תד 2080/04 לשכת תביעות ירושלים נ' אבו טיר היתם


תאונה נגרמה עקב מהירותו הרבה של הנאשם. הנאשם נהג במהירות של כ - 105 קמ"ש ובהגיעו לעקומה מסוכנת ימינה איבד את השליטה על האוטובוס, סטה למסלול הנגדי והתנגש בהר.

 

יש לציין כי המהירות המותרת בכביש היא 80 קמ"ש אולם כמאה ועשרה מטרים לפני העקומה מוצב שלט שהגביל את המהירות לחמישים קמ"ש, עקב העקומה המסוכנת. הנאשם לא הודה באחריותו לתאונה וטען כי איבוד השליטה נבע מכך שאחת הנוסעות קמה בזמן הנסיעה ונפלה עליו, טענה שנדחתה.

 

דחיית טענתו נבעה מנימוקים שונים וביניהם עדויות כל הנוסעים שהעידו כי איש לא נפל עליו, וכי נסע במהירות מופרזת עובר לתאונה ובזמן התאונה.


האם יש להחמיר בעונשו של הנאשם?


1. אין ספק שנדרשת רמת זהירות גבוהה במיוחד מנהג המופקד על נהיגה ברכב ציבורי בו נוסעים מידי יום מאות ואלפי אזרחים השמים בו מבטחם שיביא אותם שלמים ובריאים אל מחוז חפצם. "הגה ציבורי" הניתן לנהג, שובר של חובה בצידו שלנהיגתו יש השפעה על חייהם וביטחונם של כה רבים.

 

ענישה מרתיעה לנהיגה רשלנית מורכבת בעיקרה משניים, הורדה מיידית מהכביש של הנהג הרשלן על ידי שלילת רישיונו לתקופה משמעותית ושלילת החירות. אין ספק שנקיטה מרבית ותקיפה בצעדים אלה תביא תרומה ממשית ויעילה למלחמה המתמשכת בתופעה הקשה של ריבוי תאונות דרכים הגובה קרבנות נפש כה רבים.

 

לרבים אין בחירה אחרת מאשר נסיעה בתחבורה הציבורית, ועליהם לדעת כי הם נמצאים בידי נהגים אחראים ומסורים שיעשו כל שביכולתם על מנת להגן על הנוסעים עמם. חלק לא קטן מהם מורכב מאנשים קשישים שאף הנסיעה בתחבורה ציבורית קשה להם מאוד.


2. בנוסף לכך יש לקחת בחשבון את עברו של הנאשם. לנאשם עשרים ואחת הרשעות מן הגורן ומן היקב כולל שתי מהירויות, אי עצור בעצור, ועוד כהנה וכהנה. זאת ועוד, נאשם הנוהג במהירות מופרזת באוטובוס במקום שבו הוזהר על נהיגה במהירות נמוכה, מהווה סכנה לציבור ולעצמו.


3. במקרה דנן, נגזר על הנאשם עונש פסילה של 3 שנים מלנהוג ברכב כלשהו וקנס של 1500 ₪.


לסיכום,

 

במקרה בו נהג אוטובוס נוהג במהירות מופרזת, האינטרס האישי מתגמד לעומת האינטרס הציבורי.