קופות חולים לא תוכלנה לפנות ללקוח בתוך חצי שנה, לשם צירופו לביטוח משלים, וזאת במידה והאחרון סירב להצטרף לביטוח במהלך ששת החודשים האחרונים. כמו כן, קופת החולים לא תוכל עוד להביא לצירופם האוטומטי של ילדים לביטוחים ולא תהיה בידה האפשרות להעניק ללקוחותיהם "הטבה שיווקית" בעבור ההצטרפות לביטוח המשלים.
מוקדני הביטוחים המשלימים יפוטרו במידה והמידע אשר יימסר למבוטח לא יהיה מדויק והגבלות נוספות "יוטלו" על ענף הביטוח המשלים. כך קובעת באופן מפורש וחד משמעי טיוטה של משרד הבריאות המבקשת לערוך רפורמה משמעותית בביטוחים המשלימים.
יש לכם שאלה?
פורום תביעת ביטוח
פורום אחוזי נכות
פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
מדובר בניסיון נוסף של משרד הבריאות להיאבק בתופעה של "העמקת" ביטוחים רפואיים באמצעות מסלולים משלימים בקופות החולים. דהיינו, צירופם של מבוטחי קופות חולים ל"ביטוחים יוקרתיים" בתמורה לתוספת תשלום חודשית. במשרד הבריאות מוסיפים כי לקוחות רבים פנו למשרד והעלנו טענות שונות על בעיות במהלך צירופם לביטוחים המשלימים.
לדוגמא, נטען כי לקוחות אשר לא היו מעוניינים לרכוש את הביטוח המשלים נאלצו להתמודד עם הטרדות מצד קופת החולים, וילדים צורפו באופן אוטומטי ומבלי לזכות לאישור הוריהם.
הקץ ל"הטרדות"
במשרד הבריאות מבקשים "למנוע מהשוק להשתולל", סמנכ"לית הפיקוח על קופות החולים במשרד, הגב' רויטל טופר-חבר. אשר חיברה את מסמך הטיוטה, טוענת כי קופות החולים לא תוכלנה עוד להביא לצירוף אוטומטי של מבוטחים, לרבות ילדים. כמו כן, על פי הטיוטה, במידה ומבוטח סירב לרכוש את הביטוח המשלים, קופות החולים לא תטרדנה אותו במשך חצי שנה לפחות בנושא זה.
משרד הבריאות דורש גם להעביר - בתדירות של אחת לרבעון - תמלולים של שיחות שיווק אשר נערכו מול לקוחות (וזאת בכדי לבקר ולפקח על ההתנהלות). הטיוטה כוללת גם שורה של נהלים ברורים מבחינת ביטול החברות בביטוחים המשלימים. נקבע כי כל לקוח יוכל לבטל את חברותו בביטוח באופן טלפוני, וזאת עד 60 יום מהצטרפותו. זאת בלבד אם האחרון לא מימש ב-60 הימים הנ"ל זכות כלשהי מבחינת הביטוח. מבוטחים אשר יבקשו לבטל את הביטוח המשלים לאחר 60 ימים, יוכלו לעשות כן במידה ויעלה בידם להוכיח שהם לא הסכימו ו/או ידעו על הצטרפותם.
הסברים מפורטים למבוטחים
כמו כן, בטיוטה מפורטים גם צעדים אשר מטרתם להעמיק את מודעות המבוטחים להצטרפות. למשל, בתוך 24 שעות ממועד ההצטרפות, קופות החולים תשלחנה למבוטחים החדשים הודעת SMS בעניין. כמו כן, יישלח למבוטחים מכתב אשר ייעדכן אותם אודות צירופם ואודות מועד שיחת הצירוף. נקבע גם כי בעת הצירוף קופות החולים תיידענה את המבוטחים באשר לפרטים הבאים:
1. הסבר מפורט וברור אודות שירותי התוכנית.
2. הסבר ברור בנוגע לתקופות האכשרה הרלבנטיות.
3. עדכון הלקוח בנוגע לכך שהתקנון הוא זה אשר קובע את כל הקשור בתוכנית.
4. הסבר על הפרמיה החודשית.
5. יידוע הלקוח באשר למועד כניסתו של הביטוח לתוקף.
6. יידוע הלקוח בנוגע למועד קבלת הכרטיס המגנטי.
משרד הבריאות מבקש גם הפעלה של מערכת הבטחת איכות אשר תגרום לירידה מבחינת תלונות על צירוף מבוטחים באופן לא תקין. נקבע כי קופות החולים תערוכנה בקרה אודות עבודת המוכרנים והמוקדנים הטלפוניים, ותאזין באופן יזום לשיחות מדגמיות.