על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך העשור הראשון של המאה ה-21 שיעור רוכבי האופנוע אשר נהרגו בתאונות דרכים עלה בהדרגה, והגיעו ל-10% בשנת 2008. מעורבות אופנועים בתאונות דרכים קטלניות גבוהה פי 2.5 מזו של כלי רכב פרטיים. כמו כן, הסיכוי של אופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית גבוה פי 7 מזה של רכב פרטי. על פי נתוני רישום הטראומה ב-17 בתי החולים הגדולים בארץ, שיעור הפצועים קשה במסך כל הנפגעים עומד על 22%.
הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית גבוה ביותר באופנועים כבדים, אופנועים בעלי נפח מנוע של 501 סמ"ק ומעלה. עם זאת, הסיכוי להיות מעורב בתאונות דרכים באופן כללי גבוה יותר דווקא באופנועים בעלי נפח מנוע בינוני (51-500 סמ"ק).
במקרים רבים, תאונות אופנוע (או קטנוע) מלוות בפציעות קשות, ומותירות את רוכב האופנוע עם פגיעות גוף קשות בהשוואה לתאונות דרכים בהן מעורבים כלי רכב עם ארבעה גלגלים או יותר. פעמים רבות, כתוצאה מפגיעות גוף אלו נדרש רוכב האופנוע לתקופת שיקום ממושכת. בין הפגיעות הנפוצות בעקבות תאונות אופנוע ניתן למנות פגיעות ראש, פגיעות עמוד שדרה, שברים בידיים, ברגליים, באגן, בצלעות וכו', כוויות ושפשופים בעור וכן פוסט טראומה.
על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, להבדיל מעבירות פליליות-תעבורתיות של אי-ציות לתמרורים, נהיגה בשכרות וכדומה, אין משמעות לשאלת האשם בתאונה. לכן, כל נהג או נוסע שנפגע בתאונת אופנוע זכאי לתבוע את חברת הביטוח בגין פגיעותיו, גם אם הוא האשם בתאונה. כמובן, כדי שרוכב האופנוע יהיה זכאי לפיצוי, הוא צריך לדאוג לביטוח. במידה ורוכב האופנוע נפגע בתאונת דרכים מבלי שהיה בידו ביטוח חובה תקף, הוא עלול להיוותר ללא גוף שיכסה את הוצאותיו ויפצה אותו על נזקיו.
באשר לנהג נוסף על האופנוע, חשוב לדעת כי פוליסות רבות נוקבות בשמו של נהג מבוטח אחד, לרוב בעל האופנוע, ורק הוא מכוסה על פי הפוליסה הזו. במקרה כזה, במידה והנהג הנוסף נפגע במהלך תאונת דרכים, חברת הביטוח לא תפצה אותו על נזקיו. הדבר נכון גם לגבי נוסע נוסף על נהג אופנוע בעת תאונת הדרכים, למעט במקרה בו לא ידע הנוסע, כי לא קיים ביטוח.
פיצויים בגין נזקים עקב תאונות אופנוע
- נזקי גוף – הפיצוי עבור נזקי גוף שנגרמו לנהג או לנוסעים בכלי הרכב משולם על ידי חברות ביטוח החובה. אם בתאונה נפגע הולך רגל או אדם אחר שלא נסע בכלי הרכב, חברות הביטוח של הרכבים שהיו מעורבים בתאונה הן שיפצו אותו.
- נזקי רכוש – הפיצוי על נזקי הרכוש משולם על ידי מי שאשם בתאונה. עם זאת, לרוב נהגים מבוטחים גם לנזקי רכוש (ביטוח צד ג'). במקרה של ביטוח צד ג', במידה והתאונה לא נגרמה בכוונה, חברת הביטוח של הגורם האשם תפצה אותו, או תשלם ישירות לניזוק. לעיתים גם לאדם הנפגע יש ביטוח תאונות, ובמקרה זה, הוא יכול לדרוש את הפיצוי מחברת הביטוח שלו, וזו תקבל פיצוי מהאשם בתאונה או מחברת הביטוח שלו.
- ראשי נזק ממוניים - הוצאות בעבר ובהווה כגון הוצאות רפואיות, דמי נסיעה, צד ג', הפסדי השתכרות בעבר ובעתיד ועוד.
- ראשי נזק לא ממוניים - כאב וסבל, כמו פגיעות גופניות, אובדן הנאות החיים, קיצור תוחלת החיים ועוד.
פיצוי תכוף
במקרים של פציעה חמורה אשר כתוצאה ממנה רוכב האופנוע הנפגע אינו מסוגל לשוב לעבודתו למשך תקופה ממושכת ונזקק להוצאות לצורך ריפויו (כגון עזרים רפואיים, עזרה סיעודית וכיוצ"ב), עורך דין תאונות אופנוע יגיש בקשה לפיצוי תכוף. פיצוי תכוף הינו פיצוי מוקדם, המועבר לנפגע גם בטרם סיום המשפט, כך שהוא אינו נותר ללא פיצוי במהלך תקופת ההליכים המשפטיים. תשלום זה מהווה למעשה מעין מקדמה על חשבון הפיצויים המגיעים לו. כל סכום שיתקבל במסגרת הפיצוי התכוף יקוזז בסופו של דבר מסכום הפיצוי הסופי אשר יפסק לטובת הנפגע בסיום המשפט.
שכר טרחת עורך דין תאונות אופנוע
אחוז השכר משתנה בהתאם למקרים הבאים:
יעמוד על 11%.