הדין המוסלמי קובע כי במסגרת זכויותיה של אישה כלפי בעלה נמצאים גם מזונות האישה. בדומה לדין העברי, מדובר אפוא בחובה אשר הינה פועל יוצא של קשר הנישואין בין הגבר לאישה, וזאת כאשר עסקינן ב"עקד סחיח" (חוזה נישואין תקף אשר נערך לפי הדין השרעי).

 

חובת תשלום מזונות האישה המוסלמית תלויה בכך שהאחרונה מקיימת כלפי בעלה את חובת ה"אלאחתבאס" (חובת האישה להקדיש את עצמה לבעלה להיות עימו). בדומה למשפט העברי, גם בדין המוסלמי קיים חריג לכלל זה. במסגרת חריג זה, האישה איננה מאבדת זכותה למזונותיה כאשר חובת ה"אלאחתבאס" מופרת בשל נסיבות מוצדקות. במקרים אלו, נטל ההוכחה הוא על האישה ועליה להוכיח כי הסיבות לאי קיום ה"אלאחתבאס" לא נעוצות בה אלא בבעלה.


שיעור מזונות אישה מוסלמית נקבע, בין השאר, על פי מצבו הכלכלי של הבעל. כאשר מדובר בבעל אמיד, יחויב הוא במזונות "יסאר" (בשפע). בעל עני, לעומת זאת, יחויב במזונות "עסאר" (בדוחק) בלבד. כמו כן, על הבעל מונחת חובה לזון את אשתו במזונות מינימאליים ("כפאייה") אשר אמורים לסייע לה להשיג צרכיה ההכרחיים. מזונות אלו הינן חובה אבסולוטית המונחת על כתפיו של הבעל המוסלמי כלפי אשתו.


דוגמא לפסק דין


בפסק דין אשר ניתן בבית המשפט לענייני משפחה, נפסק כי אישה מוסלמית אשר עזבה את ביתה תהיה זכאית למזונות אישה למרות שהיא איננה "עומדת עם בעלה ומקדישה עצמה אליו". דהיינו, חרף העובדה שהיא איננה מקיימת את חובת ה"אלאחתבאס". מדובר במקרה בו האישה הוכיחה כי הבעל נהג כלפיה באלימות כאשר היא נמצאת בהריון בחודש השני. אלימות זו באה לידי ביטוי במעשים פיסיים ובאלימות מילולית.

 

הבעל לא הפסיק לדרוש מהאישה לעזוב את הבית המשותף ולגור אצל הוריה. האישה תיארה שורה של מקרים חמורים כגון מניעת כניסה מהבית, הרחקתה לבית הוריה ללא בגדים וציוד (בהריון ועם בתה הקטינה בת השנה) וכדומה. כמו כן, יצוין כי האישה אף הגישה כנגד הבעל תלונה במשטרה וניתן לה צו הרחקה כנגדו. בית המשפט קבע כי "מגוריה הנפרדים של התובעת מן הנתבע הם מריבה מוצדקת". אי לכך, היא אינה מפסידה את זכותה למזונות.

 

 

יש לכם שאלה?

פורום מזונות

 

פורום בית המשפט לענייני משפחה