נכתב על ידי: עורך דין פלילי - אברהם ג'אן


מחיקת רישום פלילי - תיקים סגורים | מחיקת רישום משטרתי "פנימי"

 

בשנת 2008 תוקן חוק המרשם הפלילי, תיקון שהביא לשינוי מהותי גם בכל הקשור לתיקים פלילים שנסגרו על ידי המשטרה, מה שמכונה "רישום משטרתי פנימי" וזאת להבדיל מרישום של תיקים פליליים שהסתיימו בהרשעה בבית המשפט.

 

ניהול המרשם הפלילי - מתבצע על-ידי "מדור מידע פלילי" במשטרת ישראל, המדור נמצא במטה הארצי בירושלים ולו הסמכות החוקית להורות על ביטול הרישום "הפנימי".

 

אלפים של אזרחים נחקרים מידי שנה - במשטרה, בחשד לביצוע עבירה פלילית ולבסוף התיק שלעיתים רבות הינו מינורי ולא משמעותי, נסגר ולא מוגש כתב אישום פלילי.

 

סגירת התיק הפלילי ואי הגשת כתב אישום, עדיין מותירים "כתם" ומידע אודות האירוע הפלילי לכאורה, אף שלבסוף הוחלט על סגירת התיק.

 

כידוע תיק שנסגר בעילת "חוסר אשמה" יביא באופן אוטומטי למחיקת הרישום וזאת ללא צורך בפנייה בבקשה למחיקת הרישום וזאת בשונה מתיקים פליליים שנסגרו בעילה של "חוסר ראיות" ו"חוסר עניין לציבור".

 

מתי נמחק הרישום הפלילי?

 

הבשורה המשמעותית ביותר בתיקון לחוק המרשם הפלילי - נוגעת לסמכות המשטרה להורות על "ביטול אוטומטי" של תיקים מסוג "עוון" בלבד וזאת בחלוף 7 שנים מיום האירוע ו- 5 שנים מיום האירוע כאשר מדובר ברישום לתיק פלילי שנפתח לקטין.

 

גם אם טרם חלפו 7 שנים, ניתן לפנות בבקשה לביטול הרישום. תנאי סף להגשת הבקשה היא חלוף 5 שנים מיום האירוע כאשר מדובר בבגיר ו- 3 שנים כאשר מדובר בקטין.

 

הגורם המוסמך במשטרה - בוחן את הבקשה על פי "אמות המידה" שנקבעו בחוק ובתקנות המרשם הפלילי, ושוקל בין היתר את:

חומרת העבירה, חומרת הפגיעה, חלוף הזמן, כמות הרישומים, היקף הפגיעה ברכוש, ביטולים של רישומים קודמים, נסיבותיו האישיות של המבקש, צורכי המשטרה בהמשך הרישום המשטרתי.

 

"ביטול אוטומטי" של תיק סגור אינו חל על תיקים שנסגרו בעבירות מסו פשע, ובמקרים אלו ניתן לפנות בחלוף תקופה של 7 שנים למדור מידע פלילי במשטרת ישראל - בבקשה לביטול הרישום.

 

לסיכום:

 

אדם שיש כנגדו רישום של תיק סגור בעבירה מסוג עוון, עומדות בפניות שתי אופציות:

 

1. להקדים ולפנות בבקשה לביטול/מחיקת הרישום וזאת בחלוף 5 שנים מיום הרישום.

 

2. להמתין 7 שנים מיום הרישום ולקוות שאכן הגורם המוסמך במשטרה יורה על ביטול הרישום.

 

בקשה לביטול הרישום ניתן להגיש באופן עצמאי - אך כאמור לאור חשיבות ומורכבות העניין, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי המצוי ברזי החוק והפרקטיקה בכל הקשור למחיקת רישום פלילי.

 

הערה: אין במידע זה משום ייעוץ משפטי או המלצה לפעול או לא לפעול בדרך האמורה וכל העושה זאת בלא לקבל ייעוץ משפטי פרטני, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו.