בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה קיבל בשבוע שעבר (יום ב') את תביעתם של זוג שביקש להגיע לסלובקיה, אולם פספס את הטיסה בשל תקלה ברכבת ישראל.
נהג הקטר המשיך בנסיעה למרות התקלה
על פי תביעתם, ביקשו בני הזוג לנסוע בסוף פברואר בשנה שעברה לסלובקיה לבקר את בתם. על מנת להגיע לשדה התעופה, רכשו השניים זוג כרטיסי רכבת מתחנת לב המפרץ לנתב"ג, והגיעו לתחנה בחמש לפנות בוקר בכדי להגיע לנמל התעופה כשעתיים לפני מועד הטיסה.
הרכבת הגיעה בזמן, ובני הזוג עלו עליה מבלי לדעת מה מצפה להם בהמשך הדרך. בתחנת כפר יהושוע, אירעה תקלה בקטר הרכבת, אולם, מסיבה בלתי ברורה, בחר נהג הקטר שלא להוריד את הנוסעים בתחנה, אלא המשיך בנסיעתו במחשבה להתגבר על התקלה. שני קילומטר לאחר מכן, בלב שדות, ללא יכולת לפנות את הנוסעים, עצר נהג הקטר את הרכבת והמתין לסיוע.
איחרו את הטיסה בחמש דקות ובילו יום שלם בנתב"ג
בני הזוג המתינו בייאוש ובחוסר אונים ברכבת, והגיעו לשדה התעופה, לאחר מסע ארוך ומתיש, בשעה 09:20 כאשר מועד הטיסה היה ב-09:15. לרוע מזלם, לא הספיקו בני הזוג לעלות על הטיסה ונאלצו לרכוש כרטיסי טיסה חדשים, ולבלות יום שלם בנמל התעופה בהמתנה לטיסה לפראג שיצאה בתשע בערב אותו היום. הם נחתו בפראג באישון לילה ונאלצו לבקש מבתם להגיע למקום ולקחת אותם משדה התעופה המרוחק מביתה.
הפיצוי שהציעה הרכבת: שני כרטיסי נסיעה באותו הקו
לאחר חזרתם לארץ, פנו התובעים לרכבת ישראל על מנת לבקש פיצוי על עוגמת הנפש והנזקים שנגרמו להם. רכבת ישראל השיבה להם בהתנצלות והציעה פיצוי בדמות שני כרטיסי נסיעה זהים לאותו היעד. לאור הצעת הפיצוי התמוהה, ניגשו בני הזוג לבית המשפט לתביעות קטנות והעמידו את תביעתם כנגד רכבת ישראל על סך של 20 אלף שקלים, בגין הנזקים שנגרמו להם ובגין עוגמת הנפש.
רכבת ישראל: תקלה טכנית נדירה שלא ניתן לצפות מראש
רכבת ישראל אמנם לא הכחישה את התקלה שאירעה, אך הוסיפה להגנתה כי היתה זו תקלה טכנית שלא ניתן היה לצפות מראש. לטענתה, הרכבת עברה בדיקה לפני נסיעתה, ולא נמצאה כל תקלה, מה גם שמדובר בתקלה טכנית נדירה מאוד ולכן לא היה אף חשש סביר לתקלה זו.
כמו כן, הפנתה הנתבעת את בית המשפט לתקנון המגדיר את הפיצוי שנקבע לנוסעים בשל תקלה. לפיו, עבור עיכוב של מחצית השעה הנוסע יפוצה בכרטיס נסיעה ליעד שביקש, ובעבור עיכוב של שעה יפוצה הנוסע בשני כרטיסי נסיעה ליעד. לפי הנתבעת, אין מקום לתביעה ואין מקום לפיצוי כספי מאחר והיא הציעה לתובעים את הפיצוי המקובל והם סירבו לקבלו.
ביהמ"ש: רכבת ישראל יכולה היתה להימנע מן המחדל
לאחר שמיעת טענות הצדדים ובחינת הראיות, קיבלה השופטת את טענות התובעים כאשר היא מביעה מורת רוחה מהתנהלות רכבת ישראל. בנימוקיה להחלטתה, טענה השופטת כי הנתבעת אינה יכולה להתחמק מפיצוי רק בשל הקביעה כי מדובר בתקלה טכנית, בעיקר לאור העובדה כי התנהלותה מול קהל הנוסעים היתה קלוקלת, והיא גרמה לעיכוב חמור מעבר לנדרש בתקלה טכנית שכזו.
כך למשל, נהג הקטר לא השכיל לעצור ברגע שהבחין בתקלה בתחנת כפר יהושוע, אלא לקח סיכון והמשיך בנסיעה כשהוא מקבל, ככל הנראה, הוראה מהפיקוח לעשות כן. לו היה עוצר הנהג בתחנה, מוריד את הנוסעים ומאפשר להם לעלות על רכבת חלופית, כל האירוע היה נמנע, והנוסעים לא היו צריכים להיתקע, ללא יכולת לצאת מהרכבת שני קילומטרים משם, בלב שדות.
ביהמ"ש: ראוי היה שלא להשמיע את הצעת הפיצוי בדמות כרטיסי נסיעה
כמו כן, לא עלה בידי הנתבעת להוכיח כי אכן נבדקה הרכבת לפני יציאתה מהתחנה, ולא הוגשה חוות דעת מומחה על מנת להוכיח טענותיה בעניין. לאחר בדיקת בית המשפט נתגלה כי הבדיקה בוצעה למעשה יומיים לפני נסיעתה, כאשר בדיקה טכנית מבוצעת כל שלושה ימים.
לגבי הפיצוי שהוצע לתובעים על ידי הנתבעת, טענה השופטת כי מוטב היה שלא היה נשמע כלל. לדבריה, זהו פיצוי סטנדרטי המתקבל כאשר לא חלה על הנוסע חובה להוכיח נזקים, אולם במקרה זה, נגרמו נזקים כספיים מוכחים לתובעים, וכן נגרמה להם עוגמת נפש רבה, להם ולבתם שנאלצה לנסוע מביתה בברטיסלבה שבסלובקיה לשדה התעופה בפראג כדי לקחת את הוריה לביתה.
הרכבת הפרה התחייבותה הבסיסית מול הנוסעים
לבסוף, קבעה השופטת כי גם אם לא נוצר למעשה חוזה בין הנוסע לבין הרכבת, וקיימת אפשרות שרכבת תגיע באיחור קל, עדיין ישנה התחייבות של הרכבת לנוסעיה לספק את השירות בקירוב אם לא במדויק. ועל כן, עיכוב של שעתיים תמימות, בהתנהלות תמוהה ובלתי אחראית, בהחלט מפרה התחייבות זו, ולפיכך כל הנתבעת לפצות את התובעים.
לאור זאת, קבעה השופטת כי רכבת ישראל תפצה את התובעים בסכום כרטיסי הטיסה החדשים שרכשו בסך 5,614 שקלים, וכן בסכום של 5,000 שקלים כל אחד בגין עוגמת הנפש שנגרמה להם, ובגין הזמן הרב שנדרש להם להגיע לבסוף למחוז חפצם, ובסך הכל יפוצו התובעים ב-15,614 שקלים.
יש לך שאלה?
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום ייצוג משפטי בכתב תביעה וכתב הגנה
בנוסף, חייבה השופטת את רכבת ישראל בתשלום הוצאות משפט בסך 1,500 שקלים.