פרשת השחיתות במערך הניקיון של רכבת ישראל הביאה כעת לפיטוריהם של שישה עובדים. בעקבות תוצאותיהם של מספר דו"חות פנימיים יזומים, שהצביעו על שחיתות במערך הניקיון, הנהלת הרכבת זימנה תשעה עובדים לוועדת משמעת. כנגד העובדים ננקטו צעדים משמעתיים ושישה מהם פוטרו בהחלטת הוועדה.

 

יש לכם שאלה?

פורום פיצויי פיטורין
פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


מדובר בפרשה אשר החלה כאשר מנכ"ל הרכבת החדש הורה לחקור חשדות בנוגע לשחיתות במערך הניקיון. יודגש כי רכבת ישראל מוציאה כספים משמעותיים על מערך התברואה, והיא מקבלת שירותים מחברת קבלן פרטית המפוקחת על ידי עובדים מטעם הרכבת. דו"ח הביקורת של החקירה המדוברת העלה ממצאים ברורים בנוגע לבקרה לקויה. כמו כן, הדו"חות מצאו כי שולמו לחברת הניקיון כספים עודפים ומשימות ניקיון שדווחו כמבוצעות, לא נעשו בפועל.


הרכבת: מדובר בעבירות פליליות


הבדיקה המקיפה התקיימה בסוף שנת 2012. רכבת ישראל ערכה סיורים יזומים במתמחי הניקיון ובדקה לעומק את התנהלותם של עובדי התברואה. הבדיקה החלה בעבודתו של מנהל מערך התברואה וירדה עד לאחרון המפקחים. כאמור, ממצאיה היו מדאיגים. הוכח לכאורה כי העובדים במערך התברואה כלל לא ביצעו את הפיקוח על עבודות הניקיון כראוי.


כמו כן, הרכבת העלתה חשדות של ממש בנוגע להפרות משמעת חמורות מצידם כתשעה עובדים. נטען כי מדובר בהפרות משמעת אשר באו לידי ביטוי בשימוש לרעה בתפקיד, מעילה באמון וגרימת נזק לרכבת. בעקבות החשדות המדוברים, תשעה מהעובדים זומנו לוועדת משמעת. בסוף ההליך המשמעתי, פוטרו שישה עובדים. כמו כן, בהנהלת הרכבת טוענים כי מדובר גם בעבירות פליליות אשר ייתכן ויובילו להליכים נוספים.


תוצאות בדיקת הרכבת העלו כי מעבר להעדר פיקוח רציני וראוי על עבודות הניקיון בקרונות, התגלו גם מעשי מרמה של ממש. לדוגמא, אישורים כוזבים על עבודות ניקיון, דיווחים כוזבים בנוגע לביצוע משימות שונות, דיווח על רכבות אשר כלל לא נכחו במתחם הניקיון, סוגי ניקיון אשר לא בוצעו כנדרש (לדוגמא, ניקוי קרונות חיצוני) ועוד. ברכבת מעריכים כי מדובר במעילה בכספי המעביד בשיעור של מיליוני שקלים. יודגש כי רכבת ישראל מקציבה כ-18 מיליון שקלים למערך התברואה מדי שנה.


גורמים ברכבת סבורים כי פרשת המעילה לא הייתה יכולה להתקיים לולא תשעת עובדי מערך התברואה היו מודעים לכך. נטען כי היות והרכבת הינה האחראית הבלעדית למעקב אחר חברת הניקיון החיצונית, רשלנות בפיקוח עלתה בהחלט כדי פגיעה בכספי החברה.