שנת לימודים חינם במוסדות להשכלה גבוהה
בספטמבר שנה שעברה (2009), קיבלה הממשלה החלטה לעידוד חיילים משוחררים לרכוש השכלה גבוהה באזורי סיוע. המשמעות של החלטה זו הינה מלגת לימודים ע"ס 9700 ₪ בגין שכר הלימוד לשנת הלימודים הראשונה לקראת תואר אקדמי ראשון, לכל חייל משוחרר העומד בקריטריונים. התקציב לטובת יישום ההחלטה יעמוד על 80 מליון ₪ לשנה.
הזכאים לסיוע הינם חיילים משוחררים המעוניינים ללמוד במוסדות הממוקמים באזורי הסיוע וכן חיילים משוחררים המתגוררים באזורי הסיוע ומעוניינים ללמוד לימודים אקדמיים. בנוסף, קובעת ההחלטה את גובה התקצוב שיועמד לטובת הנושא וכן את אופן חלוקת המימון בין המשרדים הממשלתיים השונים.
אזור הסיוע מוגדר כפריפריה של מדינת ישראל, קרי, אזורי הנגב והגליל וכן יהודה ושומרון. הוסכם כי המוסדות האקדמיים המוכרים באזורי הסיוע יהיו כדלקמן:
אזור הגליל - המכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן, המכללה האקדמית עמק יזרעאל, המכללה האקדמית תל חי, המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, המכללה האקדמית צפת, המכללה האקדמית גליל מערבי ומכללת אוהלו רמת הגולן.
אזור הנגב - שלוחת אוניברסיטת בן גוריון באילת, מכללת קיי בבאר שבע, המכללה האקדמית ספיר, מכללת חמדת הדרום בנתיבות, מכללת סמי שמעון בבאר שבע.
אזור יהודה ושומרון - מכללת "אורות ישראל" באלקנה, מכללת "הרצוג" באלון שבות, המרכז האוניברסיטאי אריאל.
אין כל ספק, כי החלטה זו הינה בגדר בשורה לחיילים המשוחררים, לאזורי הפריפריה, למוסדות להשכלה גבוהה בפרט ולמערכת ההשכלה הגבוהה בכלל.
על מי חלה ההחלטה ועד מתי ניתן לממש את ההטבה:
ההחלטה קובעת כי חייל שהשתחרר משירותו הסדיר המלא (שלוש שנים לבנים ושנתיים לבנות) והחל לימודיו במוסד להשכלה גבוהה המצוי באזור סיוע, זכאי לקבל את מלגת הלימודים. את המלגה ניתן לקבל עד חמש שנים מיום השחרור. כמובן שמלגה זו אינה פוגעת בזכות לקבל הטבות, סיוע או מלגות אחרות נוספות. בנוסף לחיילים משוחררים, נקבע כי גם בוגרי שירות לאומי או אזרחי יהיו זכאים לקבל את מלגת הלימודים. לבוגרים אלה נקבע כי מי שיסיים רק חצי מתקופת השירות (12 חודשים) יהיה זכאי לחצי ממלגת הלימודים.
ראוי לציין כי כל מי שהחל שירות צבאי, לאומי או אזרחי ושוחרר מטעמי בריאות או נכות יהיה זכאי אף הוא לקבלת מלגת לימוד יחסית.
הפן השני של ההחלטה, הינו סיוע לחיילים משוחררים המתגוררים באזורי הסיוע, המעוניינים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה ולשם כך, הקצו עד 20 מליון ₪ בשנה. מטרת תוכנית זו הינה צמצום הפערים בנגישות להשכלה גבוהה על בסיס שיקולים סוציו אקונומים.
אליה וקוץ בה
החלטת הממשלה והתיקון לחוק חיילים משוחררים, הביאו עימם בשורה. יוזמי החוק וההחלטה רצו להיטיב עם בוגרי השירות הצבאי ולקדם את נושא ההשכלה הגבוהה באזורי הסיוע.
יחד עם זאת, על מנת ליישם את ההצעות הללו, נדרשו שרי הביטחון, האוצר, החינוך והשר לפיתוח הנגב והגליל לקבוע כללים ותקנות (שיעברו את אישור וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת).
לוחות זמנים מפורשים נקבעו וחלפו, ועדיין, תקנות לביצוע אין בנמצא.
ללא התקנת תקנות אלה, לא ניתן להפעיל את תוכניות הסיוע.
אני רוצה להאמין, שבעתיד הקרוב אכן ינוסחו ויאושרו התקנות הנדרשות על מנת להוציא לפועל את התכוניות הללו אשר יש בכוחן להביא לשינוי אמיתי ולהכרת התודה לאותם חיילים וחיילות המשרתים נאמנה את מדינתנו.
· כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ו/או אינה מהווה המלצה לעשיית פעולה משפטית או הימנעות מעשייתה.