משפט השלום בכפר סבא גזר בשבוע שעבר (יום ד') 5 חודשי עבודות שירות על אדם שהורשע בתקיפת מורה בבית הספר לאחר שזה החרים את הטלפון הנייד של בנו.
הרביץ למורה בנוכחות תלמידי הכיתה
בינואר אשתקד, נכנס הנאשם לבית הספר בו לומד בנו במטרה להתעמת עם מורה שהחרים לבנו את הטלפון הנייד. הוא ניגש לכיתה במהלך שיעור, וביקש מהמורה לצאת עמו החוצה. המורה ביקש מהנאשם להמתין עד סוף השיעור, ואם לאו ייאלץ להזמין משטרה, או אז גרר הנאשם את המתלונן תוך שהוא אוחז בחולצתו ומקלל אותו נמרצות. בעקבות דרישתו של הנאשם, השיב לו המתלונן את הטלפון הנייד ופנה לחזור לכיתה.
אולם, לנאשם לא היתה כוונה כלל לשחרר בקלות את המורה, והוא משך אותו חזרה ודחף אותו על הלוקרים במסדרון בתנופה חזקה. כל זאת, לנוכחות עיניהם הצופות של תלמידי הכיתה שיצאו להתבונן במתרחש. המתלונן התחמק מהנאשם, נכנס במהירות לכיתה וסגר אחריו את הדלת.
חיכה לו מחוץ לכיתה וסטר בעורפו
זמן קצר לאחר מכן, כשהסתיים השיעור, יצא המתלונן מהכיתה לכיוון חדר המורים במחשבה כי תם העניין, וכי המתלונן שב לביתו. אולם מה רבה היתה הפתעתו כאשר ניגש אליו הנאשם והצמיד אותו לקיר בחוזקה כשהוא אוחז שוב בחולצתו. הפעם, הגדיל הנאשם לעשות, וסטר על עורפו של המורה המבוהל. האירוע הופסק על ידי מורה שהיתה במקום, שביקשה להרחיק את הנאשם מהמתלונן כשהיא מושכת במעילו וצועקת עליו להפסיק.
הנאשם נעצר, הודה מיד במעשים והורשע בשתי עבירות של תקיפת עובד ציבור.
הנאשם: המורה מתנכל לילדו מזה שנה וחצי
לאור עברו הנקי מפלילים, הורה ביהמ"ש לערוך תסקיר מבחן לנאשם. בתסקיר, הודה הנאשם כי איבד שליטה אך הטיל גם על המתלונן אחריות לאחר שטען כי הוא מתנכל לבנו מזה שנה וחצי, וכי למרות תלונותיו לבית הספר דבר לא נעשה בעניין. לטענתו, החרמתו של המכשיר הנייד, היה "הקש ששבר את גב הגמל" והוא נכנס לביה"ס כשהוא מלא בכעס שהתגבר עוד יותר כאשר חש ביחס מזלזל מהמתלונן.
עם זאת, התרשם קצין המבחן כי מדובר בבחור נורמטיבי, אשר אין בעברו ולו הרשעה אחת. כאשר הציע קצין המבחן לנאשם לעבור הליך טיפולי, טען הנאשם כי אין לו צורך בכך והוא למד את הלקח.
לפיכך, המליץ שירות המבחן להטיל עונש לנאשם בדמות שירות לציבור בלבד.
המתלונן עזב את ביה"ס ומתקשה להשתקם מהאירוע
בטיעוניה לעונש, הביאה המאשימה את תצהיר נפגע העבירה של המתלונן אשר עדיין, שנה אחרי המקרה, אינו מסוגל לתפקד כבעבר, ועובר טיפול פסיכולוגי. בתצהירו, טען המתלונן כי לאחר האירוע לא יצא את ביתו ימים ארוכים, עד שלבסוף החליט לעזוב את בית הספר. לטענתו, הוא חווה השפלה קשה ופגיעה חמורה וטרם הצליח לשקם את חייו.
עוד הדגישה המאשימה את חומרת המעשים בעיקר כשהם מופנים כלפי עובד ציבור ממערכת החינוך, וטענה כי יש להטיל על הנאשם עונש שיהלום את חומרתם ואף ישמש ככלי הרתעה הן לציבור בכלל והן לנאשם בפרט, על מנת למנוע הישנות המעשים.
ההגנה: אירוע חריג וחד פעמי של אדם נורמטיבי
בא כוחו של הנאשם טען אף הוא כי אין להתכחש לחומרת המעשים, אולם הוסיף כי בכל זאת מדובר באירוע חד פעמי וחריג ביותר שביצע אדם נורמטיבי, ונקי מהרשעות קודמות. לפיכך, ביקש סנגורו להטיל על הנאשם עונש בדמות מאסר על תנאי בצירוף קנס ופיצוי למתלונן בלבד.
עבודות שירות ופיצוי למתלונן
בגזר דינו, דחה השופט את המלצת קצין המבחן וטען כי שירות לציבור אינו עונש הולם עבור הנאשם, ואינו מתאים לחומרת העבירות. לדבריו, במעשיו פגע הנאשם בערך החברתי המגן על הציבור בכללותו ועל עובדי הציבור בפרט. עוד פגע הנאשם בכבודם של עובדי הציבור וכן בסדר החברתי.
יחד עם זאת, התחשב השופט בעובדה כי מדובר באדם נורמטיבי אשר שליחתו למאסר בפועל עלולה לפגוע בו ובמשפחתו באופן בלתי מידתי ובלתי הולם את העבירות.
יש לך שאלה?
פורום ועדות שחרורים
פורום כתב אישום במשפט הפלילי
לפי כל אלה, גזר השופט על הנאשם 5 חודשי עבודות שירות, 5 חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 3,000 שקלים לביהמ"ש וכן פיצוי בסך 15 אלף שקלים למתלונן.
עודכן ב: 12/01/2014