וועדי העובדים של חברות התעופה הישראליות, "אל על" "ישראייר" ו"ארקיע", החלו בעיצומים אתמול (21.4.13) עקב אישור הסכם "שמיים פתוחים" בין ממשלת ישראל לאיחוד האירופי. עפ"י ההסכם החדש, מספר חברות התעופה הזרות הפועלות בישראל יוגדל משמעותית, דבר אשר יביא לגידול בתחרות עם חברות התעופה הישראליות ולהוזלה במחירי הטיסה.

 

יש לכם שאלה?

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה
פורום צרכנות ותביעות קטנות

 

החברות הישראליות טוענות כי ההסכם החדש יפגע משמעותית בהכנסותיהן היות ואין באפשרותן להתחרות מול חברות גדולות מהן בהרבה. בכירים בחברות התעופה המקומיות מוסיפים וטוענים כי הדבר עלול להוביל לקריסה פיננסית ולפיטורי אלפי עובדים. על כן, העובדים הודיעו כי ישביתו את עבודתם עד להודעה חדשה.


השביתה הובילה לביטול עשרות טיסות, וגרמה לאלפי ישראלים לפספס את נסיעתם לחו"ל או את חזרתם לארץ. האם מגיע להם פיצוי עקב כך? מאמר זה יעסוק בשאלה זאת ובשאלות נוספות העולות עקב העיצומים.

 

האם ניתן לקבל פיצוי מחברות התעופה?


התשובה היא לא. היות וחברות התעופה עצמן ערוכות לתת את השירות שהובטח, והיות והשביתה היא של העובדים.

 

האם ניתן לתבוע את וועדי העובדים והסתדרות עקב הנזק שנגרם לי?

 

התשובה היא כן, אך הסיכוי לזכות בתביעה כזאת אינו גבוה, היות וזכות השביתה מעוגנת בחוק. עם זאת, ראוי לציין כי בעבר בית המשפט קיבל תביעות נגד חברות התעופה עקב שביתה. לדוגמא, תביעה שהוגשה בשנת 2004 ע"י קבוצת נוסעים שטיסתם מרוסיה לישראל בוטלה עקב שביתה כללית של ההסתדרות. בית המשפט קבע כי למרות שנעשו מאמצים מצד "אל על" לדאוג לנוסעים לטיסה חלופית, נגרמה להם עוגמת נפש רבה. אי לכך, השופטת הורתה ל"אל על" לפצות את הנוסעים בסכום של 6,000 דולרים.

 

האם חברות התעופה תדאג לי לטיסה חלופית?

 

עפ"י אמנת ורשה, עליה חתומות כל החברות הישראליות, חברות התעופה נושאות באחריות לגבי ביטולים ואיחורי טיסות, ובאחריותן לנקוט בכל האמצעים הדרושים להגעת הנוסע בזמן. לפיכך, סביר להניח שסוכני הנסיעות, בשיתוף חברות התעופה, ינסו להעביר את הנוסעים לחברות תעופה זרות על בסיס מקום פנוי. עם זאת, חברות התעופה הישראליות מטיסות כ-40% מהנוסעים הישראלים ולכן יהיה קשה מאוד למצוא פתרון מהיר למספר כה רב של נוסעים בזמן קצר. עם סיום השביתה, חברות התעופה הישראליות יעלו את הנוסעים שטיסתן נדחתה לאחת הטיסות הראשונות.


במידה ונקבעה לך טיסת המשך, חברת התעופה תתאמץ להעלות אותך על הטיסה המוקדמת ביותר האפשרית, אך במידה ותאחר לטיסת ההמשך חברת התעופה לא תיתן לך עדיפות. במקרה זה, תקבל יחס של "נוסע מאחר" ולכן הסיכוי שתעלה על הטיסה הבאה, נמוך.

 

האם אני זכאי לפיצוי עקב חוק "שירותי תעופה"?

 

לא. החוק מתייחס לעיכובי וביטולי טיסות, ולא למקרי שביתה.


האם מגיע לי פיצוי על שירותים שהזמנתי בחו"ל (מלון, רכב וכו')?

 

אין למקרים אלה תשובה אחידה, התשובה תלויה במדיניות של נותן השירות. ישנם בתי מלון שאפשר לבטל בהם את ההזמנה עד יום ההגעה, וישנם בתי מלון שההזמנה בהם בתוקף מרגע הזמנתה ולא ניתן לבטל אותה ובית המלון יגבה מכם מחיר מלא.

 

המצב דומה אצל חברות השכרת הרכבים. אם בחרת להשכיר רכב והחברה הכינה לך אותו בזמן, אין מחובתה לזכות לקוח שלא הגיע. עם זאת, במידה והודעת על ביטול ההזמנה, ישנו סיכוי שהחברה תזכה אותך בעבור הימים שלא הגעת או בעבור חלקם. הדבר תלוי במדיניות החברות וברצונן הטוב.