למרות המחאה הציבורית הרחבה, והתנגדותם הנחרצת של מובלי מחאת האוהלים, עבר הבוקר בכנסת, בקריאה שנייה ושלישית, חוק הווד"לים. החוק, אשר עבר ברוב של 57 ח"כים אל מול 45 מתנגדים, אמור להקל באופן משמעותי על הבירוקרטיה בענף הנדל"ן ולהביא לקיצור של ממש בהליכי הבנייה. לדידו של אריאל אטיאס (ש"ס), שר הבינוי השיכון, החוק יקצר את הליכי הבנייה לשנה וחצי במקום חמש שנים כיום.

 

יש לכם שאלה?

פורום פינוי בינוי

פורום מושבים וקיבוצים

פורום מיסוי מקרקעין

פורום תמ"א 38

פורום רכישת דירה מכירת דירה

 

המפגינים ביקשו מהכנסת להכניס בחוק הווד"לים גם התייחסות לדיור הציבורי. בתגובה, אמר שר השיכון כי העיסוק בדיור הציבורי ייעשה בנפרד מהחוק. לטענתו, הרשות הציבורית תוכל להקים דיור בר השגה ודיור ציבורי על ידי התניית מכרזים מטעמה. ראש הממשלה הביע סיפוק רב מקבלת ההחלטה בכנסת. "אנו מסיימים עבודה מאומצת של שנתיים וכעת נסיר את הפלומבות על שני הברזים אשר חוסמים כיום את שוק הדירות", אמר נתניהו, "הדבר הראשון הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל אשר תהפוך אותו מגוף לא בריא לגוף הרבה יותר יעיל. הדבר השני הינו סלילתו של כביש עוקף ביורוקרטיה בתכנון הדירות, הוד"לים, מה שנקרא המסלול הירוק".

 

במהלך ההצבעה על החוק, וקודם לכן, הפגינו כ-150 מפגינים מחוץ למשכן הכנסת. המפגינים ניסו לשכנע את חברי הכנסת לדחות את ההצבעה ואו להתנגד לחוק בטרם הוא כולל פירוט לגבי דיור ציבורי ודיור בר השגה (באופן קונקרטי. יצוין כי החוק כולל התייחסות לדיור בר השגה אך באופן כללי). מספר מפגינים חסמו את הכניסה למשכן ופונו על ידי המשטרה. חלק מהמוחים ישבו ביציע הקהל במליאה ושלושה מהם פונו מהמקום לאחר שהביעו מחאתם על ידי הצלבת ידייהם. חברי הכנסת ממפלגת קדימה, הגדולה שבסיעות האופוזיציה, הצליבו ידיים אף הם, כאות הזדהות עם המוחים.

 

50,000 יחידות דיור בתוך שנה וחצי

 

ראש הממשלה הציג כבר במרץ השנה את הצעת החוק להאצת הבניה במסגרת תוכנית חירום אשר מטרתה הייתה לבלום את מחירי הדירות על ידי בנייה יעילה תוך עקיפת הליכים בירוקרטיים. על פי התוכנית, 50,000 יחידות דיור אמורות להיות מוקמות בתוך שנה וחצי ואישורן יהיה במסגרת וד"לים, ועדות דיור לאומיות. ועדות אלו יתפקדו בתור ועדות משנה של ועדות התכנון המחוזיות ועיסוקן ייגע רק בתוכניות מגורים ובניה.

 

התוכניות אשר יונחו לפתחן של הווד"לים לא ימתינו בתור ביחד עם תוכניות אחרות לבניית תשתיות ומסחר. ראש הממשלה אמר לא פעם כי הוא סבור שאחד הגורמים המשמעותיים ביותר לעליית מחירי הנדל"ן בישראל הוא היעדר היצע ובמקביל – עודף ביקוש. לטענתו, מדובר בתוכנית המהווה מענה טוב למצוקת הדיור והיא עשויה לפרוץ את מעגל ההתייקרות אליו נקלע המשק בשנים האחרונות.

 

על פי המתווה של בניית יחידות מגורים עם העלייה מברית המועצות

 

על פי תוכניתו של נתניהו, הוועדות החדשות יוכלו לאשר תוכניות בניה למגורים בתוך מספר שבועות, וזאת בניגוד להליך הרגיל האורך כיום מספר שנים. בנוסף לרפורמה זו, מנסה נתניהו להפעיל רפורמה גם במנהל מקרקעי ישראל המחזיק בכ-93% מקרקעות המדינה. לטענתו, המנהל איננו גוף בריא והוא משווע לרפורמה. בהצעת החוק הפנה נתניהו לתוכנית בעלת אופי דומה אשר הופעלה בהצלחה לפני כ-20 שנה, עם העלייה הגדולה של יהודים מברית המועצות לאחר נפילת מסך הברזל. לדבריו, התוכנית החדשה מבוססת על קודמתה, עם השינויים המתחייבים בעקבות לקחי העבר.

 

שר הפנים, אלי ישי, ושר השיכון, אריאל אטיאס, הצטרפו לנתניהו ואמרו כי הווד"לים לא ייעסקו בכל תוכנית בנייה אלא בתוכניות אשר יוכרו כתוכניות להאצת בנייה המסומנות בסימון מיוחד. כמו כן, נקבע כי במידה ותוכנית מסוימת תצא מהרשימה, תיכנס מיד תוכנית אחרת במקומה. רשימת התוכניות, נקבע, תהיה על בסיס קריטריונים אשר ייקבעו על ידי מנהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון. השרים אטיאס וישי ציינו כי יהיה ניתן להגיש ערעורים על אישורים אשר יינתנו בווד"לים וההליכים יהיו חוקיים אך מהירים ויעילים.


ביקורת


כאמור, חוק הווד"לים סופג לא מעט ביקורת בימים האחרונים, ולא רק מצידם של מארגני מחאת האוהלים. יש הסבורים כי החוק אינו מספיק על מנת לענות על מצוקת הדיור וזאת משום שהנושא הנוגע לרישוי והיתרי בנייה חסר בו. לטענת גורמים בענף הנדל"ן, לולא התייחסות לרישוי והיתרים, אשר לעיתים השגתם אורכת זמן רב, לא יהיה ניתן לראות התקדמות של ממש במצוקת הנדל"ן. 

 

קבלנים טוענים כי השגת אישורים והיתרים לבנייה למגורים באזור המרכז (ובעיקר בתל אביב) הינם מתישים ונמשכים על פי רוב בין שנה וחצי לשנתיים. לטענתם, החוק איננו אפקטיבי לולא קיצור הליכי הרישוי. כמו כן, ישנן טענות כי החוק נוגע אך ורק לקרקעות בבעלות מינהל מקרקעי ישראל, ואין בו התייחסות לקרקעות פרטיות (אשר רבות מהן נמצאות במרכז הארץ). יצוין כי קרקעות פרטיות רבות בישראל מוכנות לבנייה אך תקועות בשלבים שונים בהליכי התכנון והבנייה.


ביקורת רבה מופנית לכך שהחוק איננו מתייחס לפרויקטים של פינוי בינוי או בנייה על קרקעות פרטיות. דהיינו, יש הטוענים כי החוק מעדיף בנייה על קרקעות מדינה ולא על קרקעות פרטיות. בנוגע לפינוי בינוי, למרות שבמקור הייתה כוונה לכלול במסגרת החוק פרויקטים כאלה, בסופו של דבר הם נעדרים ממנו. פינוי בינוי הינם פרויקטים אשר יכולים באופן משמעותי לסייע בפעולות נגד מצוקת הדיור ולהגדיל את מספר יחידות הדיור.


אל הביקורת הצטרף גם ח"כ דב חנין (חד"ש). חנין אמר היום כי חוק הווד"לים איננו מעניק פיתרון אמיתי למצוקת הדיור והוא למעשה "הורס את מנגנוני התכנון של המדינה". לטענתו, החוק כופה החלטות תכנוניות גדולות בהעדר "הגנות סביבתיות וחברתיות".

 

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה) מתחה אף היא ביקורת על החוק וזאת בשל קיומן של תוכניות רבות התקועות בוועדות השונות. לטענתה, במקום להעביר את חוק הווד"לים, אשר "יביא להפרטת נכסי מדינה", היה נכון לאשר את בנייתם של תוכניות בנייה רבות הממתינות לאישור בשלבים שונים. "יש 160 אלף דירות מתוכננות ומאושרות שאפשר להתחיל לבנות אותן עכשיו. למה אנחנו צריכים לחלק קרקעות לא מתוכננות ולא מאושרות? למה לא לנצל את התוכניות הקיימות? מה זה מצג השווא הזה כאילו אין מספיק קרקעות ורק צריך לחלק אותן מהר במכירת חיסול?", אמרה יחימוביץ' מעל דוכן הכנסת.