הרשות השופטת בישראל
הרשות השופטת בישראל
הרשות השופטת , היא אחת משלוש רשויות המדינה . שתי הרשויות האחרות הינן , הרשות המחוקקת קרי , הכנסת והרשות המבצעת , הלוא היא הממשלה . הרשות השופטת , היא מערכת עצמאית ואינה תלויה ברשויות האחרות : הכנסת והממשלה . תפקידה של הרשות השופטת , לפרש את החוקים והתקנות הקיימים ולדון בסכסוכים משפטיים שונים . מטרת הרשות השופטת היא לתת משפט צדק והיא עושה זאת באמצעות אכיפת שלטון החוק . עיקר כוחה של הרשות השופטת ניתן לה על ידי האוכלוסייה במדינת ישראל , הרואה בה רשות ללא פניות , החותרת לצדק ולאמת . עצמאותה של הרשות השופטת חשובה לשם האמון שנותן הציבור להכרעת השופטים , לאובייקטיביות , למקצועיות ולצדק שהיא משקפת . הרשות השופטת מכריעה הן ביישוב סכסוכים בין התושבים לבין רשויות השלטון והן בסכסוכים בין רשויות השלטון לבין עצמן . בסמכות הרשות השופטת לפסול חוקים לא ראויים שחוקקה הרשות המחוקקת או למנוע מדיניות בלתי חוקית של הרשות המבצעת . בכך , היא מהווה אמצעי ביקורת וריסון לשלטון ומבטיחה את חירויות האדם ואת השמירה על המשטר הדמוקרטי . המשפט , הינו בעל משמעויות רחבות המאופיין בדרך כלל בזיקה למונח "צדק" המשמש לו בסיס ומצפן ולכן , "בלעדי צדק אין משפט" . בכל הנסיבות האפשריות , יהיה "המשפט" מסגרת לכללי התנהגות מטעם נורמות וחיקוקים שונים אשר בתי המשפט המוסמכים נותנים להם תוקף . מקור המשפט במדינת ישראל , הוא בחוקי הכנסת וזאת , כפי שהם מתפרשים על ידי בתי המשפט . תחת הרשות השופטת , נמצאים בתי המשפט , אשר להם יש סמכות שפיטה כללית שהוענקה להם על ידי המדינה . מערכת המשפט בישראל , הרשות השופטת , מונחית על ידי שלטון החוק . החוק מנחה את השופט בעבודתו . העקרונות הנכללים בשלטון החוק הם : כל אדם חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו ולכן , חובת התביעה להוכיח את האשמה . כל אדם זכאי להגנה משפטית בבית משפט וקיימות לו זכות ערעור והזכות למשפט חוזר . אין הוראה מלבד הוראת החוק המנחה את השופטים . בנוסף לאלה , כולם שווים בפני החוק , זהו בעצם ההיבט הפורמאלי של שלטון החוק . על פי חוק יסוד השפיטה , "בענייני שפיטה אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה זולת מרותו של הדין" על כן , השופט כפוף רק להוראת החוק עצמו ואסור לשופט לשפוט במשפט שיש לו עניין בו . על כל אלה , יש לערוך את הדיון המשפטי בפומביות והכרעת הדין מתקבלת על פי הכרעת הרוב . לסיכומו של דבר , אציין את שתי הגישות למרות החוק . הגישה האחת , הינה הגישה הפורמליסטית , אשר מציגה את אכיפת החוק ככתבו וכלשונו . אם במקרה , אין חקיקה מפורשת , מחזירים את ההכרעה לכנסת שתחוקק חוק בעניין הנדון . הגישה השנייה , אשר מניף הדגל שלה הינו השופט (בדימוס) אהרון ברק , נשיא בית המשפט העליון , לשעבר , הינה הגישה האקטיביסטית , אשר תומכת במתן פרשנות לחוקים על פי הערכים הדמוקרטיים המקובלים בחברה בעת מתן פסק הדין .
*מתוך דברים שנאמרו מפי עו"ד אמנון אבידר במסגרת הרצאה בנושא: "הרשות השופטת בישראל" , בפני כיתות ז' , בית ספר תיכון "עתיד" , ראש העין .
*מתוך דברים שנאמרו מפי עו"ד אמנון אבידר במסגרת הרצאה בנושא: "הרשות השופטת בישראל" , בפני כיתות ז' , בית ספר תיכון "עתיד" , ראש העין .
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך: