הסכמי עבודה בהייטק, יכילו בהמון מקרים ונסיבות – אופציות. וזו הסיבה, שהשיח על תקופת הבשלה יכול להיות מאוד במקום. לאופציות כל מיני היבטי תגמול, כאשר אחד מהם – הוא היכולת להישאר במקום עבודה, עד הבשלת האופציה לכדי מימושה. כלומר, תמריץ כלכלי להישאר במקום העבודה על מנת "להחזיק" בפוטנציאל לקבל יותר כסף. זו מהותה של תקופת ההבשלה.

 

 

מה ייעודן של אופציות בהסכמי עבודה?

 

אופציות יכולות להיכלל בחבילת העסקה כחלק מתגמול כלכלי, כמו גם על מנת לספק תמריץ כלכלי להמשיך ולהישאר במקום העבודה עד מימושן. מימוש האופציה הוא רכישת מניות חברה במחיר קבוע מראש. נקרא זאת מחיר מימוש. אפשר שלאופציה יתווספו תנאי מימוש כמו תקופת הזמן המינימלית שיש לעבוד בחברה. תקופת זמן זו נקראת גם תקופת הבשלה.

 

מחיר קבוע מראש למימוש אופציה, מתבסס על הערכת שווי החברה במועד מתן האופציה. באם מדובר בחברה אשר מניותיה מונפקות בבורסה, הרי שמחיר האופציה יהיה נמוך מזו הנסחרת בשווקים. בחברות "צעירות" יחסית שלא הונפקו בבורסה, אפשר שמחיר המימוש יהיה נמוך באופן יחסי. ערך אופציה יכול לרדת באם משקיעים נוספים ייכנסו בהמשך, ויתרחש דילול. אם עובד קיבל 100 אופציות, המהוות עשרה אחוזים ממניות החברה, אך החברה תחליט להגדיל את המניות פי עשר, אזי שאותו עובדי יחזיק באחוז אחד מן המניות.

 

 

מה ערכן הפוטנציאלי של אופציות?

 

על כן, אופציות הן... אופציות. אפשרויות, בלעז. מדובר באפשרות לעשות פעולה פיננסית בהמשך הדרך, שערכה יתגלה בהמשך. המטרה היא למכור את המניות, בעלות גבוהה יותר ממה שעלה לממש את האופציות. אם נדרשים 10 שקלים על מנת לממש אופציה אחת ולרכוש בכך מניה אחת, הרי שאם אותה מניה תעלה בזמן אמת, בשווקים, 20 ₪, יהיה מדובר ברווח "על הנייר" בשיעור 100%.

 

 

במספר הסכמי עבודה בהייטק, אפשר כי זכותו של העובד לממש את האופציות, כלומר, לרכוש את המניות במחיר הקבוע מראש – תישמר כשלושה חודשים גם לאחר תום תקופת העסקתו. יש לצין, כי אם לא הושלמה תקופת ההבשלה אפשר שזה יוביל לאיבוד האופציה לממש את האופציות.

 

יש לציין, כי לא בכל נסיבה יהיה רלוונטי או רווחי לממש את האופציות. לדוגמה, אם מחיר מימושן גבוה מערך המניה שתירכש. באם פיטורין התרחשו עקב אתגרים פיננסיים לחברה, יכול להיות שזה ישתקף גם בערך המניה.

 

 

מסלולי מיסוי לרווחים ממימוש אופציות

 

הבה נדבר על סעיף 102 לפקודת מס הכנסה, סעיף הקצאת מניות לעובדים. סעיף זה נוגע במס רווח בעניין מימוש האופציות. בהינתן עמידה בתנאי הסעיף, יש אפשרות לקבל הטבת מס. במסגרתה, המס יעמוד על שיעור מס רווח הון מופחת 25%, במקום מס שולי בעניין הכנסת עבודה. כלומר, על פי מדרגות המס הקשורות להכנסה. אלו יכולות להגיע גם ל-47 אחוזים.

 

כשאנו מדברים על סעיף 102 לפקודה, הרי שישנה הבחנה בין 2 מסלולים מרכזיים. אלו, המדברים על הקצאות מניות או אופציות לעובד, על פי בחירתה של החברה. ניתן להקצות את אלו תוך שימוש בנאמן כפי שכתוב בסעיף 102(ב). במקרה זה לבצע אבחנה בין מסלול רווח הון לבין מסלול הכנסת עבודה. וניתן לבצע הקצאה ישירה לעובד וזאת על פי הכתוב בסעיף 102(ג).

 

1. הקצאה ישירות לעובד מדברת על מספר מקרים:

a. באם מדובר על הקצאתן של אופציות סחירות, עבור חברה ציבורית הנסחרת בבורסה – יהיה מדובר על מס שולי הקשור להכנסת עבודה.

b. במועד מכירת מניות לצד שלישי – באם מדובר על מניות סחירות: המס יהיה על רווח הון. באם המניות אינן סחירות: מדובר אפוא על מס שולי בעניין הכנסת עבודה.

 

2. הקצאה באמצעות נאמן

a. במקרה זה, סעיף 102(ב) יאפשר לחברה לבחור בין שני מסלולים. רווח הון או הכנסת עבודה.

i. כשמדובר על מסלול הכנסת עבודה, המס יהיה בעניין הכנסת עבודה.

ii. כשמדבור על מסלול רווח הון, המס יהיה בעניין רווחי הון. ועל כן, יהיה נא בשיעור 25 אחוזים. אך, הקצאת אופציות ומניות בחברה הנסחרת בבורסה, אכן תאפשר מס שולי על פי הכנסת עבודה.

 

 

השפעות אפשריות של מיצוי או אי מיצוי תקופת ההבשלה על מיסוי אפשרי

 

אם כן, לכל מסלול, תנאים משלו. עבור שני המסלולים – מועדי מס יחולו במועדי שימוש. כלומר, כשהמניה עוברת מהנאמן אל העובד, או כאשר הנאמן מוכר את המניה – המועד המוקדם מבניהם. לכל מסלול, יש עניין לעמדו בתקופת חסימה עד מועד מימוש. במהלך תקופה זו, המניות יופקדו אצל נאמן. במסלול רווח הון, מדובר על תקופה של שנתיים. במסלול הכנסת עבודה, מדובר על תקופה של שנה.

 

אם נביא כדוגמה, מקרה בו החברה החליטה על מסלול הקצאה כדרך נאמן, שיש בו רווח הון. מדובר אפוא על מס בשיעור 25 אחוזים, בכפיפות לתנאים מוגדרים. כמו, תקופת חסימה המונה כשנתיים, כך שיש לעובד שנתיים לממש את האופציות ממועד הענקתן. באם המימוש יתרחש לפני שהושלמה תקופת ההבשלה, הרווח ימוסה על פי מס שולי.

 

למידע נוסף על נושא זה, ולייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן לפנות למשרדנו. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל ל-20 שנים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.