בר"ם 6672/09, מילגם שירותים בע"מ נ' עיריית חדרה
העובדות:
ענייננו בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים לפיה נדחתה בקשת המבקשת למתן צו ביניים כנגד המשיבה 1, עיריית חדרה, בגדרי עתירה מינהלית שהגישה המבקשת.
החלטה:
1. כנודע, שני השיקולים שעל בית המשפט ליתן דעתו להם בבואו להכריע בבקשה למתן צו ביניים, הם מאזן הנוחות וסיכויי העתירה. ברם, לצורך הכרעה בבקשה דנן אין צורך בנטיעת מסמרות באשר לסיכוייה של המבקשת להצליח בעתירה העיקרית: לא יתכן חולק על חובת הרשות המנהלית לפעול לא רק בהגינות ובסבירות, כי אם אף בשקיפות, ועל זכות העיון הנגזרת מחובה זו.
בית המשפט שידון בעתירתה העיקרית של המבקשת יוכל להכריע בשאלה האם בנידון דידן אכן הופרה זכות העיון, שאינה זכות מוחלטת, או שמא יצאה המשיבה 1 ידי חובתה במסרה את המסמכים השונים למבקשת, אף אם באיחור, מה גם שלטענתה אשר נמסר הוא אשר יש למסרו.
אולם אפילו סברנו כי לכאורה טובים סיכוייה של המבקשת לזכות בעתירתה העיקרית, לא היה בכך כדי להצדיק את מתן סעד הביניים המבוקש, של הקפאת הליכי המכרז: כפי שציין בית משפט קמא, סעד זה אינו נועד לשרת את העתירה הנוכחית, כי אם עתירה עתידית של המבקשת, שלא ברור אם תוגש. כיון שכך, קשה להלום את מתן הסעד המבוקש.
2. המבקשת מציגה קושי משפטי ברור ומוכר, שיש בו מסממני המעגל השוטה: אין בידיה לעת הזאת נתונים שיוכלו לבסס עתירה לביטול תוצאות המכרז, אך היא טוענת שהופרה זכות העיון שלה, חושדת שמא במסמכי רשות אותם טרם ראתה יימצא בסיס להגשת עתירה כאמור, ומבקשת להבטיח שעד להשלמת המהלך המשפטי למימוש זכות העיון ובירור האפשרות להגשת עתירה לביטול תוצאות המכרז, לא תעמוד בפני מעשה עשוי.
אכן, הפתרון לקושי זה אינו בהגשת עתירה מוקדמת ונעדרת תשתית לביטול המכרז, רק על מנת שניתן יהיה לעתור לסעד ביניים של מניעת מימושו של המכרז (וממילא, בנסיבות כאלה הדעת נותנת כי לא יוצא צו ביניים כמבוקש, בהיעדר ראיות לסיכויי הצלחת העתירה).
בכך צודקת המבקשת. אולם מאידך גיסא, אין אף הצדקה, על פי רוב, למתן סעד ביניים של הקפאת מימושו של המכרז בגדרה של עתירה שעניינה זכות עיון בלבד, שכן בדרך זו היה מוענק לכל מפסיד במכרז (ובפרט זכיין קיים שהפסיד במכרז) כלי רב עוצמה לעיכוב המכרז עד להשלמת ההתדיינות בשאלת היקפה של זכות העיון.
דבר זה אינו מתיישב עם סדרים סבירים ועם השכל הישר; כמובן, בגדרי אותם סדרים סבירים ושכל ישר ייתכנו מקרים שבהם פגמים מובהקים כאלה ואחרים יצדיקו זאת, אך לא יהא זה הכלל. הפתרון לקושי הנזכר לעניין המידע הנחוץ עשוי להימצא לדוגמה, בקידום הכרעה מהירה בעתירות בעניין זכות העיון, ובתי המשפט המינהליים יתנו לכך דעתם.
אפשרות אחרת היא בקביעה, כי ככל שהוגשה עתירה שעניינה זכות עיון, וזו צלחה, והעיון במסמכים שלא גולו מתחילה הוא שאיפשר לבסס עתירה שניה לביטול תוצאות המכרז, יוגבל במקרים המתאימים כוחו של עורך המכרז שכשל, וכוחם של זכיינים שזכייתם מוטלת בכף, לטעון למעשה עשוי או להסתמכות, לגבי תקופת בירורה של העתירה הראשונה.
3. בהיבט הנוחות והנזק לא הצביעה המבקשת על טעמים מיוחדים המטים את הכף לעברה. אין לומר כי ככל שלא יינתן צו הביניים המבוקש ייגרם נזק בלתי הפיך ויקשה על השבת המצב לקדמותו. היה ותתקבל עתירתה הנוכחית של המבקשת לעיון במסמכי המשיבה 1, וכן תוגש עתירה עתידית לביטול המכרז ואף היא תתקבל, ניתן יהיה להעביר את הזכייה למבקשת, וזו תוכל לתבוע את נזקיה בגין תקופת הביניים.
העתירה נדחית.
עודכן ב: 31/08/2011