סכסוכי שכנים אינם דבר נדיר במחוזותינו.

הסמכות להכריע בעת סכסוכי שכנים (כמו גם למשל סכסוך בין ספק לבית המשותף) נתונה למפקח/ת על רישום מקרקעין.

 

למפקח/ת נתונים שני סוגי סמכויות:

 

1. סמכות מנהלית:

· רישום ראשון וחידוש רישום מקרקעין.

· תיקון רישום שטח.

· ביטול רישום זכות במקרקעין.

· רישום בית משותף.

· פיקוח על עבודת לשכת המקרקעין.

 

2. סמכות שיפוטית (כמו בית משפט שלום).

 

· סכסוכי שכנים בבית משותף.

· זכויות וחובות הדירים לפי התקנון.

· התקנת מעלית, מערכת חימום מרכזית, דוד שמש.

· הסגת גבול (סמכות מקבילה לבית המשפט).

· שינוי ברישום רכוש משותף כולל רישום הערת אזהרה.

· ערעור על החלטה שיפוטית של המפקחת, לבית המשפט המחוזי.

 
סכסוכי שכנים - התקנת מעלית

 

התקנת מעלית משפרת את איכות החיים ומעלה את ערך הבית בצורה משמעותית


קומת קרקע לא אמורה לשלם עבור המעלית.
קומה ראשונה על עמודים משלמת עבור המעלית.

מקובל כי ככל שהקומה גבוה יותר, הדייר ישלם תשלום גבוה יותר מהדייר בקומה הנמוכה יותר.

סכסוכי שכנים - האם דייר שלא שילם יכול להשתמש במעלית?

 

מאוד במפתיע ובניגוד אולי לשכל הישר, חוק המקרקעין כמו שהוא כתוב, מאפשר שימוש במעלית ע"י דייר שלא שילם את חלקו.


בתי המשפט התחבטו בשאלה וניסו לעקוף את העוול ואת חוסר הצדק הטבעי במצב הקיים, שהרי מדוע דייר שלא שילם את חלקו, ישתמש במעלית כמו מי ששילם ממיטב כספו?

 

אחד מפסקי הדין המעניינים והמקובלים כיום, הוא פס"ד הדין של כבוד המפקחת אריאלי שהסתמכה על כבוד הנשיא ברק בפס"ד א.ש.י.ר שהתווה את עיקרון עשיית עושר ולא במשפט בענפי משפט אחרים.

 
ע"פ העיקרון הנ"ל החליטה כבוד המפקחת אריאלי, כי מי שלא שילם לא יוכל להשתמש במעלית ובנוסף תירשם הערת אזהרה בטאבו האוסרת שימוש במעלית על סרבן התשלום. מה שמבהיר לכל קונה פוטנציאלי, כי הוא יקנה את הדירה, ללא זכויות במעלית.