בית המשפט השלום בתל אביב קבע כי אמן הילדים "יובל המבולבל" יקבל פיצויים בסך 200,000 שקלים בגין פרסום תמונתו על שלטי חוצות ללא אישורו ו/או ידיעתו. הפרשה החלה כאשר חברת הפקות הזמינה את "יובל המבולבל" להופעה מיוחדת בראשון לציון לכבוד חג הפסח. לפתע, האמן גילה כי תמונתו התפרסמה על שלטי חוצות אשר הודיעו על קיומו של המופע ואשר פרסמו בקבוקי תינוקות במסגרת קידום המכירות של האירוע.
יש לכם שאלה?
פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות
פורום קניין רוחני
התובע טען כי פרסום תמונתו במקרה דנן נעשה שלא כדין ומבלי לקבל את רשותו. אי לכך, הוא הגיש ביחד עם האמרגנית המייצגת אותו תביעה לפיצויים על סך מיליון שקלים. בכתב התביעה נטען כי פרסום התמונה עלה כדי פגיעה בפרטיות והוצאת לשון הרע. התביעה הוגשה כנגד החברה המשווקת את בקבוקי התינוקות וכנגד מפיקת המופע.
"יובל המבולבל": לא נתתי אישור לפרסם תמונתי
"יובל המבולבל" טען כי הוא לא נתן את אישורו להעביר את תמונתו לחברת השיווק של מוצרי התינוקות ולמרות שהוא דרש כי הפרסומים יוסרו, הם נותרו במקומם. לדבריו, לא רק שהפרסומים לא הוסרו, אלא שתמונתו הוצגה באופן מבזה ומרכז פניו נחתך בצורה מעליבה ומשפילה. כמו כן, התובע הוסיף כי כאשר הוא ביקש להסיר את שלטי החוצות, תגובת מנהלת הפרסום של חברת השיווק הייתה "אפשר לחשוב מיהו, הרי הוא בסך הכל מעוניין בכסף!". מפיקת האירוע טענה כי חברת שיווק בקבוקי התינוקות עשתה שימוש בתמונתו של "יובל המבולבל" ללא אישורה. לדבריה, כאשר הדבר נודע לה, היא את ביקשה את הפסקתו של הפרסום המדובר באופן מיידי.
החברה המפרסמת טענה כי היא תלתה את שלטי החוצות בתום לב והיא עשתה זאת בהשראתה של מפיקת האירוע. נטען כי מיד לאחר שהתובע פנה אליה היא פעלה לשם הסרת הפרסום. כמו כן, החברה הגישה הודעת צד ג' כנגד החברה אשר תלתה עבורה את השלטים. לטענתה, היה מקום לייחס רשלנות לחברת השלטים בגין אי הסרת המודעות במועד המוקדם ביותר. חברת השילוט טענה כי דין ההודעה כנגדה להידחות וזאת משום שכל מה שהתבקש ממנה היה להשמיט את פניו של "יובל המבולבל" ולא להסיר את השלטים. נטען כי המשימה הנ"ל בוצעה כנדרש ובהתאם ללוח הזמנים.
בית המשפט פוסק 200,000 שקלים פיצויים
בית המשפט בחן את המקרה וקבע כי דין התביעה להתקבל באופן חלקי. ראשית, נפסק כי פרסומן של התמונות על שלטי החוצות נעשה שלא כדין. כמו כן, נקבע כי חרף הבקשה המפורשת להסיר את השלטים, החברה המשווקת לא פעלה כנדרש. למעשה, החברה פעלה ביחד עם חברת השילוט למצוא "פיתרון" יצירתי באופן כזה שהודבקו על פניו של התובע מדבקות אחרות. לאחר מכן, השילוט לא הוסר ופניו של "יובל המבולבל" נחתכו מהשלט. למעשה, עד אשר השלט הוסר כליל חלפו לא פחות מחודשיים.
בית המשפט קבע כי אין ספק שהפרסום פגע בתובע ועל כן הוא היה זכאי לפיצוי בגינו. נקבע כי עצם גזירת הפנים והותרת "חור" במקומם הייתה אף היא מבזה ומשפילה. בפסק הדין נקבע כי כל ה"סאגה" הייתה יכולה להימנע אם חברת השיווק הייתה מבקשת את אישורו של האמן מבעוד מועד. יתרה מכך, דבריה של מנהלת חברת השיווק בתגובה לבקשה היו בעצמם פגיעה בתובע ועלו כדי לשון הרע.
בסופו של היום, נקבע כי חברת השיווק תפצה את התובע בסך של 50,000 שקלים בגין הפגיעה בשמו הטוב, וכן ב-150,000 שקלים בעבור מכירת כרטיסים דלה למופע המדובר. נקבע כי חברת השילוט תשפה את חברת השיווק בגין הסכומים הנ"ל בשל אי הסרת השלטים כנדרש.