אלימות בבתי הספר הפכה בשנים האחרונות למכת מדינה של ממש. לא תמיד קורבנות האלימות במוסדות החינוך הינם התלמידים הלומדים במקום. לעיתים, דווקא אנשי הצוות הפדגוגי מוצאים את עצמם ב"לב הסערה". רק לאחרונה, התפרסם באמצעי התקשורת מקרה בו אב תקף מורה במהלך שיעור ולעיני התלמידים. ואכן, גורמים במערכת החינוך מתריעים זה מכבר על עלייה משמעותית במפלס האלימות במוסדות הלימוד ברחבי הארץ. לא אחת, אלימות זו מגיעה לערכאות המשפטיות. להלן דוגמא למקרה כאמור.

 

יש לכם שאלה?

פורום תאונת עבודה
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום עבריינות נוער
פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים

 

בבית ספר תיכון בדימונה, במהלך שיעור גיאוגרפיה שגרתי, אחד הילדים החליט לצאת מהכיתה ללא אישור המורה. המורה, אשר לא ראתה את המהלך בעין יפה, החליטה לנעול את התלמיד מחוץ לכותלי החדר. לאחר זמן מה, נשמעו מספר דפיקות בדלת. כאשר המורה פתחה את הדלת, היא הופתעה לגלות בצידה השני נפץ דרוך לפעולה. הנפץ התפוצץ, המורה נבהלה, צעדה לאחור והתמוטטה. המורה הובהלה לבית החולים, טופלה בחדר מיון ושוחררה לביתה. מאז, האחרונה לא חזרה ללמד.

 

בעקבות המקרה, המורה הגישה תביעת פיצויים כנגד מספר נתבעים - משרד החינוך, החברה המפעילה את בית הספר, מנהל התיכון והעירייה. בכתב התביעה נטען כי האווירה האלימה בבית הספר לא הייתה עניין בלתי ידוע אלא היה זה לא פחות מ"מאבק מתמשך עימו המורים ואנשי הצוות החינוכי נאלצו להתמודד מדי יום".

 

המורה טענה כי לא היה זה המקרה הראשון בו מורה נאלץ לנעול את דלת הכיתה מפני תקריות אלימות כנגד תלמידים ומורים. במסגרת התביעה, המורה טענה כי הנתבעים לא השכילו להתמודד כראוי עם תופעות האלימות בתיכון ובכך הם התרשלו כלפיה באי יצירת סביבת עבודה בטוחה. התובעת פירטה את הנזקים אשר נגרמו לה כתוצאה מהאירוע ודרשה פיצוי בגינם.

 

האם הנפץ היה "מעשה קונדס"?

 

הנתבעים טענו כי דין התביעה להידחות מכל וכל. לטענתם, לא נפל פגם בהתנהלותם בבית הספר והם פעלו ללא ליאות למיגור תופעות אלימות בשטח המוסד החינוכי. נטען כי במשך כל השנה ננקטו אמצעים סבירים בהחלט לשם מניעת אלימות ופגיעה בנכנסים בשערי בית הספר. כמו כן, הנתבעים טענו כי היה מקום ליחס למורה אשם תורם וזאת בשל העובדה שהיא בחרה לנעול את הכיתה מפני התלמיד. מנהל בית הספר טען במהלך עדותו בבית המשפט כי לא היה ידוע לו אודות מורים הנועלים את כיתותיהם מפני אלימות תלמידים. למעשה, הנתבעים ביקשו לראות את אירוע הנפץ כ"מעשה קונדס", הא ותו לא.

 

בית המשפט: אלימות הינה סביבת עבודה לא בטוחה

 

בית המשפט קבע כי דין התביעה להתקבל. השופטת, יעל הניג, מצאה את גרסת ההגנה "מקוממת" בלשון המעטה. בפסק הדין הודגש כי הייתה מוטלת על הנתבעים האחריות הבלעדית לדאוג לביטחונה של המורה, כמו גם לביטחונם של התלמידים הקטינים השוהים בבית הספר מדי יום. השופטת הדגישה כי מציאות בה מורים נאלצים לנעול את דלתות כיתותיהם מפני אלימות תלמידים הינה מציאות בלתי נסבלת בכל קנה מידה.

 

נקבע כי עלה בידה של התובעת להוכיח את אווירת האלימות הקשה השורה על מוסד הלימודים. למעשה, התובעת הוכיחה בבית המשפט כי היא הייתה קורבן של סביבת עבודה לא בטוחה, ועל כן היה מקום לייחס רשלנות מבחינת המקרה לפתחם של המעסיקים (הנתבעים). בסופו של היום, בית המשפט פסק לטובתה של המורה פיצויים בסך 400,000 שקלים.


עודכן ב: 20/01/2013