כאשר ביקשה המשפחה לנסוע לחופשה לברצלונה, לא שיערה שסופה תהיה בין כותלי בית המשפט.התובע, נשוי ואב לחמישה ילדים, רכש לכל בני משפחתו חבילת נופש בברצלונה לשלושה ימים בספטמבר 2012, בעלות של 25,700 שקלים. אולם, כשמונה ימים לאחר הרכישה וכיומיים לפני מועד הטיסה, מצבו הבריאותי של אבי התובע הידרדר מאוד עד שנפטר באותו היום.


ביקש לדחות את החופשה בעקבות מות אביו ונתקל בחומה בצורה


לדברי התובע, מרגע שהתברר שמצבו הבריאותי של אביו מידרדר, ניסה להשיג טלפונית את נציגי חברת איסתא ולהודיע על הביטול, אך מאחר שהיה מדובר בערב חג, לא הצליח להשיגם. למחרת אותו היום, שלח הודעת מייל לנציגה שטיפלה בהזמנת החופשה, והודיע על מאמציו להשיג אותם ועל בקשת ביטול העסקה עקב מותו הפתאומי של אביו.


עוד ציין בהודעתו כי אין הוא מבקש את כספו בחזרה אלא דחייה של החופשה בחודש וחצי לכל היותר. לפי טענת התובע, פנייתו לא נענתה עד לתחילת חודש אוקטובר כשקיבל תשובה לקונית המודיעה לו שלא יקבל החזר כספי בשל דמי ביטול מלאים.


לאור התנהלות החברה מולו, ביקש התובע מבית המשפט לחייב את חברת איסתא להחזיר לו את כספי החופשה שלא נוצלה ולפצותו על עוגמת הנפש ב- 7,000 שקלים נוספים או לפצותו בחופשה זהה. עוד ביקש התובע, שיובהר לחברת איסתא על ידי בית המשפט שמותו של קרוב בהכרח דורש ביטול והתחשבות מצד החברה ולו עד תום השבעה.


איסתא מסירה אחריות – החברה רק מתווכת


חברת איסתא טענה להגנתה כי היא בסך הכל משמשת כמתווכת בין אלו המבקשים לנסוע לבין חברות תיירות שונות המבקשות לספק לתייר את השירותים הרלוונטים. לפיכך, החברה מעבירה את כספי הלקוח, בניכוי עמלה, לכל הנוגעים בדבר, כאשר במקרה המסוים הזה נשארה החברה עם עמלת סוכן של 5,500 שקל סך הכל. לכן, טענו בחברה, אין באפשרותם להחזיר לתובע את כספו מאחר והוא הועבר זה מכבר לגורמים האמונים על חופשתו.


כמו כן, לטענתם, הבקשה לביטול העסקה נקלטה יום לפני המועד המתוכנן, והתובע היה מודע לכך שחתם על טופס המתנה כי ביטול עסקה בתאריך קרוב כל כך לטיסה גורר אחריו תשלום מלא.


עוד טענה החברה כי במעמד ההזמנה נציגיה הציעו לתובע לרכוש פוליסת ביטוח רפואי לחו"ל שיכול היה לכסות את הביטול בשל המוות המצער של אבי התובע. אולם, לטענתם הוא סירב לרכוש את הביטוח.


לבסוף, טענה החברה מול בית המשפט כי מתוך התחשבות במצבו של התובע ולפנים משורת הדין הציעה החברה שתי אפשרויות בהם יוכל לקבל בחזרה תמורה לכספו. האחת, טיסה לברצלונה, כפי שביקש, לכל בני המשפחה, על בסיס מקום פנוי באישור שלושה ימים מראש. והאפשרות השנייה, החזר כספי בסך 5,477 שקלים. לפיהם, התובע דחה את הצעותיהם.


החברה אחראית להתחשב בלקוח גם בעת ביטול עסקה


בתחילת דבריה התייחסה השופטת לטענות הנתבעת אשר טענה כי היא משמשת כמתווכת בין גורמים ולכן אינה יכולה ואינה אחראית להחזיר כספים שלא יועדו לה. השופטת דחתה טענות אלו וציינה כי החברה מציגה עצמה ככזאת המלווה והדואגת לכל צרכי נסיעת הלקוח, וככזאת הינה אחראית גם בשעת ביטול העסקה.

 

יש לך שאלה? 

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה


יחד עם זאת, קיבלה השופטת את הטענה כי החברה אכן שילמה לספקים ולנותני שירות שונים, וקבעה כי לא יהיה זה הוגן שלא תקבל דבר בעבור הטיפול בעסקה.


לפיכך, עם ההתחשבות בחברה ולאור העובדה כי התובע בפירוש לא יכול היה למלא את חלקו בעסקה, קיבלה השופטת את התביעה ברובה וחייבה את חברת איסתא בהחזר תשלום בסך 18,000 שקלים לתובע וכן בהוצאות משפט בסך 500 שקלים.