עמותה היא עסק לכל דבר
אופן הקמת עמותה
הכותרת אותה בחרתי למאמר זה , עלולה להעלות סימן שאלה : האם עמותה הינה עסק לכל דבר ועניין ? אכן , איך שלא תבחנו את הנושא שלפנינו , תגיעו בסיכומו של דבר למסקנה ברורה – הקמת עמותה שהינה מוסד ללא כוונת רווח (מלכ"ר) , נובעת מן הצורך לממש חזון בגדר של רעיון , המושתת על רצון עז לתרום , להשפיע ולשנות וזהו בעצם , המניע הראשוני להקמת העמותה . אולם , על כל אלה , קיומה של העמותה כעסק , מותנה בגיוס הכספים המהווים את הדלק המניע את גלגליה והמשמן את מנועיה .
דוגמאות להקמת עמותות הן : עמותת "תנו לחיות לחיות" , העמותה "למען שחרור רון ארד " , העמותה "למען הצלת חיים" ועמותה "להקמת שכונת מגורים " ועוד . יודגש , כי הקמת עמותה איננה יכולה להתבצע על רקע שאיפות וערכים בלבד . אלא מדובר , על קבוצת אנשים – המייסדים , אשר הדבק המלכד אותם הוא : ההזדהות עם הרעיון . כאשר אנו מגדירים את העמותה ואופן ניהולה כעסק , מנהליה חייבים לנהל אותה כמשק בית .
הכוונה היא , לדאוג לניהול תקציבי עפ"י חוק , לתשלום חשבונות מים , חשמל וטלפון של העמותה , למימון ההוצאות השוטפות , למעקב אחר תדפיסי הבנק , לשקיפות פיננסית , לבקרה פנימית ולדיווחים לרשם העמותות ולרשויות המסים . אכן , כפי שאמרנו , ניהול עסק לכל דבר ועניין .
בישראל , ניתן לחלק את אופן ניהול העמותות לשני סוגים : הסוג האחד , עמותות המנוהלות על ידי מנהלים מקצועיים העובדים בהן במשרה מלאה ובשכר והיקף הפעילות שלהן הינו גדול יחסית . הסוג השני , הינו עמותות המנוהלות על ידי מתנדבים , אשר יש להם יכולת כלכלית והם פועלים בזמנם החופשי מבלי לשכור מנהל מקצועי לניהול העמותה .
בשנים האחרונות , חל גידול עצום בהקמת עמותות בישראל . גידול זה נבע מהצורך לסייע לאוכלוסיות במצוקה שרשויות הרווחה , אינם מסוגלים לדאוג למחסורם . לשם רישום העמותה יש לעמוד במספר תנאים :
האסיפה הכללית –
זו אסיפה של חברי העמותה אשר על פי סמכויותיה : למנות את ועד העמותה ואת ועדת הביקורת . על פי חוק העמותות , רשאים לייסד עמותה , שני בני אדם בגירים או יותר , שמלאו להם 18 שנים .
שם העמותה –
יש לציין את השם הרצוי לעמותה . אם השם המבוקש נבחר על ידי עמותה אחרת עליכם לבחור בכל שם מתאים העונה על צרכיכם . כתובת העמותה – יש לציין כתובת רשומה בישראל והסכמה של בעל הכתובת . מטרות העמותה – עליכם להקפיד לבחור מטרות שהן יישומיות ושאינן פוגעות חלילה , באוכלוסיות מסוימות .
תקנון –
ניתן להשתמש בתקנון המצוי ברשם העמותות או לחילופין , לכתוב תקנון המועדף עליכם . יובא לידיעתכם , כי יש לכלול בתקנון שני סעיפים האוסרים על חלוקת רווחים וטובות הנאה לחברי העמותה הן במהלך פעילות העמותה והן לאחר פירוקה .
תצהיר -
אם החלטתם להקים עמותה , לצורך כך , תוכלו להיעזר בשירותי עורך – דין אשר יהיה מיופה כח מטעם מייסדי העמותה ובנוכחותו יצטרכו לחתום על תצהיר בו מתחייבים מקימי העמותה לפעול על פי חוק העמותות .
דמי רישום –
בשלב הסופי , יש לשלוח את כל המסמכים לרשם העמותות בצירוף דמי רישום . זוכרים את החזון , את הרעיון ואת השאיפות העומדות על רקע הקמת העמותה , גיוס כספים הוא השלב הסופי להביא אותה לפעילות מעשית . גיוס הכספים מתבצע על ידי חברי העמותה , מתנדבים בעמותה , אלה יכולים להיות אנשים שאינכם מכירים אך הם רואים לנגד עיניהם את הרעיון שבהקמת העמותה .
לדוגמא , אדם שקרוב משפחתו חולה במחלה מסוימת וברצונו לתרום להצלתו . בנוסף לאלה , ניתן לגייס כספים מתורמים פרטיים ואף מימון מקרנות . לסיכום , אדליק נורית אזהרה מהבהבת . אל העמותות פונים לא מעט אנשים , המציגים עצמם כמי שמסוגלים לספק שירותי ניהול , תמורת תשלום שכר חודשי קבוע או אחוזים מהסכום שיתקבל לעמותה . בעניין זה , יש לנהוג במשנה זהירות מיוחדים ולבחון בזכוכית מגדלת פנייה של אנשים שלכאורה , אינם מיומנים העלולים לגרום לבזבוז תקציבי של כספי העמותה ולהזיק חמורות לתדמיתה .
*אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה . הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת .
דוגמאות להקמת עמותות הן : עמותת "תנו לחיות לחיות" , העמותה "למען שחרור רון ארד " , העמותה "למען הצלת חיים" ועמותה "להקמת שכונת מגורים " ועוד . יודגש , כי הקמת עמותה איננה יכולה להתבצע על רקע שאיפות וערכים בלבד . אלא מדובר , על קבוצת אנשים – המייסדים , אשר הדבק המלכד אותם הוא : ההזדהות עם הרעיון . כאשר אנו מגדירים את העמותה ואופן ניהולה כעסק , מנהליה חייבים לנהל אותה כמשק בית .
הכוונה היא , לדאוג לניהול תקציבי עפ"י חוק , לתשלום חשבונות מים , חשמל וטלפון של העמותה , למימון ההוצאות השוטפות , למעקב אחר תדפיסי הבנק , לשקיפות פיננסית , לבקרה פנימית ולדיווחים לרשם העמותות ולרשויות המסים . אכן , כפי שאמרנו , ניהול עסק לכל דבר ועניין .
בישראל , ניתן לחלק את אופן ניהול העמותות לשני סוגים : הסוג האחד , עמותות המנוהלות על ידי מנהלים מקצועיים העובדים בהן במשרה מלאה ובשכר והיקף הפעילות שלהן הינו גדול יחסית . הסוג השני , הינו עמותות המנוהלות על ידי מתנדבים , אשר יש להם יכולת כלכלית והם פועלים בזמנם החופשי מבלי לשכור מנהל מקצועי לניהול העמותה .
בשנים האחרונות , חל גידול עצום בהקמת עמותות בישראל . גידול זה נבע מהצורך לסייע לאוכלוסיות במצוקה שרשויות הרווחה , אינם מסוגלים לדאוג למחסורם . לשם רישום העמותה יש לעמוד במספר תנאים :
האסיפה הכללית –
זו אסיפה של חברי העמותה אשר על פי סמכויותיה : למנות את ועד העמותה ואת ועדת הביקורת . על פי חוק העמותות , רשאים לייסד עמותה , שני בני אדם בגירים או יותר , שמלאו להם 18 שנים .
שם העמותה –
יש לציין את השם הרצוי לעמותה . אם השם המבוקש נבחר על ידי עמותה אחרת עליכם לבחור בכל שם מתאים העונה על צרכיכם . כתובת העמותה – יש לציין כתובת רשומה בישראל והסכמה של בעל הכתובת . מטרות העמותה – עליכם להקפיד לבחור מטרות שהן יישומיות ושאינן פוגעות חלילה , באוכלוסיות מסוימות .
תקנון –
ניתן להשתמש בתקנון המצוי ברשם העמותות או לחילופין , לכתוב תקנון המועדף עליכם . יובא לידיעתכם , כי יש לכלול בתקנון שני סעיפים האוסרים על חלוקת רווחים וטובות הנאה לחברי העמותה הן במהלך פעילות העמותה והן לאחר פירוקה .
תצהיר -
אם החלטתם להקים עמותה , לצורך כך , תוכלו להיעזר בשירותי עורך – דין אשר יהיה מיופה כח מטעם מייסדי העמותה ובנוכחותו יצטרכו לחתום על תצהיר בו מתחייבים מקימי העמותה לפעול על פי חוק העמותות .
דמי רישום –
בשלב הסופי , יש לשלוח את כל המסמכים לרשם העמותות בצירוף דמי רישום . זוכרים את החזון , את הרעיון ואת השאיפות העומדות על רקע הקמת העמותה , גיוס כספים הוא השלב הסופי להביא אותה לפעילות מעשית . גיוס הכספים מתבצע על ידי חברי העמותה , מתנדבים בעמותה , אלה יכולים להיות אנשים שאינכם מכירים אך הם רואים לנגד עיניהם את הרעיון שבהקמת העמותה .
לדוגמא , אדם שקרוב משפחתו חולה במחלה מסוימת וברצונו לתרום להצלתו . בנוסף לאלה , ניתן לגייס כספים מתורמים פרטיים ואף מימון מקרנות . לסיכום , אדליק נורית אזהרה מהבהבת . אל העמותות פונים לא מעט אנשים , המציגים עצמם כמי שמסוגלים לספק שירותי ניהול , תמורת תשלום שכר חודשי קבוע או אחוזים מהסכום שיתקבל לעמותה . בעניין זה , יש לנהוג במשנה זהירות מיוחדים ולבחון בזכוכית מגדלת פנייה של אנשים שלכאורה , אינם מיומנים העלולים לגרום לבזבוז תקציבי של כספי העמותה ולהזיק חמורות לתדמיתה .
*אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה . הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת .
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך: