האם יש להחמיר בעונשים בגין עבירות תעבורה?
מכתבה הנוגע ללב של יעל גרינשפן, במסגרתו נמתחה ביקורת חריפה על העונש הקל, לטענתה, שקיבל נהג שיכור לאחר שפגע באחותה (והותיר אותה במצב בריאותי קשה ביותר), עשה הדים של ממש בתקשורת הישראלית. המודעות הציבורית בנוגע לתאונת הדרכים הרבות, והמחאה ההולכת וגוברת כנגד עונשים "קלים", לכאורה, אשר נגזרים על הנהגים, הגיעה הבוקר עד לכנסת.
יש לך שאלה?
פורום המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
במהלך דיון בוועדת החוקה של הכנסת, בנוגע להחמרת העונשים לנהגים, הציג ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) נתונים מדאיגים בעניין זה. הנתונים, אשר מבוססים על מכון המחקר והמידע של הכנסת, קובעים לדוגמא כי מדי שנה מעורבים בישראל כ-700 נהגים בתאונות "פגע וברח", והעונש הממוצע אשר מוטל עליהם בבתי המשפט עומד על כ-30 חודשים בלבד.
עורכת הדין הדס פורר-גפני, מפרקליטות מחוז תל אביב, טענה כי ארבעה מכל חמישה נהגים המעורבים בתאונות אלו מסגירים עצמם למשטרה בתוך זמן קצר.
ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), יו"ר הוועדה, הזכיר לנוכחים כי לא מדובר רק בעונשים קלים לנהגים לאחר "פגע וברח". ח"כ רותם ציין כי העונש אשר נגזר על הנהג אשר דרס את אחותה של גרינשפן, שלא עזב את מקום האירוע, עמד על 1,000 שקלים קנס, שלילה, עבודות שירות ומאסר על תנאי. רותם אף התייחס לביקורת של המשפחה בדבר הסדר הטיעון המקל, והטענות בדבר אי מעורבותם בהחלטת המשטרה. לטענתו, יהיה זה נכון לשקול הכנסת עבירות תעבורה קשות במסגרת החוק לנפגעי העבירה. "במקרים בהם מושג הסדר טיעון בין המדינה לבין נאשם, ייתכן ויש להודיע על כך למשפחה", אמר ח"כ רותם, "הדעת אינה מקבלת את העובדה כי עסקאות כגון אלה יתגלו למשפחות רק בדיעבד, ולעיתים דרך אמצעי התקשורת".
עונשים בתעבורה, מהם?
עבירות תעבורה בכבישי ישראל נעשות, לצערנו הרב, מדי יום ביומו. פעמים רבות עבירות אלו כלל אינן מדווחות והמשטרה איננה מצליחה לאכוף אותן. נהגים אשר מואשמים בביצוע עבירת תעבורה, תוהים פעמים רבות מהו העונש הצפוי להם. כאשר מדובר בעבירות קנס, העונש בגינן הינו בדרך כלל קבוע. עם זאת, במקרים בהם הנאשם עומד בפני בית המשפט (מיוזמתו או בגין חובת העמדתו לדין), החוק קובע עונשי מינימום או מקסימום בלבד, ושיקול דעת נרחב יש לשופט בגזירת העונש.
העונשים אשר ניתן לגזור על נהגים הינם שונים. למעט בעבירות קנס, גזר הדין בגין עבירות תעבורה יכול להיות בדרך של שילוב מספר רכיבי ענישה. העונשים אשר ניתן לגזור על נאשם אשר מורשע בביצוע עבירות תעבורה הן – קנס, פסילת רישיון נהיגה, פסילת רישיון נהיגה על תנאי, מאסר בפועל, מאסר בפועל בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי, עבודות לתועלת הציבור, והתחייבות כספית להימנע מביצוע עבירת תעבורה.
קנסות
קנסות בגין עבירות תעבורה יכולים להיות מוטלים על נהג במסגרת דו"ח משוטר. במקרה זה, נהג אשר ישלם את הדו"ח יראו אותו כנהג שהודה בביצוע העבירה ושילם את חובו. קנסות תעבורה מוטלים לעיתים על נהג גם במסגרת גזר דין בבית המשפט לתעבורה.
פסילת רישיון נהיגה ופסילת רישיון על תנאי
יש להפריד בין פסילה מנהלית, אשר אותן מוסמך להטיל – בנסיבות מסוימות – שוטר, לבין פסילה המוטלת על הנהג במסגרת גזר דין בבית המשפט. תכליתה של פסילת רישיון הנהיגה הינה עונשית ומרבית העבירות אשר אינן מסוג ברירת משפט כוללות גם עונש פסילה. כאשר מדובר במקרים חמורים במיוחד, לדוגמא – נהג מורשע בגרימת תאונת דרכים קטלנית או הריגה, ייתכן ורישיון הנהיגה של הנהג ייפסל לצמיתות. בנוגע לגרימת מוות ברשלנות, החוק קובע עונש פסילה מינימאלי של שלוש שנים. עם זאת, בתי המשפט נוטים במקרים אלו לגזור פסילות ארוכות יותר.
סעיף 36 לפקודת התעבורה נוסח חדש התשכ"א-1961, קובע כי בית המשפט מוסמך גם לגזור על נהג עונש פסילה על תנאי. בעבירות בהם המחוקק קבע עונש מינימום. עם זאת, בית המשפט אינו יכול להמיר תקופה זו בפסילה על תנאי. פסילה על תנאי תיפסק בדרך כלל גם במקרים בהם מוטלת פסילה בפועל. לדוגמא, פסילה בפועל למשך שנתיים, ועוד פסילה על תנאי למשך שנתיים לתקופה של שלוש שנים ממועד תום הפסילה.
מאסר
סעיף 62(א) לפקודת התעבורה הוא הסעיף אשר מתייחס למאסר בפועל בגין עבירות תעבורה. מיותר לציין כי עונש מאסר הוא העונש החמור ביותר שניתן להטיל על נהג בגזר דין בבית המשפט לתעבורה. עונש מאסר בפועל מוטל אפוא בעיקר לאחר תאונות דרכים קטלניות המשלבות עבירות תעבורה כגון נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון, נהיגה במהירות מופרזת וכדומה. נהגים יכולים להיות מורשעים גם בהריגה כאשר מדובר בתאונה קטלנית והדבר אפשרי בשל השינוי ביסוד הנפשי. מבחינת מאסר על תנאי, בדרך כלל עונש זה לא יוטל על נהגים, חרף העובדה שהדבר אפשרי.
עבודות שירות
נהג אשר מוטל עליו עונש מאסר בפועל של עד שישה חודשים, רשאי לבקש את המרת העונש בעבודות שירות לציבור. בית המשפט יקבל בקשה זו בהתאם לכך שהממונה על עבודות השירות יודיע על המקום המיוחד לביצוען ועל כך שחוות דעת מטעמו תומכת בהמרה. נהג אשר בקשתו להמיר את העונש בעבודות שירות סורבה, רשאי לערער על גזר הדין.
עבודות לתועלת הציבור
בניגוד לעבודות שירות לציבור, אשר מהוות דרך לנשיאת עונש מאסר בפועל, עבודות לתועלת הציבור מהוות למעשה רכיב ענישה עצמאי. עבודות לתועלת הציבור מוטלות על נהג בנוסף או במקום לעונש אחר, וזאת כל אימת שלא נגזר על הנאשם מאסר בפועל.
קבלו ייעוץ משפטי
כאמור, לבית המשפט שיקול רחב ביותר בבואו להחליט בדבר הרשעת נהג בעבירות תעבורה וגזירת דינו. כתולדה כך. ייצוג משפטי נכון, כבר מהשלבים הראשונים שלאחר ביצוע העבירה, יכול להיות בעל משמעות גדולה עבור הנהג ובני משפחתו.
בתי המשפט לתעבורה מתייחסים, בבואם לגזור את עונשו של נאשם, לשיקולים רבים כגון עברו התעבורתי של הנהג, מצבו המשפחתי, תלות בני משפחתו בו, השימוש שנעשה ברישיון הנהיגה ועוד. אי לכך, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום זה, וזאת בכדי להביא להפחתת העונש ככל הניתן, ולעיתים אף להביא לזיכוי הנאשם.
עודכן ב: 16/03/2011