תמ"א 38 הינו תוכנית מתאר ארצית אשר מטרתה הינה לחזק מבנים מפני רעידות אדמה. על מנת לעודד בעלי נכסים בישראל לעבור שיפוץ במסגרת תמ"א 38, התוכנית מקנה שורה של הטבות לדיירים והקבלנים כגון הרחבות שונות, בניית קומות נוספות על גג הבניין, הוספת חניות, הוספת מעלית וכדומה. עם זאת, הזכויות משתנות מעירייה לעירייה וכך גם הפופולאריות של התוכנית במקומות שונים בארץ. להלן מספר נתונים בנוגע לתמ"א 38 בערים חולון ובת ים.
חולון
מאז כניסתה של תמ"א 38 לשוק הנדל"ן בישראל, בשנת 2005, כמעט ולא הייתה בחולון כל התעניינות בתוכנית החדשנית. עם זאת, מומחים בתחום מצביעים על התעוררות מסוימת בחודשים האחרונים. עד היום, הוגשו בחולון 15 בקשות לתמ"א 38. שמונה מהבקשות נמצאות בבדיקה, שלוש מהן אושרו והבנייה בבניין אחד כבר הסתיימה.
יש לכם שאלה?
עיריית חולון איננה מעניקה, נכון להיום, זכויות או הטבות בנייה נוספות בגין תמ"א 38, מעבר להטבות אשר ניתנות במסגרת התוכנית הארצית (דהיינו, על הגג ניתן לבנות קומה אחת בלבד, וניתן להרחיב דירות ב-25 מ"ר בלבד). בשל העדר תמריצים נוספים, יזמים וקבלנים אינם פועלים במרץ לבנות במסגרת תמ"א 38 בעיר, ככל הנראה בשל שיקולים כלכליים. ייתכן ובעיירית חולון מצפים לתיקון 3 לתמ"א אשר במסגרתו תתאפשר הוספת שתי קומות לבניינים אשר יעברו את החיזוק.
בת ים
מבחינת שכנתה המערבית של חולון, המצב מעט מעודד יותר. 22 בקשות להיתרים הוגשו בבת ים מאז שנת 2005. מתוך הבקשות הנ"ל, 15 בקשות אושרו, 5 נוספות עומדות בפני אישור, ושני בניינים כבר שופצו וחוזקו. בניגוד לשכנתה, עיריית בת ים מעודדת את ביצוע תמ"א 38 ובמסגרת זו מונה אדריכל אשר תפקידו לפקח על פרויקטים בעיר.
כמו כן, העירייה יזמה תוכנית אשר תאפשר להוסיף באזורים מסוימים שתי קומות (לדוגמא, במרכז העיר) ובכך יצרה עידוד נוסף למשקיעים ובעלי נכסים. ליד הים בבת ים מותר להוסיף כיום קומה נוספת אחת, ובמקומות הסמוכים לאיילון העירייה מאפשרת הוספתן של שלוש קומות. בנוסף, העירייה מאפשרת גם ניוד זכויות מהקומות העליונות לקומות התחתונות. דהיינו, ניתן לקבל זכויות על הגג במקום לבנות בקומת העמודים. בבניינים בהם קיימת מצוקת חנייה, אם בדירות החדשות ואם בדירות הישנות, עיריית בת ים מאפשרת הקמה של מתקני חנייה או כופר חנייה.