כארבעה מיליון ישראלים רשומים לפייסבוק, מעל 50% מהם נכנסים לאתר כמה פעמים ביום. מה שהופך את הרשת החברתית לאתר המוביל בישראל, בפער ניכר מהאחרים. מתוקף היותה רשת חברתית, המידע שאנו מעלים בה משפיע על מציאות חיינו, לא תמיד לטובה. אמנם כל אחד מאיתנו מכיר זוג שהכיר דרך סטטוס בפייסבוק, אך לפרסומים ברשת החברתית עלול להיות גם מחיר כבד של פיטורין. האם זה חוקי לפטר עקב סטטוס בפייסבוק? האם מותר למעסיק לעקוב אחרי עובדיו דרך הרשת החברתית? תשובות לשאלות אלה ועוד, במאמר הבא.
יש לכם שאלה?
פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
האם מותר למעסיק לפטר או לנקוט צעדים משמעתיים עקב התנהלות העובד בפייסבוק?
התשובה איננה חד משמעית. להתבטאות בפייסבוק, כמו לכל התבטאות אחרת בכתב או בעל פה עשויות להיות השלכות. אם ההתבטאות פוגעת במישרין במוניטין העסק ובשמו הטוב ללא סיבה מוצדקת או באם היא כוללת השמצות וניבולי פה נגד המעסיק אזי היא עלולה להוות סיבה מוצדקת לפיטורין. ואולם, במקרים של ביקורת לגיטימית על מקום העבודה ועל תנאי ההעסקה אינם מהווים עילה מוצדקת לפיטורין וסביר שבית הדין יפסוק לטובת העובד. כפי שקרה בהתארגנות של עובדי פלאפון, שבית המשפט הורה לחברת הסלולר שלא לנקוט צעדים ולא לפגוע במאמציהם להתארגן לועד באמצעות דף מיוחד שהם פתחו בפייסבוק.
האם מותר למעסיק לעקוב אחריי ברשת החברתית ולהעיד על תפקודי בעבודה?
באם המידע שאתה מעלה לרשת החברתית הוגדר כ"ציבורי", כלומר כל אחד יכול לראות אותו, או שאישרת מהבוס את בקשת החברות ,הרי שיש בכך הסכמה מצידך למעקב. במקרה כזה, יש למעביד הזכות לנקוט בהליגים משמעתיים נגדך באם הסיבה מוצדקת לדוגמא: הודעת שאתה חולה אך העלית תמונות מבילוי בחוף הים. המעביד יכול לטעון כי שיקרת ויש לו הזכות לנקוט נגדך בהליכים משמעתיים. ואולם, לא כך הדבר כאשר המעסיק דולה את המידע באמצעות צד ג' (חבר משותף שראה וסיפר לו וכו'), במקרה כזה אסור למעסיק להשתמש במידע. פסק דין שהסדיר את השימוש בדואר אלקטרוני, בה המעסיק השתמש במידע כנגד העובד ללא ידיעתו, קבע כי העובד לא הביע את הסכמתו ולכן פעולת המעסיק לא הייתה חוקית.
האם למעסיק פוטנציאלי יש זכות להשתמש במידע שאסף עלי ברשת החברתית?
התשובה תלוי בהגבלת הפרסומים שלך. באם הפרסומים שלך פתוחים לכל אז המעסיק יכול להשתמש במידע זה. אם המידע מוגבל לאנשים מסויימים והוא השיג אותו דרך גורם שלישי, אז למעסיק אין זכות לעשות שימוש במידע.
לסיכום, ראינו שאף על פי שפייסבוק יכול לשמש כרטיס ביקור מצוין, עלינו לברור את האנשים אותם אנו משתפים בהגיגינו הציבוריים. שכן לפרסומים מסויימים עשויות להיות השלכות בהן איננו מעוניינים. יש לבחור בחוכמה את הפרסומים שאנו מעלים ונראים לעיני כל, ועל כן יש להשתדל שהם יהיו חיוביים ככל האפשר.